Byggahus.se

Jag behöver ett nytt motorskydd men vet inte var jag hittar det?

1. pelrik
    Självbyggare · Kronobergs · 250 inlägg

pelrik

Självbyggare
    Ja, som rubriken lyder, se bilderna. När jag sätter i kontakten bara surrar det högljutt och det går ej att sätta igång maskinen. Antar att det är grunkan på bilden som är boven. Var hittar jag en sådan?

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 926 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Svårt att säga på den korta beskrivningen om det är motorskyddet som är problemet. Har du möjlighet till noggrannare felsökning, t.ex. genom att förbikoppla det?

Motorskydd och start/stopp kan man köpa lite varstans, t.ex Jula, Swedol, elbutik.se och flertalet andra butiker på nätet. Se till att ha rätt märkström.

3. pelrik

pelrik

Självbyggare
    Det skulle jag ju kunna göra. Men om det är det som är felet, finns det inte att köpa hela grejen på bilden eller är det flera olika komponenter som man sedan kopplar samman? Vilka andra möjliga felkällor finns det?

4. A
    Anonym
    Jag skulle köpt ett vanligt motorskydd kapslat med nollspännings utlösare och kasserat det gamla.Kostar väl en 400kr

5. pelrik

pelrik

Självbyggare
    Kan du ge en länk?

6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 498 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    • Laddar…
  7. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 609 inlägg

GK100

Medlem
    Inte behöver du vara så försiktig att skriva kanske vad gäller kapslingen Bo, den har tjänat ut. Och intagsdelen kan ersättas med en kort sladdstump med stickpropp om man inte hittar ett sånt.

• Laddar…
  8. pelrik

pelrik

Självbyggare
    Ja, det verkar vara lite svårt att hitta kapsling med intagsdel på, någon som vet något som liknar det på bilden?

På länken du skickade Bo, står inget om kapsling ingår men ena bilden där är ju en sådan så en kan ju tro att den också ingår då?

9. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 498 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Kapsling beställs separat, det finns ett val i rullistan på sidan.
    Vad du behöver mer går ju inte att säga utifrån den information vi har.

10. M
    Medlem · Skåne · 392 inlägg

Millox

Medlem
    Nu är det väl kanske inte dumt att byta överlastskyddet med tanke på hur det ser ut, men felbeskrivningen låter som att du tappat en fas och det behöver inte nödvändigtvis vara där det är fel, det kan lika gärna vara fel i anslutningen av motorn om en ledare gått av på grund av vibrationer exempelvis.

Kort sagt: Byt motorskydd, men kolla också resten av installationen så att du verkligen löser problemet...

11. pelrik

pelrik

Självbyggare
    Jag hade elektrikern på besök idag och då passade jag på att fråga honom. Han drog ur kabeln, satte sedan i den igen och tryckte på ON och då gick maskinen igång igen. Jag var inte förvånad för så har hänt tidigare också. Han föreslog att jag skulle byta ut hela paketet men han var däremot osäker på om det gick att få tag i en liknande kapsling. Jag ringde tillverkaren av maskinen och har mejlat bilder till dem, får se hur det går..

Är inte överlastskydd och motorskydd samma sak?

12. M
    Medlem · Skåne · 392 inlägg

Millox

Medlem
    Jo, överlastskydd och motorskydd är samma sak på lågspänningsanläggningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.