Byggahus.se

Jag behöver er hjälp! Hade ni vågat slå till på ett hus från sekelskiftet med fukt-/mögelskador?

1. N
    Medlem · 3 inlägg

norbaggen

Medlem
    Hej alla byggnadsvårdare och husentusiaster!

Jag har vänt mig till det här forumet många gånger för att ta del av alla kunniga människors tips och åsikter, men det här är första gången jag själv skriver ett inlägg. Jag har förälskat mig i ett fantastiskt litet hus från förra sekelskiftet i nationalromantisk stil som jag så gärna skulle vilja hjälpa upp på fötter igen! Problemet är att huset ser ut att ha fuktskador på ena gavelsidan efter många års vanskötsel och jag misstänker därför att husets yttre väggar (och även golv) delvis behöver bytas ut på den sidan. Därtill verkar huset ha ett svartmögelangrepp i källaren. Se bifogade bilder nedan! I övrigt har huset naturligtvis ett omfattande renoveringsbehov vad gäller ytskikt och snickerier, men dessa ser faktiskt ut att vara i original (!) och jag bedömer att de är i gott skick. Huset säljs naturligtvis med friskrivningsklausul och även om jag vid ett eventuellt köp kommer att låta besiktiga det, vill jag hemskt gärna ta del av era åsikter och erfarenheter! Vågar man överhuvudtaget tänka tanken att köpa ett objekt med den typen av skador (även om det inte är byggt mellan 1950-2000) eller är det ett BIG no no trots att man får det till ett "bra pris"? Hur skulle ni bedöma omfattningen av skadorna baserat på bilderna? Och har någon ett hum om vad detta skulle kunna kosta att åtgärda, beträffande sanering och dylikt?

Vid ett eventuellt husköp kommer jag att göra merparten av det arbete som går att göra själv tillsammans med min sambo. Jag är uppvuxen i ett renoveringsobjekt och har därför (ibland mer och ibland mindre frivilligt hehe) ägnat mycket tid åt att hjälpa mina föräldrar under de tjugo år det tog att varsamt återställa det fallfärdiga jugendhuset till sin forna glans. Därtill har jag och min sambo renoverat både en och två misshandlade sekelskifteslägenheter och i den mån det gått försökt att återställa dem till sitt originalskick. Jag har alltså en relativt stor erfarenhet av att renovera och vet vad det innebär i form av tid, energi, överraskningar och pengar. Dessutom har jag haft ett enormt intresse för byggnadsvård sedan jag var liten (så stort att jag faktiskt har bestämt mig för att äntligen våga göra slag i saken och påbörja en utbildning inom det fältet i höst). Men jag har bara bott i putsade hus och har därför INGEN erfarenhet av hus som är uppförda i trä! Jag har inte heller stött på några fukt- eller mögelskador tidigare.

Jag vet att det här forumet är fullt av erfarna, intresserade och kompetenta människor och jag vore verkligen så tacksam för alla era råd och åsikter! Tack snälla på förhand och ursäkta ett långt inlägg!

Hälsar,

Anna

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 350 inlägg

useless

Lök.
    Det är enklare att diskutera om man bara startar en tråd i ett och samma ämne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.