Jag är 23 år, och ska försöka byta tak själv i vår

2k läst  8 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hejsan alla glada byggintresserade trevliga människor!

Jag kommer i vår ge mig på att byta taket på mina föräldrars villa. Jag ser väldigt mkt fram emot det. Ser det verkligen som en utmaning och utmaningar är vad som gör mitt liv så jäkla skojs. Mitt intresse för bygg har inte funnits länge.

Har under lång tid gått och undrat vad jag ska pyssla med. Gick två år på en civilingenjörslinje som jag inte alls kände för. Hoppade av för två år sen, och har sen dess jobbat runt inom massa olika områden. I höstas kom det som en blixt från ovan. Jag har av någon konstig anledning aldrig sett åt hållet "bygg", och insåg att det ju är huuur intressant som helst. Jag har alltid vetat att jag är tekniskt intresserad och har aldrig haft problem med matte/teknik. Så jag har vetat att jag vill plugga det, men inte inom vilket område. När jag tänker på hus och byggnader, och har läst runt på denna sida om diverse byggproblem och ekonomin omkring, och alla olika material etc, har jag funnit mig som fastklistrad. Konstigt, för jag kan tänka mig att det inte så där vid första anblick borde kännas speciellt "sexigt" ;D Men, jag verkar tycka så, och det gör mig glad.

Jag kommer därför troligtvis börja på Samhällsbyggnad KTH i höst, om mitt intresse håller i sig och jag lyckas lägga om taket! ::) Skämt åsido. Någon som jobbat inom byggbranschen, och kan uttala sig om nackdelar/fördelar allmänt, om det finns några såna om att jobba inom branschen?

Sen planerar jag att under vårens lopp vara aktiv på denna sida, för jag tycker denna site verkar vara alldeles utomordentligt bra!

Tycker ni att jag ska gå på mitt intresse vad gäller bygg? KJommer det hålla hela vägen även inom yrkeslivet tror ni? Jag vill verkligen veta mer, känner en återuppdykande vilja att lära mer om hur hus är uppbyggda. Stomkostruktion, byggprocess, regler etc. Tycker det verkar jättekul att tränga djupare in i!

Det var lite ventilering av en 23-årings huvud och ett par inledande frågor. Ibland behöver man dränera annat än husgrunder :surprised: Det hela kan kännas aningen taget ur luften, men vafan. Vi är väl här för att dela med oss, eller hur?! :cool:

2. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Re: Jag är 23 år, och ska försöka byta tak själv i

Byggbranchen är bra på det sättet att vi kommer alltid behöva någosntans och bo - även om 100 från nu behöver vi någonstans att bo. Fast den är dålig för den har starka konjuktursvängningar. I bygglågkonjuktur är det inte roligt att vara byggare, jag vet för jag tog min byggingengörexamen -93 o då var det lågkonjutur. Det var bara att börja plugga igen till något annat och byta karriär - denna gången examen inom systemvetenskap.

Det var tur att jag hann med ett par år i den branchen innan IT-bubblan sprack. ;D

Till detta kan jag lägga till att jag även skaffade en examen i företagsekonomi för att vara på den säkra sidan när fru konjuktur väljar att visa sig. Så med tre olika examen tycker jag att jag borde ha klarat av utbildningsbiten. :-/

3. H
    Medlem Nivå 1

lastkaj,

Tack för svaret! Precis vad jag har hört. Baksidan av myntet är de extra kraftiga svängarna i konjunkturen. Men däremot undrar jag om du känner till något vilka i branschen som drabbas hårdast av detta högst tråkiga fenomen. Är det inte hantverksyrkena som drabbast värst, eller gäller det i lika hög grad civilingenjörer, arkitekter, byggnadsingenjörer? Finns det inte regler som säger att man inte får sparka folk hur som helst förresten? Är inte branschen intresserad av att behålla sin kompetens och arbetskraft till nästa högkonjuktur, då de bör få arbetskraftsproblem om hälften skolar om sig under lågkonjunkturerna? Låter ju inte speciellt smart. De borde ju hamstra pengar undr hög-k. och sen använda dessa i låg-k. för att få folk att stanna. Alla kan ju iofs inte sitta och rulla tummarna i 10 år, men det måste väl ändå finnas mycket att göra med bifintlig byggnation, eller kanske spekulera i nya projekt, utveckla verksamhet etc... Jag har inte hört att arkitekter drabbas så hårt, vet du/ni något om detta? (Min pappa är arkitekt).

Vad tråkigt att höra i alla fall att du drabbades. Gick du i Stockholm, Haninge som byggingenjör eller? Funderade på den utbildningen, men nu lutar det åt en civilexamen ändå.

Vad fick dig intresserad av bygg?

My god, trippelexamen, känner du dig inte lite över-kvalificerad? :p Eller alltså, om man tänker efter måste det var fördelaktigt, för om du t.ex. jobbar inom bygg, vilket jag misstänker ABSOLUT INTE kommer vara något problem nu, eller i framtiden, har hört talas om de helt absurda pensionsproblemen för just byggingenjörer.

Vad är de stora skillnaderna mellan byggingenjör och civilingenjör? Arbetsuppgifter? Vet du det, som är utbildad och har jobbat/jobbar inom branschen?

Tack, tack!

/Gustav Engman

4. saturnus
    Medlem Nivå 11

Intressant inlägg. Jag får väl också tro, att vi i framtiden även behöver bostäder, så en efterfrågan av kunniga byggare kommer att finnas. Men jag kommer även ihåg problemen på 90-talet. Men Du har möjlighet att efter några år välja en inriktning på studierna, bygg, konstruktion, ventilation o s v. som kanske bättre passar in på det då rådande samhällsklimatet. Jag har själv försökt att påverka min dotters studier på så sätt, att förklara vikten av att välja ett internationellt yrke, då tron på ett framtida Sverige är ganska lågt i familjen. Dottern har valt biomedicin, med inriktning molykulär. Man får väl tro att folk alltid är i behov av en god hälsa ;)
    Men bygg/infrastruktur är väl ett så stort område, att det finns svårigheter att överblicka det hela, när man ser åt Asien idag. Tyvärr, det kommer nog att byggas sönder och samman därborta vad det lider, men välutbildade kommer det att behövas.
    Det måste väl ändå vara lite av ett drömjobb, när man vet att det står folk på arbetsplatsen och väntar på en, som en sjuksköterska i Afrika, t.ex. ;)

5. S
    Medlem Nivå 7

Sen har vi ju ett annat problem med byggbranchen de närmsta 10 åren.. Det stavas PENSION många 40-talister som går i pension nu de närmsta åren.... Kommer nog att behöves mycket nytt folk tror jag...

6. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Alla inom branchen drabbas. Företagen är inte intresserade att sitta med en massa tjänstemän om de inte har tillräckligt med jobb. De stora byggbolagen sparkar folk direkt med hänvisning till arbetsbrist - vilket är en helt legal anledningen att säga upp anställda. Under en period för ett par år sedan var det nästan regel att bli av med jobbet i december för att sedan återanställas i januari när jobben strömmade in.

Byggbolagen har inte speciellt höga marginaler om man jämfört med andra brancher. Därför måste de ha en låg overhead och alltid ha de anställda sysselsatta.

7. H
    Medlem Nivå 1

:( :( :(

Usch du, det är lät inte så jäkla skoj alls. Varför har de inte marginaler? Verkar ju larvigt.
    Och jag hade så höga tankar om byggbranschen... menar du att det är samma för arkitekter?

Usch och fy... nu måste du nog säga något bra om branschen, för att cheera upp mig...

Det där kan ju inte vara kul, att inte känna sig säker att ha kvar sitt jobb... hajja ångestfylld tillvaro!!! Det vet jag inte om jag vill träda in i...

/Gustav

8. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Å andra sidan - när det går bra för branchen så går det verkligen bra.

Jag tror att många tycker att byggbranchen är en kreativ och reell branch att jobba i. Det står faktiskt något på backen när man är klar med jobbet - till skillnad från ett jobb där du bara skyfflar siffror fram o tillbaka. Dock tycker jag att branchen har sina negativa sidor :-/

9. F
    Medlem Nivå 4

Se till att du är med i A-kassan bara, så blir de 8 friställda veckorna över jul och nyår som extra, betald semester. Inte så tokigt, egentligen ;D

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: