Jag ber om ursäkt på förhand för ett långt och säkert svamligt inlägg, men jag behöver skriva av mig.

Jag sitter som ledamot i styrelsen för byns Bygdegårdsförening. Föreningen förvaltar byns badplats, en bygdegård samt en loge. Ekonomin har under många år varit relativt god, mycket tack vare att den kommunala skolan hyrt lokaler i bygdegården. Förra sommaren sa dock kommunen upp hyresavtalet för bygdegården vilket innebär att vi går miste om knappt 100000 per år, vilket i sin tur innebär att en årlig liten vinst vänds till en något större förlust.

Föreningens återkommande utgifter är tills absolut största del drift av bygdegården, men vi har även genomfört en del dyra underhållsåtgärder de senaste åren, t.ex. omläggning av tak på logen. De goda åren har dock inneburit att vi har hyfsat med pengar på kassan och råd att driva föreningen med förlust ett bra tag framöver. Den uppkomna situationen har dock inneburit att vi diskuterat olika alternativ för att öka intäkterna, bland annat årlig medlemsavgift istället för livstids medlemskap, vi har rustat upp ett gårdshus vid bygdegården för uthyrning etc.

Nog om bakgrund, nu till saken. Vår tidigare kassör ansökte om bidrag hos kommunen för att tillgänglighetsanpassa toaletten för att på så vis utöka uthyrningsmöjligheterna. Kommunen beviljade kostnaden som vid ansökan beräknades till ungefär 60000kr, lite lågt så här i efterhand, men det var innan Covid och krig och de prisökningar som följt med det. Dessutom var syftet så minimala åtgärder som möjligt för att åstadkomma en tillgänglighetsanpassad toalett. De befintliga förutsättningarna var två befintliga toaletter, varav den större var precis på gränsen till för liten, så utrymme behövde tas från intilliggande hall och mindre toalett.

Aktiviteten i föreningen gick dock ned under Covid så inget arbete med toaletten inleddes, men i höstas väcktes frågan eftersom bidraget skulle gå ut nu innan sommaren. Vi hade ett möte med någon som jobbat inom kommunen som var dit och tittade och vi konstaterade väl det vi redan visste, att det krävdes lite flytt av väggar och att bidragspengarna inte skulle räcka hela vägen.

Nu börjar dock konstigheterna. Den 6e februari hade vi styrelsemöte inför kommande årsmöte och då visade det sig till min förvåning att arbetet med toaletten påbörjats och i princip var klart. Den större toaletten hade förstorats på bekostnad av hall och mindre toalett, inkommande vatten och värmeledningar hade flyttats in i ett skåp, toalettstolar och handfat hade bytts ut, en ny varmvattenberedare hade anslutits och matning till resten av bygdegården hade dragits om. Den numera tillgänglighetsanpassade toaletten hade även försetts med en duschhörna och hallen spacklats och målats om. Intrycket var att det såg ordentligt och välgjort ut, och det verkade som att en annan styrelseledamot drivit arbetet. Till saken hör att han även driver ett husföretag i byn.
Alla närvarande på styrelsemötet, inkl han med husföretaget konstaterade att det såg väldigt bra ut och vi fortsatte med mötet där vi främst diskuterade saker inför årsmötet samt vår numera mer ansträngda ekonomi, och hur vi skulle kunna förbättra den.

Sedan hände det inte så mycket fram tills igår kväll då det var dags för årsmötet. Som vanligt var det mest styrelsemedlemmar som medverkade, sånär som husföretagaren. Förutom styrelsemedlemmarna var det även vår tidigare kassör och två till medlemmar. Under mötet var vår ordförande uppenbart nedstämd och nämnde flera gånger att vi snart behövde lägga ner föreningen och att vi inte skulle ha råd att ha badstranden öppen i sommar etc. Jag som själv tidigare varit kassör och har hyfsad insyn i ekonomin tyckte det lät som en överdrift och även vår nuvarande kassör fyllde i att så illa är det inte. Då flikade ordföranden in att det snart skulle komma en faktura på drygt 270000kr.

Samtliga deltagare på mötet blev smått chockade och vi diskuterade vad som hade hänt. Då blev det iaf klart att det var husföretagaren som genomfört renoveringen genom sitt företag, och att när ordföranden frågat om vad kostnaden skulle bli fått en uppskattning om 150000kr. Det här var fullständiga nyheter för mig, men så här i efterhand tycker jag ändå att den summan åtminstone var på rätt sida nån gräns med tanke på bidraget om 60000kr. Men den slutliga fakturan som skickats till ordförande och kassör strax innan årsmötet (trots att den var daterad 20 februari) var alltså på svindlande 271313kr. Av denna summa är 4 delar till andra företag:
Golvfirma: 20547,50kr
Målarfirma: 24333,75kr
Elfirma: 14475kr
VVS-firma: 92093,75kr

Husföretagaren har alltså själv debiterat 119863,4kr varav 90406,25kr är arbetskostnad (131,5h a 687,5kr).
Vad det gäller det specificerade materialet så verkar det vara allt som använts förutom allt el och VVS-relaterat, dvs dörrar, reglar, färg, spackel, glasfiberväg etc.

Jag sa att det här kan vi inte acceptera, men ordföranden sa att den diskussionen orkade hon inte ta. Vi lämnade så småningom ämnet och fortsatte årsmötet, och efter en timme så dök husföretagaren upp och satte sig ner vi bordet som inget hade hänt. Jag satt och letade rätt läge att ta upp frågan, men vår förra kassör hann före mig, men jag fyllde i och höll inte igen, även om jag var saklig och höll mig till frågan. Men jag frågade väl hur han kunde sova om nätterna med vetskapen att han ruinerat föreningen för att berika sig själv. Han satt mest tyst och sa inte så mycket, mer än att konstatera att det hade dragit iväg, att inget var oskäligt och att man kanske kunde kolla med de övriga firmorna om det blivit något fel.

Sedan var vi tvungna att avsluta mötet och vi avhandlade de resterande frågorna där husföretagaren försökte delta som att inget hänt.

Efter det har jag varit lite i kontakt med kassör, sekreterare och ordförande och undrat hur vi skall gå vidare med frågan. Jag sa åt kassören att absolut inte betala fakturan innan vi kommit till något beslut.

Som sagt i första meningen, långt och svamligt inlägg. Min fråga till er alla, hur borde vi gå vidare?
 
  • Ledsen
  • Arg
SkruvadVision och 6 till
  • Laddar…
Har ni fått en uppskattning av pris innan får kostnaden inte öka mer än 15% om man inte själv kommit med förändringar eller fördyrningar. Vem beslutade att han skulle göra jobbet?
Edit: just ja, förening.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ankmamma och 3 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Jag ber om ursäkt på förhand för ett långt och säkert svamligt inlägg, men jag behöver skriva av mig.

Jag sitter som ledamot i styrelsen för byns Bygdegårdsförening. Föreningen förvaltar byns badplats, en bygdegård samt en loge. Ekonomin har under många år varit relativt god, mycket tack vare att den kommunala skolan hyrt lokaler i bygdegården. Förra sommaren sa dock kommunen upp hyresavtalet för bygdegården vilket innebär att vi går miste om knappt 100000 per år, vilket i sin tur innebär att en årlig liten vinst vänds till en något större förlust.

Föreningens återkommande utgifter är tills absolut största del drift av bygdegården, men vi har även genomfört en del dyra underhållsåtgärder de senaste åren, t.ex. omläggning av tak på logen. De goda åren har dock inneburit att vi har hyfsat med pengar på kassan och råd att driva föreningen med förlust ett bra tag framöver. Den uppkomna situationen har dock inneburit att vi diskuterat olika alternativ för att öka intäkterna, bland annat årlig medlemsavgift istället för livstids medlemskap, vi har rustat upp ett gårdshus vid bygdegården för uthyrning etc.

Nog om bakgrund, nu till saken. Vår tidigare kassör ansökte om bidrag hos kommunen för att tillgänglighetsanpassa toaletten för att på så vis utöka uthyrningsmöjligheterna. Kommunen beviljade kostnaden som vid ansökan beräknades till ungefär 60000kr, lite lågt så här i efterhand, men det var innan Covid och krig och de prisökningar som följt med det. Dessutom var syftet så minimala åtgärder som möjligt för att åstadkomma en tillgänglighetsanpassad toalett. De befintliga förutsättningarna var två befintliga toaletter, varav den större var precis på gränsen till för liten, så utrymme behövde tas från intilliggande hall och mindre toalett.

Aktiviteten i föreningen gick dock ned under Covid så inget arbete med toaletten inleddes, men i höstas väcktes frågan eftersom bidraget skulle gå ut nu innan sommaren. Vi hade ett möte med någon som jobbat inom kommunen som var dit och tittade och vi konstaterade väl det vi redan visste, att det krävdes lite flytt av väggar och att bidragspengarna inte skulle räcka hela vägen.

Nu börjar dock konstigheterna. Den 6e februari hade vi styrelsemöte inför kommande årsmöte och då visade det sig till min förvåning att arbetet med toaletten påbörjats och i princip var klart. Den större toaletten hade förstorats på bekostnad av hall och mindre toalett, inkommande vatten och värmeledningar hade flyttats in i ett skåp, toalettstolar och handfat hade bytts ut, en ny varmvattenberedare hade anslutits och matning till resten av bygdegården hade dragits om. Den numera tillgänglighetsanpassade toaletten hade även försetts med en duschhörna och hallen spacklats och målats om. Intrycket var att det såg ordentligt och välgjort ut, och det verkade som att en annan styrelseledamot drivit arbetet. Till saken hör att han även driver ett husföretag i byn.
Alla närvarande på styrelsemötet, inkl han med husföretaget konstaterade att det såg väldigt bra ut och vi fortsatte med mötet där vi främst diskuterade saker inför årsmötet samt vår numera mer ansträngda ekonomi, och hur vi skulle kunna förbättra den.

Sedan hände det inte så mycket fram tills igår kväll då det var dags för årsmötet. Som vanligt var det mest styrelsemedlemmar som medverkade, sånär som husföretagaren. Förutom styrelsemedlemmarna var det även vår tidigare kassör och två till medlemmar. Under mötet var vår ordförande uppenbart nedstämd och nämnde flera gånger att vi snart behövde lägga ner föreningen och att vi inte skulle ha råd att ha badstranden öppen i sommar etc. Jag som själv tidigare varit kassör och har hyfsad insyn i ekonomin tyckte det lät som en överdrift och även vår nuvarande kassör fyllde i att så illa är det inte. Då flikade ordföranden in att det snart skulle komma en faktura på drygt 270000kr.

Samtliga deltagare på mötet blev smått chockade och vi diskuterade vad som hade hänt. Då blev det iaf klart att det var husföretagaren som genomfört renoveringen genom sitt företag, och att när ordföranden frågat om vad kostnaden skulle bli fått en uppskattning om 150000kr. Det här var fullständiga nyheter för mig, men så här i efterhand tycker jag ändå att den summan åtminstone var på rätt sida nån gräns med tanke på bidraget om 60000kr. Men den slutliga fakturan som skickats till ordförande och kassör strax innan årsmötet (trots att den var daterad 20 februari) var alltså på svindlande 271313kr. Av denna summa är 4 delar till andra företag:
Golvfirma: 20547,50kr
Målarfirma: 24333,75kr
Elfirma: 14475kr
VVS-firma: 92093,75kr

Husföretagaren har alltså själv debiterat 119863,4kr varav 90406,25kr är arbetskostnad (131,5h a 687,5kr).
Vad det gäller det specificerade materialet så verkar det vara allt som använts förutom allt el och VVS-relaterat, dvs dörrar, reglar, färg, spackel, glasfiberväg etc.

Jag sa att det här kan vi inte acceptera, men ordföranden sa att den diskussionen orkade hon inte ta. Vi lämnade så småningom ämnet och fortsatte årsmötet, och efter en timme så dök husföretagaren upp och satte sig ner vi bordet som inget hade hänt. Jag satt och letade rätt läge att ta upp frågan, men vår förra kassör hann före mig, men jag fyllde i och höll inte igen, även om jag var saklig och höll mig till frågan. Men jag frågade väl hur han kunde sova om nätterna med vetskapen att han ruinerat föreningen för att berika sig själv. Han satt mest tyst och sa inte så mycket, mer än att konstatera att det hade dragit iväg, att inget var oskäligt och att man kanske kunde kolla med de övriga firmorna om det blivit något fel.

Sedan var vi tvungna att avsluta mötet och vi avhandlade de resterande frågorna där husföretagaren försökte delta som att inget hänt.

Efter det har jag varit lite i kontakt med kassör, sekreterare och ordförande och undrat hur vi skall gå vidare med frågan. Jag sa åt kassören att absolut inte betala fakturan innan vi kommit till något beslut.

Som sagt i första meningen, långt och svamligt inlägg. Min fråga till er alla, hur borde vi gå vidare?
Tråkigt situation. Jag tolkar ditt inlägg som att de inte fanns något styrelsebeslut att ta in husbyggaren som entreprenör på löpande räkning. Vem är de som beställt jobbet? Vad säger beställningsunderlaget? Har ni följt era stadgar när de kommer till att teckna för firman? Om någon av er gjort fel så kan ju föreningen stämma den personen och då kan ju dens ansvarsförsäkring kanske gå in alternativt den ansvarsförsäkring ni förhoppningsvis har för styrelsen. Alternativt kan man ju fundera kring vad för ansvar entreprenören haft.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 9 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Har ni fått en uppskattning av pris innan får kostnaden inte öka mer än 15% om man inte själv kommit med förändringar eller fördyrningar. Vem beslutade att han skulle göra jobbet?
Det står i konsumenttjänstlagen och det är inte tillämpligt i det här fallet. Jag vet inte detaljerna kring hur en eventuell beställning skett, men jag tror att han dragit igång det på eget bevåg och bara informerat ordföranden. Jag återkommer om det när jag fått en chans att prata med vår ordförande.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Det står i konsumenttjänstlagen och det är inte tillämpligt i det här fallet. Jag vet inte detaljerna kring hur en eventuell beställning skett, men jag tror att han dragit igång det på eget bevåg och bara informerat ordföranden. Jag återkommer om det när jag fått en chans att prata med vår ordförande.
Konsumentköplagen har inget med detta att göra. Är köplagen som gäller när en förening handlar av ett företag.
 
  • Gilla
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
B Blåbetongägaren skrev:
Tråkigt situation. Jag tolkar ditt inlägg som att de inte fanns något styrelsebeslut att ta in husbyggaren som entreprenör på löpande räkning. Vem är de som beställt jobbet? Vad säger beställningsunderlaget? Har ni följt era stadgar när de kommer till att teckna för firman? Om någon av er gjort fel så kan ju föreningen stämma den personen och då kan ju dens ansvarsförsäkring kanske gå in alternativt den ansvarsförsäkring ni förhoppningsvis har för styrelsen. Alternativt kan man ju fundera kring vad för ansvar entreprenören haft.
Det finns definitivt ingen skriftlig beställning, och det mest av det utförda arbetet har aldrig varit på tal.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
B Blåbetongägaren skrev:
Konsumentköplagen har inget med detta att göra. Är köplagen som gäller när en förening handlar av ett företag.
Nej, eftersom det handlar om en tjänst är det avtalslagen som gäller som jag förstått det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Var uppskattningen på 150 000 endast muntligt till ordföranden eller finns den iallafall på mejl eller sms? Kostnaden får ju i regel inte överstiga ungefärlig prisuppgift med mer än 15% (edit: just det inte, inte privat konsumt i det här läget)
Har alltså ordförande på eget bevåg beställt jobbet?
Den faktiska kostnaden på 270 låter hög men inte nödvändigtvis helt oskälig när en vanligt badrumsrenovering utan problem kan gå på 200 000. Men svårt att säga utan veta mer om tidigare skick och vilken standard på renoveringen.
Men det handlar väl om tre saker egentligen:
- Hade ordförande rätt att besluta om det.
- Varför överskreds den ursprungliga prisuppgiften så mycket
-Undersöka om kostnaden är oskäligt för jobbet som är gjort
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det finns väl lite olika spår, men ordförandens konflikträdsla är problematisk.

Det första jag ser är att ingen beställning gjorts. Kör man det spåret i botten så har någon på eget bevåg försett föreningen med material och arbete som är svårt att ta tillbaka. Denna någon är därtill styrelseledamot med förväntad insyn i verksamheten och ekonomin. Att bara köra på har alltså varit orimligt givet utförarens kunskapsläge, även om ni känt till arbetet under gång.

Jag gissar att ni gav er själva ansvarsfrihet under årsmötet. Det var i så fall oklokt. Andra medlemmar kan förvisso invända mot förvaltningen ändå, men inte ni som var där.

Att inte betala för att arbetet inte är beställt och sen förhandla ner det hela till hälften är nog ett bra mål, men svårt.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 7 till
  • Laddar…
Det gäller att säkerställa att beställningen gått rätt till, dvs
1. Vad står det i föreningens stadgar?
2. Den eller de som beställde jobbet hade de rätt att göra en beställning i föreningens namn?
3. Vad beställdes i så fall?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Jag återkommer när jag har mer information, men sammanfattningsvis så är väl det främsta problemet att kostnaderna skenat iväg pga av att saker som aldrig har varit på tal när tillgänglighetsanpassningen diskuterats har gjorts, t.ex. målning av hall, byte av vvb, installation av dusch etc. Detta samtidigt som en styrelsemedlem mer eller mindre beställt arbetet av sig själv.

Timmarna han specat är ju helt uppåt väggarna dessutom eftersom det inte innefattar några timmar för målning, golvläggning, el eller vvs. 131,5h för att flytta nån vägg helt enkelt.
 
  • Gilla
Utedass och 1 till
  • Laddar…
harry73
Om ni inte vill betala fakturan ska ni bestrida den snarast
 
  • Gilla
H-Thomasson och 9 till
  • Laddar…
Egentligen borde ni kanske ha ajournerat mötet när något sånt här kommer fram under sittande årsmöte. Om jag hade varit kassör hade jag avgått direkt alt. inte ställt upp för omval.
Bestrid fakturan omgående. Det finns ju en uppenbar kompromisslösning: betala vad som motsvarar golv, målning, el och vvs. Husbyggaren kan själv få stå för sina kostnader.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
Att det finns dusch är väl krav? Samt ommålning nog blev nödvändigt då du nämner att väggar behövde rivas och ställas upp längre ut för att uppfylla innermåtten. Jag gör ju vissa antagningar här men tänker att det är ju inte rimligt att bara måla nya väggen då man spacklar hörn och övergång till väggen bredvid. Nu kanske det är en enormt stor hall så det hade gått att bryta av på ett snyggt sätt för att spara en slant men känns väl rätt normal att måla om hela angränsande ytor.
 
T TypRätt skrev:
Att det finns dusch är väl krav? Samt ommålning nog blev nödvändigt då du nämner att väggar behövde rivas och ställas upp längre ut för att uppfylla innermåtten. Jag gör ju vissa antagningar här men tänker att det är ju inte rimligt att bara måla nya väggen då man spacklar hörn och övergång till väggen bredvid. Nu kanske det är en enormt stor hall så det hade gått att bryta av på ett snyggt sätt för att spara en slant men känns väl rätt normal att måla om hela angränsande ytor.
Krav på dusch i en bygdegård? Det har jag svårt att tro. Att det ser bättre ut enhetligt målat håller jag med om, men det är absolut inget som har beställts, det här handlar om en ideell förening där både styrelse och medlemmar ställer upp och utför sådant arbete gratis, tanken är inte att näringsidkare i byn ska sko sig på föreningens bekostnad.
 
  • Gilla
redep och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.