Matzeball
Tung dubbellucka i metall till källare framför röd trävägg och fönster, med hjulburen och mur vid öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hejsan
Är det någon som har en smart lösning på hur man med vikter eller annat kan få hjälp att öppna den tunga luckan till källaren.
Själv klarar jag det men min fru orkar inte.

Den här konstruktionen var vanlig när jag var barn på 50-talet så det borde ju finnas idéer.
Moror går kanske men är inte heller så lätt då det är en par-lucka

Det är ganska lågt i tak där man går ner så jag vill helst inte att det blir lägre takhöjd som väl idag är ungefär 1,60 just när man kliver ned de sista par stegen. Sen är det full ståhöjd.

Är det inte bättre att byta ut dörrarna mot tex durkaluminiumplåtar eller annat lättare?

E
Det kanske går att montera någon typ av block utvändigt, ett rep i dörren och en vikt i andra änden.

Fästa ett rep i handtaget.
Så kan man ställa sig vid sidan av och dra med hela kroppstyngden. Inte böjd och med armarna.
Räcker det för att frun ska orka?

Matzeball
Nej, tyvärr inte, hon är reumatiker.
Jag tänkte nog själv något med rep men jag får klura vidare och vänta, kanske någon här har gjort något liknande.

Sätt taljor på repet så du får en utväxling som din fru klarar.

Bästa svaret

Istället för rep eller motvikter kan du använda gasfjäder, såna som brukar sitta till motorhuv och baklucka i bilen. På halvkombibilar med större baklucka har de bra kraft och skulle säkert räcka till för källarluckorna. Rätt monterade så väger de upp tyngden och stannar sedan i "lagom" uppfällt läge och går sedan att dra ner med lite handkraft.

• Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Matzeball
Kane skrev:
Här finns gasfjäderhjälp, [länk]
Tack för tipset. Det ser lovande ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.