Järnvitriol vs tjärvitriol

21k läst  22 svar

1. S
    Medlem Nivå 6
    Ska bygga nytt hus och funderar på hur jag ska behandla/måla träpanelen som vi kommer bygga.
    Bygger ett stort tvåvåningshus med garage, så att måla huset med fler strykningar blir ganska dyrt.

Att behandla fasaden en gång med järnvitriol har seglat upp som ett alternativ.
    Detta är betydligt billigare eftersom att husföretaget kan göra det i fabriken .
    Detta kostar ca 10k istället för att behöva köpa in målarfärg och målning (vi vill inte göra jobbet själva).

Har varit hos en färghandlare och fråga om järnvitriol, det är värdelöst, fasaden är förstörd om 8 år var svaret.
    Inte helt oväntat kanske med tanke på att de lever på att sälja färg ;)
    Nackdelen med järnvitriol är vad jag förstår att det inte ger fasaden något som helst skydd, det fungerar alltså som obehandlat trä. Men det är inget problem enligt många.
    En nackdel med järnvitriol är att det kan droppa och färga av sig på kringliggande saker såsom sten, trä, betong, fönster, dörrar m.m.

Sedan har jag även läst om tjärvitriol, som ska ge samma fina färg som järnvitriol men som även faktiskt innehåller ett skydd för träet.
    Det låter ju bra tänker jag, det kan man ju köra istället för järnvitriol då det bör vara bättre.
    http://www.auson.se/sv/traskydd/tratjara/tjarvitriol

Dock så har jag varit i kontakt med både tillverkaren (Auson) och återfärsäljare av tjärvitriol och de säger båda att man ska behandla träet med 2 strykningar först, sedan igen efter 1 år och igen efter 5 år.
    4 strykningar på 5-6 år på ett tvåvåningshus med garage är kanske 200.000kr och de ekonomiska fördelarna är definitivt bortblåsta.
    Då känns järnvitriol med 10.000kr i startkostnad och sen inga kostnader på många, många år desto mer intressant

Eller, vad tror ni, kanske en strykning tjärvitriol trots allt klarar sig mkt bättre än en strykning järnvitriol?

Kan tillägga att tjärvitriol även finns i svart färg vilket jag tycker är mkt snyggt.
    Hade en strykning av det klarat sig i 10 år så hade jag kört på det helt klart.
    http://www.auson.se/sv/traskydd/tratjara/svarttjara

Tacksam för tips och råd.
    Ni kanske har erfarenheter att dela med er utav?

2. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Sk_tsnack a´la försäljare gällande järnvitriolen. Panel med en strykning klarar sig utmärkt, vår stuga vid havet har klarat sig utmärkt nu i ca 4 år och blir snyggare för varje år som går. Gissar att även tjärvitriolen går bra med bara en strykning. Om ni tar hand om huset, hängrännor, tak, fasad varje år så kommer det hålla länge. Se bara på hur man byggde och behandlade fasader för runt 100 år sedan, hur många lador & liknande byggnader har klarat sig med dåligt underhåll och kanske bara faluröd eller liknande?! Vi ska bygga om sommarstugan i vår och det lutar åt tjärvitriol, en strykning innan uppsättning och en efter 1-2 år, dock bara 1-planshus så lite enklare.

3. R
    Medlem Nivå 1
    Hej, vad kom ni fram till? Vi ställer oss exakt samma fråga.
    Har testat att måla en bit Furupanel med järnvitriol+silverbets men den har fortfarande en mörkgrön ton.

4. G
    Medlem · Nivå 7
    Vinterstuga i Åre, nu 10 år med järnvitriol inga problem. Sommarstuga på västkusten, mycket utsatt från havet. 16 år utan problem... Så färghandlaren snackar bara skit.
    Nu byter jag till detta på mitt hus i Göteborg, har suttit uppe i ca 6 veckor och är rätt mörkt nu men visst är det fortfarande grön ton på det. Grannarna är förundrade och trodde först att jag klädde huset med tryckimpregnerat :)

• Laddar…
  5. R
    Medlem Nivå 1
    Låter bra med någon som har erfarenhet av det :)
    Du har möjligen ingen bild på husen så man kan se vilken ton det får efter så många år.
    Man blir ju lurad av att söka efter bilder på google. Man hittar en bild som är taggad med järnvitriol sedan dyker samma bild upp under tjärvitriol eller silverbets också. Lagom förvirrande.

6. G
    Medlem · Nivå 7
    ska leta lite, från Åre har jag garanterat den kan dock vara några år gammal.

7. D
    Medlem Nivå 2
    Intressant tråd, har precis samma tankar då jag håller på att renovera en sommarstuga precis vid havet på västkusten.
    Jag har även tittat på Sioo behandling istället för järnvitriol.
    Min chef bygger just nu ett hus på västkusten vid havet med sibirisk lärk som är behandlad med järnvitriol.
    Vilket träslag har ni på fasaden som är behandlad?

8. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Vi har vanlig furupanel, det kommer hålla nästan lika länge som lärk eller ceder som jag inte tycker är värt pengarna, så länge man tar hand om fasaden.

9. D
    Medlem Nivå 2
    Är novis på området så jag undrar hur man bör underhålla fasaden? Fasadtvättning varje år?

10. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Gissar Var 10:e år om du har otur och huset inte är utsatt för mögelangrepp eller ligger under en massa träd som skräpar ner.

11. F
    Medlem Nivå 6
    Hej,
    Vi har en sjöstuga (2 meter från större fjärd i Östersjön) som nu har stått i tio år med järnvitriol. Funkar fint. Vi har även tryckt trädäck runt om och det har vi nu (efter 6-7 år) behandlat med utspädd silvertjära. Jag skulle tro att det är ngt liknande tjärvitriol. Silvertjäran är mycket mer "färgig" än järnvitriolen med de fördelar och nackdelar som följer därav. Vi spädde silvertjäran med ljus tjära, terpentin o linolja för att få den svagare i kulören. Se tråden https://www.byggahus.se/forum/fasad/106872-fasad-med-jarnvitriol-jarnvitrol-10.html
    där ett tjärat hus har smugit in sig som en katt bland hermelinerna. Eller tvärtom beroende på tycke och smak. På nytt virke skulle jag definitivt välja järnvitriol !

12. Asturien
    Medlem Nivå 1
    Har målat på järnvitriol på mitt nybyggda hus med oskyddad furupanel och tryckimpat trädäck runt, och det blev bra resultat. Två saker har jag lärde mig. 1. Täckpapper (sk mjölkkartong) med sugsidan uppåt och folien nedåt hjälper jättemycket. Var noggrann med att vika ned en kant så droppande järnvitriol kan rinna ner mellan fasad och papp utan att beröra trallvirket. Vitriolen "slabbar" så slösa gärna med täckpapper. Spill på trallen ger fula mörka stängsom jag behandlade med klorin så fort jag upptäckte dem, det blir inte perfect men det blir iallafall bättre.
    2. Jag målade uppifrån och ned planka för planka med stege (jag har vertikalt stående fasadvirke) och för att få jämn vitriolpåläggnong var detta det lättaste tyckte jag. Vitriolen behöver någon dag på sig men redan dagen efter syns ett resultat. Den säges inte ge något skydd men jag har hört att den till viss mån skyddar mot rötangrepp pga dess kemiska närvaro.

13. F
    Medlem · Nivå 12
    Gammal tråd så TS har antagligen redan byggt och målat sitt hus men jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter av tjärvitriol. Jag har hemmablandat pigmenterad roslagsmahogny. Skillnaden mellan den och tjärvitriol är en skvätt linolja. Jag har använt det på staket och det har stått sig bra mot alla former av röta eller påväxt. Däremot så kritar pigmentet nåt förbannat efter ca 2år, typ torr falurödfärg som dammar när man drar handen genom det. Inget jag skulle vilja ha på huset.

14. K
    Medlem Nivå 1
    Hur gick det med sommarstugan? Blev det tjärvitriol och hur blev resultatet?

15. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Hej. Jodå, vi slet på och fick allt målat och uppsatt innan vintern. Enda nackdelen är att man måste måla utomhus , helst inte under tak då det är en stark doft. Men sen doftare det gott när den fått torka in. Fördel: relativt billigt, lättstryken, en strykning innan uppsättning och enligt mig är det silvergråa det snyggaste utseendet efter några år.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: