Hej alla,
Vad kan det vara för fel på vårt vatten från en 89 meter borrad brunn, när vattnet är järnhaltigt ibland?
Vid köpet av huset för ett år sedan, var vattnet mycket bra, enligt Alcontrols vattenanalys.
Vi tog kemisk, mikrobiologisk, radon och tungmetalltester och alla var helt normala. Vattnet smakade jättegott.
Sedan använde vi den gamla grävda brunnen till sensommaren då vi äntligen kom oss för med att koppla in den borrade brunnen.
Till vår stora häpnad (och förfäran) var vattnet alldeles brunt, luktade och smakade kraftigt av järn.
Vi ha spolat med trädgårdslangen i dagar och dagar igen i flera omgångar men det ville inte gå bort.
Värst var det när vi hade varit bortresta några dagar.
Det har varit så illa att hela duschutrymmet samt diskhon har blivit helt gula och vi har luktat järn efter duschen. Tvätt har också blivit missfärgad...
Så, plötsligt, i förrgår smakar vattnet lika bra igen som vid provtagningen i början av dec förra året!
Vad har hänt?
Kommer det att komma tillbaka igen?
I så fall kan man nästan misstänka att det är årstidsbundet, men hur är det möjligt?
Det här är vårt första hus och vi är glada noviser.
Hoppas på er hjälp.
mvh Diana
7 187 läst · 14 svar
7k läst
14 svar
Järnhaltigt vatten av och till
-
-
15 nov 2012 09:20 #2
Finns många olika saker som kan ha hänt, det är inte ovanligt att en brunn förändrar sig efter man har använt den ett tag.
Det kan också vara nån som har anlagt en borradbrunn alt. Bergvärme inom nån km runt om dig och delar sprickor i berget med dig.
Det kan även vara så att brunnen läcker in ytvatten (se. Talet för kemisk syreförbrukning COD på ditt prov). -
15 nov 2012 09:23 #3
Prova med att ställa ett stortglas vatten i fönstret några dagar har du järn i vattnet oxiderar det och faller till botten. Blir som ett rött/svart slam på botten.- Laddar…
-
15 nov 2012 13:15 #4
Tack för ditt svar. Jag har läst dina svar till en del andra och är imponerad av dina gedigna kunskaper om brunnar.
Ok, så den kan ha förändrat sig sedan vi tog provet.
Men varför är vattnet plötsligt bra igen?
Jättegott, utan en tillstymmelse till järn-smak/lukt/färg.
Men som du säger, man måste nog ställa ett glas i fönstret för att se om det verkligen är borta.
Jag tror knappast att någon annan har anlagt något runtomkring,
vi är så få här, så alla vet vad alla gör, så att säga...
COD-Mn var <1 mg/l den 23/11 - 2011
men det kunde kanske ha ändrat sig tills vi kopplade in vattnet i juli 2012?
mvh / Diana- Laddar…
-
16 nov 2012 00:43 #5
Tack! Blir lite rosig om kinderna.
En möjlig förklaring kan vara att man var lite för snabb med det första provet. I början omsätter man väldigt mycket vatten för att spola ur all borrkax som samlas på väggarna i brunnen. Eftersom en borrad brunn består av många små sprickor i berglagren som tillsammans ger ett tillräckligt flöde, så kan vattnet förändras beroende på hur många sprickor som används.
Ex. Vid urspolning används kanske 80% av vattenpelaren, när man sen flyttar in i huset använder du kanske 5-10% av pelaren. När vattnetpelaren sänks ökar också tillrinningen i dom sprickorna.
En gissning förstås, det ända riktiga är att ta ett nytt prov och se om vattnet förändrats.
Det går också enkelt att mäta konduktiviteten i vattnet med en TDS-mätare (din lokala vattenrenare eller borrare borde ha en sådan). Man kan då jämföra totala salterna i vattnet förr och nu för att se om vattnet förändrat sig.
Är i behov av sömn känner jag nu, hoppas det löser sig!
Hör av dig igen annars.
Med vänlig hälsning,
Morgan- Laddar…
-
29 jul 2013 13:52 #6
Återkommer nu eftersom vattnet bara blir värre och vi får fortfarande brunt vatten av och till...
Har ställt ett glas i fönstret i våras och efter ett par dygn flöt det omkring bruna slöjor i vattnet.
Andra gånger har det samlats sand i botten på glaset. Har provat med stark magnet och sanden kom inte till magneten.
Vi får bort det bruna vattnet helt om vi låter trädgårdsslangen rinna lite grand hela tiden men det går kanske inte till vintern.
Vi tror att orsaken till det hela KAN vara att förra ägaren (som borrade brunnen men aldrig använde den) släppte ner en stor sten i borrhålet. (Det var sonen med ADHD som gjorde det.)
Stenen fastnade på 9 m djup och de försökte slå sönder den genom att släppa ner en tung järnstav i ett rep. Stenen fastnade sedan på ett annat djup och slutligen på 45 m djup där den nu sitter.
Brunnsborraren var också där och försökte borra sönder stenen, men det gick inte.
Vatten kommer dock upp i tillräcklig mängd så vi trodde det inte gjorde något eftersom vattenprovet var perfekt.
Vattenprovet togs dock efter att förra ägaren låtit pumpa ur brunnen i 2-3 dagar och brände upp den tillfälliga pumpen på kuppen!
Kan allt detta micklande med stenen ha orsakat att väggarna på borrhålet gått sönder och vi får regnvatten och humus-inträngning eller liknande?
Ibland blir tvätten brun och vi har fått fläckar som inte går bort...
Om så är fallet, kan detta då vara ett så kallet dolt fel?
(Orsakat av dunkandet på stenen...)
Vad kan vi göra? -
30 jul 2013 08:41 #7
Det troliga är att analysen är gjord i anslutning till att borrhålet tömdes och att det då blir ett "bättre" vatten där alla sprickor används.
När man sedan använder vattnet normalt så får du "sämre" sprickor där vattnet kommer in.
Är rädd för att detta är det vatten ni har att utgå ifrån, så antingen renar man vattnet alt. Försöker att borra en ny brunn, vilket förövrigt sällan gör någon större skillnad.- Laddar…
-
30 jul 2013 08:47 #8
Dessa variationerna du skriver om i erat vatten kan förklaras av ex. Tryckkärl, det kan också vara Mangansläpp som kommer ibland.
Ta en ny analys på vattnet vid normal användning så kan ni bilda er en uppfattning på vilka kostnader ni hamnar på för rening av vattnet.
Sen får man se hur ni kan gå vidare.
Med vänlig hälsning, Morgan- Laddar…
-
30 jul 2013 16:00 #9
Tack för det snabba svaret!
Vi ska absolut ta ett nytt vattenprov.
Men går det verkligen att rena bort dessa ibland stora mängder sand, upp till ett par teskedar i ett handfat fyllt med vatten? Som har fått rinna ca en halvtimme...
Är det inte så att vattnet måste gå genom pumpen först innan det kommer till eventuellt filter?
Vi är oroliga att sanden kommer att förstöra pumpen i det långa loppet. Vad anser du om det?
Vi valde en pump som är avsedd för att klara 90 m djup (ifall stenen skulle ramla ner).
Pumpen är också av en typ som slår av sig själv om den blir överarbetad och sedan startar själv igen, så den kommer inte att brinna upp som förre ägarens lånepump gjorde före provtagningen.
Vi har tänkt skaffa ett filter för järn eftersom det fortfarande luktar starkt av järn när man duschar.
I våras luktade det också svavelväte vid ett tillfälle, men det gick att spola bort på ett par dar...
Så det du säger om ett nytt vattenprov vid normal användning är helt klart logiskt och vettigt!
Jag är mycket tacksam att du förbarmade dig över mitt inlägg för du har gedigna kunskaper om brunnar. Stort tack för det! -
-
30 jul 2013 23:42 #11
Om du tar lite "sand" i handen och låter vattnet rinna av, sen gnuggar du sanden mot handflatan då ser du om det är järn eller mangan. Järn blir rödbrunt och mangan blir svart det kan också vara båda, men du ser om det blir färgat.
- Laddar…
-
31 jul 2013 14:40 #12
Ett roligt, klurigt test det där med sand i handflatan! När vi får sand nästa gång ska jag prova!
Ok, så tryckkärlet är en hydropress, Well Mate 60 l, tillverkad av polyeten/glasfiber med en airbag inuti.
Inköpt från Rinkaby Rör art.nr 2194.
Det har inte heller funkat riktigt bra. Vi har haft stora fluktueringar när vi har duschat så att vattnet har växlat mellan för varmt och för kallt, fram och tillbaka under duschningen. Samtidigt som strålen har blivit omväxlande starkare och svagare!
Men det blev plötsligt bra förra veckan!!!
Jag förstår ingenting på alla konstigheter fram och tillbaka i det här huset...
(Pumpen är en Grundfos SQ 1-65 för lyfthöjd 86 m. Inköpt från Rinkaby Rör art.nr.1440)
Mvh / Diana -
1 aug 2013 00:39 #13
Ok! Hydropress innebär att du inte blandar luft och vatten vilket är bra.
Tryckfall som kommer och går kan innebära att det är dåligt med luft i blåsan. Dom brukar vara förfyllda med 1,8bar men jag har stött på en del som inte har rätt tryck från fabrik.
Stäng av pumpen med brytare på väggen, öppna kranen inne i huset, när trycket är bort sätter du en kompressor på ventilen i toppen på kärlet (sitter under en "hockeypuck") pumpa till 1,8bar.
Bor ni i huset nu och använder vattnet normalt? Får känslan av att vattnet blir bättre och bättre, eller?- Laddar…
-
1 aug 2013 00:44 #14
Jag tycker inte att du ska vara orolig för pumpen, det troliga är att du har ett väldigt högt järntal och då sätter sig järnet och manganet i ledningsnät, efter ett tag släpper det och drar med sig stora mängder metaller.
- Laddar…
-
22 jun 2019 10:36 #15
Uppdatering efter några år nu.
Har levt med det rostiga vattnet tills för 1,5 år sedan. Då kom ett järn- och manganfilter på plats.
Vilken skillnad! Skulle ha gjort det tidigare men det var stridiga viljor här hemma.
(Nu har jag blivit ensam och gör som jag vill.)
Min ena granne som bor 500 m bort, har också djupborrad brunn med mycket järnhaltigt vatten och tipsade om ett bra filter som blev billigare att köpa på vintern. Sagt och gjort. Nu är det på plats.
Filtret är av en typ som backspolar och sköter sig självt.
Fick rådet av försäljaren att ställa in backspolningen på varannan dag men efter strömavbrott går den tillbaka till fabriksinställningen vilken är var femte dag (tror jag).
Det enda felet med vattnet nu är att det har för hög fluoridhalt men det har min granne som bor 1,5 km bort också. De har kommunalt vatten så det är tydligen något allmänt här på orten. Vattnet ska inte ges till spädbarn, kan orsaka framtida fläckar på tänderna (fluoros).
Funderingar på ett fluorfilter men det jag fått förslag på är av en typ där man måste byta filterpatroner. Och, ännu värre - ta upp en massa utrymme under diskbänken. Så jag drar på beslutet. Kanske kommer att ångra det också, senare...
Har ett mer trängande problem med fukt under grunden men det är för en annan tråd.
Hur som helst är vattnet bra med avseende på järnhalten men fluktuerandet kvarstår.
Törs inte mickla med hydropressen. Det finns ett uttryck som säger: "If it ain't broke, don't fix it!" Och det fungerar ju hjälpligt.