Byggahus.se

Järn kombifilter

1. G
    Medlem · Västra Götaland · 5 inlägg

grästorp

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem jan 2009
    • 5 inlägg
    Hej på er. Jag behöver lite hjälp angående vattenfilter. Vattenanalys säger att järn ligger på 6 mg/l Mangan 0,608 mg/l och ph är 5,7. Det är ett fritidshus med borrad brun och hydropress. Som jag förstod måste ph värdet höjas. Dvs att det är nog en kombifilter som gäller. När jag läste på nätet var jag chockad på den vattenmängd som behövas för att backspolar filtret. Finns det modeller som klarar sig med en mindre vattenmängd? Vem har erfarenheter och kan tipsa ett bra system? Är jättetacksam för all hjälp. Tack och lov måste jag inte installerar själv men jag får skaffa filtret. Be om hjälp. Tack på förhand. Hälsningar från Grästorp

2. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 381 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Har nog tjatat för mycket om detta så jag vill nog undvika att tippsa om leverantör men billigt är sällan billigt i längden ps du har pm

3. M
    Medlem · Örebro · 1 750 inlägg

mogge_73

Medlem
    Kombi filter kan du glömma, så lågt pH kräver ett stort separat filter, dessutom 6 mg i järn!!!

Har du möjlighet att posta hela provet? Så lågt pH tyder på ytligt grundvatten och då är risken stor för humus (COD). Då blir det väldigt svårt att oxidera så höga järntal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.