Byggahus.se

Jämna ut undergolv

1. D
    Medlem · 128 inlägg

digital

Medlem
    Vi har gamla fula linoleummattor på undergolv av trä (brädor). Vi tänkte sätta in "klick-parkett". Problemet är att undergolvet inte är helt plant. Man kan känna brädornas kanter igenom linoleummattan och golvet ser heller inte helt plant ut.

Är det någon som har erfarenheter av liknande? Hur plant måste underlaget vara för "klick-parkett", och vad är i så fall bästa sättet att göra underlaget planare?

2. N
    Medlem · 294 inlägg

Norre

Medlem

Re: Jämna ut undergolv

Jag lade klickgolv på ett kupigt grangolv från 194x

De värsta "ryggarna" slipades lätt, sedan foam, den tjockaer sorten och sedan klick.

Har ingen lust att riva upp golvet för att mäta hur vågigt det var, men kan uppskatta det till 1-2mm.

Detta är det golv som det INTE är ngr fel på, om du läser en tråd där jag har problem med ett anant golv.

3. P
    Medlem · 21 inlägg

Pappa_Jesper

Medlem

Själv har jag spikat fast masonite på plankgolven där jag sedan lagt foam och laminatgolv. Funkar fint det.
    Tips: Det är bäst att blöta masoniten innan man spikar fast den så sträcker den sig fint när den torkar.

4. N
    Medlem · 294 inlägg

Norre

Medlem

Bra ide´

5. D
    Medlem · 128 inlägg

digital

Medlem

Tack för svaren (lite sent så här). Vi har nu köpt 10 mm klickparkett och en rulle 3 mm foam, och tänker slipa de värsta ojämnheterna i golvet. Masonitskiva skulle nog höja golvet för mycket :-/

Golvet ska läggas nu i helgen, så snart får vi se hur det går :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.