Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Jämna ut grovt ytskikt och för tunn spackling? Fall badrum

1. ChefKaktus
    Husägare · Göteborg · 19 inlägg

ChefKaktus

Husägare
    Hej,

Jag bygger just nu ett badrum på ca 4 m2 och har två frågor.

Badrummet är format som ett L med en rektangulär del på 3 m2 och en instickare på 1 m2 där brunnen är.
    Har flytspacklat den rektangulära delen därefter handspacklat fallet runt brunnen.

När jag flytspacklade den rektangulära delen passade jag på att flytspackla i princip upp till brunnen (som har en förhöjningsring på 13 mm) med planen att därefter bygga fall på sista delen.
    Detta var ett avsteg från vad jag från början hade tänkt. Från början tänkte jag handspackla från spånskivorna över nät och värmeslingor.

Det jag handspacklade blev helt okej. Fallet är bra men spacklet var ganska grovt för tänkte inte på att spacklet helst skulle läggas från 5 mm. Om jag hade behållit ursprunglig plan hade handspacklingen blivit minst 13 mm och inom spacklets rekommenderade tjocklek.
    .
    Nu har jag totalt sett 13 mm tjocklek på spacklet varav 11-12 är flytspackel och från 1-2 mm handspacklet närmst brunnen

Fråga 1: Kommer detta bli ett problem att jag spacklade från 1-2 mm med ett spackel med minsta nivå 5 mm?
    Kan tillägga att jag primade mellan spacklingarna.

Fråga 2: Spacklet var ganska grovt och känns spontant inte helt 100 att lägga tätskikt på. Bör jag jämna ut ojämnheter med en finare spackel innan jag lägger manschett och våtrumsfolie, typ Ardex A 45?

Svårt att fånga ojämnheterna på bild men tror det syns okej på den jag bifogat.

Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.