Byggahus.se

Jämna ut fall i markrör diam 110

1. P
    Medlem Nivå 2
    Hej,
    Jag håller på att ansluta mig till kommunalt avlopp och vet inte riktigt hur jag ska jämna ut skillnaden i fall. Jag har anslutit Hus1 med en ny huvudstam markavloppsrör diam 110mm. Det ligger på ca 1 m djup, se bild. Från Hus2 som tidigare varit anslutet till septitank kommer det ut ett 110 rör som ligger på ett djup av 0,7 m. Jag har en höjdskillnad på 3 dm på 3 m. I detta röret kommer både gå avlopp från toa och från dusch o handfat samt tvättmaskin. Ska jag lägga den sista biten rör med 1 dm fall per meter eller lägga den med 1 cm per meter som jag har gjort med det andra och köra ett kraftigare fall sista ½ metern med typ 2st 45 graders rör...? Tacksam för tips hur jag enklast gör detta för att få en bra funktion!

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Bäst att ha ett brant stup på 45 grader i slutet. Annars kan vattnet rinna ifrån papper och annat.

3. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Myt. Det räcker om man har ett fall på minst 1 cm/meter.

4. H
    Medlem · Nivå 19
    Har du ens läst tråden?

5. J
    Medlem Nivå 7
    Lägg den med jämt fall hela vägen, funkar bra.

6. P
    Medlem Nivå 2
    Tack för era svar, tyvärr blir jag inte direkt klokare...! Ett hänvisar till en 45 grader böj innan sammankopplingen och det andra svaret är förslaget ett jämnt fall. För mig som amatör är det jätteviktigt att det blir rätt, jag står inte o gräver det 2 gånger! Om jag lägger jämnt förstår jag att det ena kan rinna ifrån det andra men å andra sidan kommer vatten från avloppet o hjälper till. Det handlar om 3 meter sen är fallet ok. Någon som kan ge mig ytteligare klarhet eller teorier...?

7. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Jag tillhör de som hävdar att det är en gammal myt att det kan uppstå problem med för brant fall, i alla fall så länge vi pratar om moderna plaströr.

Jag har själv använt mig av allt mellan 1och 45º fall och aldrig haft problem.

8. H
    Medlem · Nivå 19
    Förmodligen har dom rätt.

9. J
    Medlem Nivå 7
    Det ska ligga med minst 1 cm/m det är enda regeln. Om man inte skulle kunna lägga med mer än en viss lutning, som en del hävdar, skulle jag haft problem på många sluttningstomter.

10. gadeberg
    Medlem Nivå 9
    Det spelar ingen roll hur du gör. Bägge funkar.
    Jag hade lagt med jämt fall hela vägen.

Dehär med att vattnet drar ifrån pappret är ju så jättedumt snack. Finns väl ganska många höghus som inte bara har toa i källaren?

11. H
    Medlem · Nivå 19

Lol, i en lodrät ledning tror jag nog pappret hänger med med hjälp av gravitationen eller?

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Du gör precis vilket som. Bara du har fall precis överallt så funkar det.
    Man kan gärna undvika språng, dvs 90° fall, där kan det krångla.
    Förutom att spolbilen inte kan rensa 90° vid behov, eller åtminstone kommer svära ord som du inte hört förut, över idioten som satt 90°-are. :D

Så ta du ett jämt fall hela vägen, eller ett 45° i början eller i slutet. Det som blir enklast är det rätta.

Bara du har minst 1cm/ meter och gärna frostfritt, så funkar det.
    (Men jag förespråkar 2-3cm/meter om det går, för att avloppet inte ska bli så känsligt för ev sättningar i marken.)

13. S
    Medlem Nivå 8
    :x Är det ingen som har tänkt på att avloppsrör i flervåningshus normalt inte går med 1 cm fall nedåt?

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Menar du så här ? :p

15. H
    Medlem · Nivå 19
    Papper och dylikt påverkas som allt annat av gravitationen. Så jag förstår inte hur ni menar.