Byggahus.se

Jämna av med Fix?

1. G
    Medlem · 82 inlägg

garagenisse

Medlem
    Hej!

Knasig fråga kanske men ändå, värt ett försök.

Skall lägga klinkers på betonggolv med lite historik, salig mix av flytspackel och lagningar osv gör att det är lite ojämnt, kanske som mest 1,5cm. Kan man jämna av detta med klinkerfix? Tänkte isåfall bara lägga ut ett par rätbrädor, sprida ut fix och dra av, låta torka och sen lägga klinkers i nytt lager fix på detta. Går det åt pipan? Vill helst inte börja mecka med svindyrt flytspackel men ändå få hyffsat resultat.

Tacksam för tips?

Mvh Andreas

2. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 225 inlägg

Fasting65

Medlem

Re: Jämna av med Fix?

Visst kan du det.

Plattsättare rättar upp sina egna flytspacklingar med fix i de fall det blivit lite vågigt. Har du inte tid att vänta på att fixet ska brinna klart så finns snabbfix, fast det är dyrare.

Däremot vet jag inte om du kan lägga på fixet direkt på gammalt, skitigt(?) golv. Kolla med fixleverantören.

3. G
    Medlem · 82 inlägg

garagenisse

Medlem

Hej!

Tack för snabbt svar!

Jo gammal är det nog, men skitigt icke, jag har fått slipa bort all gammal färg från det först med vinkelslip så fäste finns nog. Det jag menade var att det inte direkt är nåt betonggolv längre utan lite mix av flytspackel, betong och tja jag vet inte vad det kan va för spackel. Men iaf, då kör jag på det här med fixen, inga konstigheter där eller? Prima, lägga på och dra av bara va?

Mvh Andreas

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 081 inlägg

hempularen

Moderator

Utan att vara expert så skulle jag nog föreslå att du kollar med fixleverantören. Om du tänker jämna ut så stora gropar som 15 mm. Olika material har olika krympningsegenskaper, och om man lägger på tjocka lager av någonting som inte är tänkt att ligga i mer än nägra mm tjocla lager så är det inte säkert att det funkar. Får du en kraftig krympning så är risken att det krymper bort från underlaget och släpper.

Som sagt jag vet inte om fix har olämpliga krympningsegenskaper, men man skall alltid vara litet försiktig att använda material på ett sätt dom inte var tänkta för.

Jag kontaktade Optiroc (tror dom heter heidelberg nånting nu) för något år sedan med en liknande fråga, fick kanonservice omedelbart svar.

5. Fasting65

Fasting65

Medlem

Visst ska man kolla fixets egenskaper ordentligt, det tog jag för givet.

OM det funkar så är ju fixet kan trevligt slipa till efteråt. Det blir ju inte knallhårt direkt.

6. G
    Medlem · 82 inlägg

garagenisse

Medlem

Hej!

Kolla med expertisen på Casco idag, de rekommenderade inte fix eftersom det precis som du sa inte var gjort för annat än tunna lager och kunde gå sönder.

Golvspackel eller flytspackel var hans rekommendation.

Tack iaf!

Mvh Andreas

7. Fasting65

Fasting65

Medlem

mmm, jag läste på PCI-säcken i morse.... max 5 mm.

Fortfarande hävdar jag att plattsättare rätar upp små ojämnheter med fix - fast det handlar ju då endast om nån millimeter.

8. G
    Medlem · 82 inlägg

garagenisse

Medlem

Så här gick det...

Köpte 25kg flytspackel på Bauhaus, blanda till och hällde ut, funka nog inte riktigt som jag hade tänkt så det blev väl kanske inte kanon men iaf jämnare, inga knölar men väl lite "svajigt". Man lär så länge man lever...

Tackar för svaren!

Mvh Andreas

9. C
    Medlem · 26 inlägg

claeson

Medlem

tror att flytspackel ändå vore det bästa i detta fall.

glöm inte en tandspackel, att dra till flytspacklet med.

10. D
    Medlem · 108 inlägg

DACKE

Medlem

Lite novis fråga.
    Det där sista med tandspackel, vad menas med det? Ska det inte vara slätt efter flytspackling?

11. C
    Medlem · 26 inlägg

claeson

Medlem

Du använder tandspackeln att dra spacklet om du vill ha det åt något speciellt håll, sedan drar ju spacklet till sig självt. ;)

12. M
    Medlem · 57 inlägg

moliden141

Medlem

Med serpo 610 har jag för mig att det går att bygga upp mot 40-50mm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.