Byggahus.se

Jämmna till betonggolv

1. M
    Moderator · Västernorrland · 11 159 inlägg

Mats

Moderator
    Jag har en betongplatta som inte blev riktigt som jag hadde tänkt mig när jag göt den. 27 Grader och sol och en novis på glättning gör att det inte blev så bra.

Nu har jag några gropar och revor som är max 1 cm djupa och mellan några mm och kanske 5 cm breda plus att det finns stora partier med skrovlig betong. Där skulle det nog räcka med att få bort en eller två mm för. För att göra det hela ännu värre så är den inte helt jämn heller men det är inte så viktigt.

Då jag ska ha detta som en verkstad hobbyrum så utgår jag från att jag inte kan lägga laminat iom att jag vill ha det brandsäkert när jag svetsar och slipar.

Således blir frågan hur jag gör nu. Hålen/revorna vill jag ha bort så jag antar att de ska fyllas ut/spacklas med nått. Kan man sen slipa resten själv eller behöver man ett proffs och vad kan det då tänkas kosta. Plattan är 16m2

2. M
    Medlem · 32 inlägg

MegaZap

Medlem

Re: Jämmna till betonggolv

Jag skulle rekomendera flytspackel!

Har precis flytspacklat ~100m2 efter gjutning av invändig "platta" som hade lite svackor och små bulor.

Om nivåskilnaderna är i genomsnitt 10mm så behöver du ca 160kg spackel. Jag använde mig av TM Rotavjämning 20kg säckar. Tror att normalpriset är 150:- säcken på dessa(alltså 8 säckar tot. 1200). Sedan behöver du 2l primer ca 2-300kr.

Själva flytningen tar ca 30-60min +förarbete så för proffs hjälp räkna inte med mer än 6h totalt om de är två man.

/Johan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.