Byggahus.se

Jämkning - hur gör jag?

1. Sanna
    Medlem Nivå 4
    Surfade precis in på skatteverket och loggade in för att söka skattejämkning elektroniskt. Har nybyggt hus som vi flyttade in i för två månader sen, och har inte tidigare bott i hus och haft lån. Så jag har aldrig gjort detta förut. Men det var väldans vad det var detaljerat. Jag kan ju inte veta nu vad jag kommer att ha för kapitalvinster eller -förluster under 2008, inkomsträntor, om jag kommer att köpa eller sälja aktier/fonder, eller hur hög räntan för huslånet kommer att bli etc. Ska jag gissa, eller bara strunta i att fylla i de uppgifterna? Hur har ni gjort som har jämkning? :confused:

2. A
    Medlem Nivå 6
    Du gör en kvalificerad gissning. Det hela handlar ju bara om att korrigera för ett under- eller överskott på ditt skattekonto när allt räknas samma i slutet av året.

Jag som har möjlighet pga lite egna interssen i de företag jag jobbar i, korrigerar jämnkningen i slutet på året om det avvikit allt för mycket från det jag ansökt om. Antingen så betalar jag typ ingen skatt alls sista 2-3 månaderna, eller så betalar jag mera.

Kapitalvinster och förluster kan du nolla, ta det separat. Samma med inkomsträntor, aktier, fonder och ex reseersättning om du pendlar till jobb.

Gör ingen glädjejämkning bara, aldrig kul att få betala in.

Glöm inte räkna med statlig inkomstskatt om du tjänar därefter. Och gör för guds skull inte misstaget att du sänker din inkomst med samma belopp som räntorna är på. Du får tillbaka 30% av räntekostnaderna, har du mer än 100.000 i räntekostnader så får du tillbaka 20% av det över 100.000. Därför kan det ibland löna sig att dela på lånen/ränteåterbäringen om man är två.

3. N
    Medlem Nivå 2
    Addee:

Hur menar du när du skriver att det kan löna sig att dela på lånen när man är två?

/NiJa

4. A
    Medlem Nivå 6
    Eftersom du som ensam individ endast får 30% tillbaka på räntor upp till 100.000SEK per år.

Har du ex 150.000 i räntor får du om du står själv på lånen tillbaka:

30% upp till 100.000= 30.000SEK
    20% på det över 100.000= 10.000SEK

Du får alltså tillbaka: 40.000 SEK.

Om ni ist delar på lånen så att ni får tillbaka 30% på allt:

30% upp till 100.000 på person 1= 30.000SEK
    30% på det över 100.000 på person 2= 15.000SEK

Ni tjänar i detta fall alltså 5000SEK per år på att dela på lånen. Sen får man självklart räkna på det lite själv om man tycker det lönar sig men 10år är iaf 50.000.

Många gör felet att man lägger alla "ränteavdrag" på den som tjänar mest i familjen, för att alltså höja gränsen för var marginal/statliga skatten kommer in (man sänker ju på pappret sin inkomst), men det är fel och man får ist en omvänd effekt om man har mer än 100.000 i ränteavdrag. Ränteavdraget har inget med inkomsten att göra.

5. N
    Medlem Nivå 2
    Tack för svaret. Värt att tänka på.

/NiJa

6. L
    Medlem Nivå 3
    Vad menar du med detta ?
    "Många lägger alla "ränteavdrag" på den som tjänar mest i familjen, för att alltså höja gränsen för var marginal/statliga skatten kommer in (man sänker ju på pappret sin inkomst)."

Inte är det väll så att man får dra av mer än 30% på räntor(om man har statlig skatt) ?

7. A
    Medlem Nivå 6
    Läs hela meningen: men det är fel och man får ist en omvänd effekt om man har mer än 100.000 i ränteavdrag. Ränteavdraget har inget med inkomsten att göra.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej, men det var så förr i tiden (ganska många år sedan). Det tänket sitter troligen i hos en del. Då drogs räntorna fullt ut mot inkomst, så för många så var avdraget värt 85%. I gengälld fick man betala full inkomstskatt på kapital inkomster så en reavinst kunde beskattas med 85% också. Under ett antal år på 80 talet hade vi en mellanvariant där ränte avdraget var begränsat till 50% (om jag minns rätt), däremot beskattades kapitalinkomster fortfarande fullt ut. Nuvarande ordning infördes i början på 90 talet, med smärre justeringar.

Man behövde inte ha speciellt höga inkomster för att nå 85% marginalskatt på den tiden. Jag minns att jag redan första året jag började jobba efter högskolan jobbade kopiöst mycket övertid och på det nådde upp till 85% marginalskatt (eller om det var 80%, kommer inte riktigt ihåg). Jag hade en ganska normal begynnelselön för ingenjörer då. Det kändes väldigt orättvist att i princip inte få något betalt för de sena kvällarna.

9. L
    Medlem Nivå 3
    Tolkade din mening som att "felet" var om man kom upp i 100', och att det fortfarande var lönande lägga räntorna på den med högst inkomst.
    Därför jag blev fundersam...

10. A
    Medlem Nivå 6
    Jag är med, var inte meningen att låta sur :)