Hej,
Efter att ha konstaterat att Granngården sålt slut på alla nedsatta Kärcher K7 premium eco!ogic av förra modellen så började jag jämföra de tvättar med snäppet lägre maxtryck som ligger runt 3200kr för närvarande: Mina krav är minst 140 bar tryck, ska bland annat spola lavar från berghäll på vår tomt! Jag vill även ha slanvinda och enfas/ 230V med vattenkyld motor och möjlihet att koppla in medel i tvätten på enkelt sätt.

Så... Kärcher K5 premium FC (2016) vs Nilfisk-Alto E145.3-10H X-TRA

Fler munstycken med från början på Nilfisken, Kärcher har valt att flytta slangvindan från toppen av maskinen till baksidan på grund av att tvätten ramlar omkull (då är kärchern tyngre). Är materialval och hållfasthet på kåpor och hjul till exempel jämförbara?

Båda lovar 145 bar (maxtryck), Kärcher har infört ett nytt handtag med touchknappar och indikering som säger till om rätt tryck är inställt för biltvätt osv, Nilfisk antar jag man får vrida på "känn" och provskjuta? Om de ligger ungefär samma i pris, vilken ska man välja då? Är det någon av dessa som lämpar sig bättre till berghällsrengöring? Kärchern har ju ett roto-jet munstycke (Har Nilfisken något liknande?)

Det gjordes ett uthållighetsprov av Råd o Rön för ett tiotal år sen, Kärser motsvarande K5 vann då den klarade provet, samtliga Nilfisk både dyrare och billigare gav upp innan tiden runnit ut, men det här var som sagt länge sen så det kan ju ha ändrats.
Hade själv en tidigare 5 serie med rullen nere som gått många timmar på berghällar, det var en kanonbra tvätt, men den stod över vintern i ett förråd där det blev strömavbrott, så den frös sönder, jag hade inte släppt på trycket efter senaste tvätt som man bör göra.

Köpte efterföljaren som heter 5.585, inget fel på prestandan, men den har som du säger rullen uppe och ramlar omkull, sen är slangen sämre än på tidigare modell och saknar svirvel (slangen är ledad vid handtaget) det är tämligen värdelöst, slangen blir som ett nystan efter en stund.

Rulle nere och ledat handtag skulle jag prioritera.

Rotormunstycket river bra, men det blir inte snyggt efter på berget, bättre och metodiskt nöta med det vanliga munstycket. Man lär sig när man tvättat ett tag hur man får det snyggast.

• Gilla
redant
  • Laddar…
Har en 5.85 sedan ett par år och retar mig på följande:
1) Original plastslang. Köpte lång gummislang som reservdel istället, mycket bättre.
2) Slangvinda med kort plastvev, vilket trams. Bättre att ringla ihop slangen själv och använda en skidrem eller liknande för att binda den vid handtaget på tvätten så den inte ligger på marken/golvet. En stor slangvinda med rejäl (lång) vev hade varit bättre.
3) Kort hjulbas, hög tyngdpunkt - ramlar om jag drar den på den gropiga gräsmattan.
I övrigt fungerar den som den ska, dvs alltid, men det ovanstående är saker som retar(retade) mig vid varje användning.

Efter lite funderande hittade jag en Kärcher K7 Full Control för 4500 på NetOnNet, så det fick bli den, utan slangvinda men med 160 bar tryck. Har inte testat den på berget ännu!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.