Byggahus.se

Jämförelse hemlarm

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 523 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Ett larm hemma kan skapa en trygghetskänsla för familjen. Här går vi igenom vad ett hemlarmsystem kan bestå av och ger en översikt av typerna av larm som finns på marknaden.

Du kan läsa artikeln här: Jämförelse hemlarm

2. 1
    Medlem · Stockholm · 3 193 inlägg

123abc

Medlem
    Lägg inte för mycket energi på "fria utryckningar" utan ifrågasätt istället vad det innebär.
    Fri utryckningar innebär ibland endast falsklarm på deras egen utrustning då övrigt fall är en åtgärd i samband med utryckningen.
    Ofta tycker jag kunder lägger för lite på brandskyddet för att säkerställa en bra detektering i hela objektet, en stöld kan man ersätta men en brand kan ha betydligt allvarligare konsekvenser.
    Vilken brand detektor som är lämplig beror på objekt och vad som finns i rummet eller hur det används ibland kan en kombidetektor med optisk och temperatur vara bra och i vissa kan man välja mellan rök och temperatur i alla utföranden som rök+temp, rök eller temp, endast rök, endast temp.
    Så lägg lite mer energi på branddetektering och titta vilka lösningar som erbjuds till systemet som du kan komplettera med och att det finns en detektortyp som passar i de olika rummen.
    Jag har hört många gånger från kunder att de just ångrat att de inte satsat mer på branddetektering när det blivit drabbade.
    Glöm inte brandsläckare och brandfilt på lämpligt ställe.

Redigerat 26 feb 2018 15:05
  3. B
    Medlem · Västra Götaland · 1 982 inlägg

Boan

Medlem
    Det bör nämnas mer kapabla system som Vanderbilt SPC som är mycket populärt. Går utmärkt att koppla till larmcentral och över tid blir dess proffalarm billigare.

4. N
    Medlem · Norrbotten · 212 inlägg

NoiseMaker

Medlem
    Håller med Boan och undrar samtidigt hur ni kan ha lyckats missa Ajax larmlösning.

• Laddar…
  5. B

Boan

Medlem
    Det finns många bra traditonella larminstallatörsfirmor som kan installera riktigt bra larm, visst, initialt kostar det mer men över tid om larmcentralkoppling är 110kr/mån så blir det på 10år billigare. Dessutom mer robust.

6. S
    Medlem · Västerbotten · 888 inlägg

Squall Leonhart

Medlem
    Lite fundersam blir man när man ser att artikeln säger att Sector Alarm kostar 1490:- i inköp. Dessa lirare har knackat på hos mig ungefär 489 gånger senaste året och jag har faktiskt tagit mig tid att lyssna på dem ordentligt 1 gång. Vid det tillfället handlade inköpet inte om några 1490:- utan snarare kring 3000:- som jag givetvis skulle få rabatt på eftersom att "alla andra i området" också valt Sector Alarm så de skulle göra en stor insats framöver.
    Nästa gång de besökte mig, och det var rätt så tätt inpå föregående besök, så orkade jag inte höra på dem så jag tackade nej direkt. Han var dock ändå påstridig och ville påpeka att startkostnaden på ~4500:- skulle de bjuda på helt och hållet om jag tog detta nu.

Jag får lite svårt att ta det på allvar när man slänger ur sig både påhittade kostnadsreduceringar och statistik hit och dit. Tummar man på kostnaden måste något annat bli drabbat, för inte fasen är det väl någon som jobbar gratis.
    Är det någon som haft erfarenhet av att ett larm verkligen skrämt bort en tjuv eller kanske till och med sett till att tjuven sitter bakom lås och bom? Jag tänkte bara när inbrotten blir mer sofistikerade och snart verkar göras med en knapptryckning (det som var underhållning i Gone in 60 Seconds är ju numera verklighet när det gäller bilar t.ex).
    Och hur funkar brandlarmen? Jag har brandkåren 1 km bort och väktarna i närmaste stad 3 mil bort. Ska en sådan sak verifieras först av deras väktare innan brandkåren skickas ut? 20 minuter körning enkelväg lär väl räcka för att att huset ska vara en kolhög.

Sen när jag jämför med priser på vad jag betalar för lösa larmkomponenter på exempelvis Selga via företaget så förstår jag inte hur man kan erbjuda både väktarutryckningar och en massa detektorer av olika slag. Men den biten kanske är svår att jämföra om komponenterna är unika för varje bolag.

7. S
    Medlem · Uppsala · 1 153 inlägg

slurppe99

Medlem
    Gardio har även fria utryckningar utanför Nokas område. Men då lägger de på 50 kr på månadsavgiften.
    Några har bara ett par fria utryckningar per år vilket är mer rättvist då det finns strulpellar.
    Sedan får man själv bedöma beroende på bolag vilken service och behov med tillbehör man vill ha.

Vill lägga fram en varning för deras kameror. Om de har tillräckligt bra kameror kanske inbrottstjuvarna kan knytas till inbrottet och förhoppningsvis att godset kommer tillbaka. Men det är svårt att identifiera en person man inte känner som har fångats med dålig infraröd belysning. Ännu svårare för väktare och polis som är på väg till platsen att leta efter en person där filmen har visats i svartvitt. Titta bara på Veriseures sida med larmoperatören som har en bostad uppkopplad med infraröd belysning. Ändå är den bilden relativt ljus.

Sedan gör de även stor nytta som larmar, vid vattenskada, strömbortfall så att huset inte blir utkylt eller frys och kylskåp tinar. Om en rökdetektor startar så ka de se med kamera om det brinner. Annars larmar de räddningstjänsten när andra rökdetektorn larmar. Så kallat A-larm där två källor verifierar inbrott eller brand. Så att de väntar på att en väktare ska konstatera stämmer inte med alla bolag eller utrustning.

Redigerat 27 feb 2018 22:26
  8. B

Boan

Medlem
    ”Fria utryckningar” är ju ett riktig lureri... om du betalar 1500kr om de måste åka ut så har det snabbt lönat sig att sänka månadskostnaden 100kr... med bra larm blir det inga falsklarm och är det ett riktigt inbrott så tar försäkringen kostnaden....

9. M
    Medlem · 374 inlägg

maxmsm

Medlem
    Svenska Alarm
    Ägarrättigheter till larmsystemet: Friköpt
    Inköpskostnad: 2 250 kr

Månadskostnad: 269 kr (125 kr för väktartjänst när larmet är avbetalt)
    Bindningstid: 12 mån (larmet betalas av på upp till 72 mån)

Betyder detta att om man betalar de 2 250:- direkt så är månadskostnaden endast 125:-?
    Eller är det "en liten avgift" i 24 mån som också tillhör inköpskostnaden?

10. T
    Husägare · Stockholm · 4 100 inlägg

twoody

Husägare
    Problemet med alla som betalar massa pengar för meningslösa larm är att dom ändo har vanliga fönster och dörrar och har sakerna i samma låda inomhus och nycklar hänger i hallen.
    Nej lägg pengarna på bra lås på dörrar och fönster och bra brytskydd och ha ett gömställe för värdesaker hemma.

11. M
    Medlem · 374 inlägg

maxmsm

Medlem
    Jag har gjort så att jag har ställt ett litet säkerhetsskåp väl synligt som jag lagt mina dykvikter i så det är tungt o fint sedan har vi det som är av värde gömt på andra ställen.
    Skåpet kostade en femhundring på blocket.

12. AndersPS
    Renoverare · Skåne · 1 745 inlägg

AndersPS

Renoverare
    Bättre är väl att satsa både på lås och brytskydd såväl som larm. Själv har jag satt laminerade fönster när jag bytt, det är inte omöjligt att ta sig igenom, men bra mycket svårare. Nycklarna har jag i köket! :)

13. B
    Anonym
    Många tror att ett larm kopplat till en larmcentral med utryckning innebär att polisens swat-team kommer på 3 minuter när larmet går. Uttryckning innebär väl att man åker och sätter plast på tex. ett fönster som slagits sönder vid ett inbrott. Jag bor 1 mil från Göteborg city, har 5 min till närmsta polisstation. Grannens larm gick, kopplat till Securitas, det tog 2 tim innan det kom en väktare. Snacka om falsk trygghet för den som trodde något annat.
    Nä lägg hellre den månadskostnaden på att köpa aktier i Securitas istället, nog mer fördelaktigt skulle jag tro!

• Laddar…
  14. B

Boan

Medlem
    Hur mycket dyrare är laminerade fönster ? Men, sen gäller det ju att det inte bara är att plocka ur glaskassetten...

15. AndersPS
    Renoverare · Skåne · 1 745 inlägg

AndersPS

Renoverare
    Det brors lite på vart man köper, men inte så mycket. Per fönster rörde det sig om någon hundralapp i skillnad.
    Mina glaskassetter kommer man inte åt från utsidan, men det är givetvis en bra poäng!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.