Hej!

Bor idag i ett fjärrvärmehus. 1-5planshus på 140 kvadrat. Vi gör av med 14 000 kwh för uppvärmning och varmvatten samt ca 2 500 kwh för hushållsel. Totalkostnad med alla avgifter är ca 21 000 kr per år för detta.

Kan man göra en jämförelse med vad förbrukningen skulle vara om man hade direktel och llvp? Är en fjärrvärme-kwh jämförbar med en direkt-el kwh? I sådant fall skulle förbrukningen vara 16 500 kwh och kosta
14 200 kr för el
16 500 kr för elnät, totalt 30 700 kr och alltså markant dyrare än fjärrvärme.

Sedan sätter vi in en llvp som sparar 50 % av uppvärmningen. Ponera att varmvatten gör av med 3 000 kwh. Då återstår 11 000 kwh för uppvärmning och besparing blir då 5 500 kwh.

Ny förbrukning 2 500 kwh hushållsel, 8 500 kwh uppvärmning och varmvatten = 11 000 kwh.
9 600 kr för el
12 886 kr för elnät, totalt 22 486 kr. I runda slängar samma kostnad som med fjärrvärmen.

Anledningen till mina funderingar är att vi tittar på ett 1,5-plans hus, något större och där huset uppges förbruka 10 100 kwh inkl varmvatten. Det verkar ju onekligen som att det är en siffra som skulle kunna stämma.

Sen kan man ju alltid diskutera att flytta från ett hus med fjärrvärme till ett med direktel/llvp men med dagens husmarknad kan man ju inte få allt... Att kostnaden däremot är likvärdig är ju bra...

Stickan56
Gillar ni huset och har råd, så köp det och flytta.
Då kan du strunta i en massa hypotetiska beräkningar.
I övrigt är fjärrvärme ett sätt att låsa in sig mot en leverantör som har monopol.

Stickan

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
H
När vi köpte hus 2017 så var det också "tyvärr" med direktverkande el och LLVP. Men det visade sig att det gick inte åt så mycket energi i vårt hus för att behålla värmen så det behöver inte vara skrämmande att ha denna setupen.

Stick56: I och för sig rätt tänk. Dock är det ju inte så roligt om elkostnaden stiger från 20 000 kr till 25-30 000 kr.....

"Alla" är ju så negativa till direktel men uppenbarligen är kostnaden jämförbar med fjärrvärme och då är det om det blir lite ojämna värme man får ta hänsyn till. Det var mest det jag blev lite fundersam över, den förhållandevis låga energiåtgången för uppvärmning. Men det verkar ligga nånstans där även när man tittar på andra hus....

Huspappan: Nä, det verkar vara så. Såg lite tester som energimyndigheten hade gjort och då visar dessa besparingar på 60-70% vilket jag tyckte lät mycket. Givetvis beror det på planlösning och dylikt men en halvering av själva uppvärmningsförbrukningen verkar ju inte orimligt...

Med eluppvärmning sitter man ändå i ett monopol, elnätet. Så det resonemanget köper jag inte. För ingen nätägare chockhöjer sina avgifter...
Har räknat grovt på att byta fjärrvärmen i mitt hus mot frånluftsvärmepump. Billigare energikostnader men kostnaderna för aggregaten blev högre pga värmepumpens högre pris och kortare livslängd. Det blev inte så stor skillnad i slutändan.

Vad har du för fast nätkostnad för fjärrvärmen?
Jag funderar på att byta från fjärr till FvP, vill minnas att jag har ca 5000 kr i fast avgift för fjärr per år, det borde motsvara ca 15000 kwh producerad värme från FvP med ca cop 3, elkostnad runt/under kronan per kWh

• Gilla
Jostro
  • Laddar…
4248 kr/år+6,32 kr/kWh 2019. Bor i Växjö, vi har relativt låg avgift.
Räknade med livslängd på 25 år på fjärrvärmecentralen och 15 på värmepumpen.

Hellohello: annars säger jag som Stickan56. Gillar ni huset och har råd, så köp det och flytta

Redigerat:
Ditt hus har ju samma effektbehov oavsett uppvärmningssätt.
Skillnaderna ligger ju i vad du får betala per KWh för de olika sätten.

Bergvärmepumpen kostar dig 1 KWh i el men ger 4 KWh i värme.
Direktel kostar dig 1 KWh och ger dig 1 KWh i värme.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
H hellohello skrev:
Kan man göra en jämförelse med vad förbrukningen skulle vara om man hade direktel och llvp?
Ni verkar bo på samma breddgrad/klimatzon som vi.
Vi värmer huset endast med llvp, inga el-element behövs, och värmepumpen går på lägsta/tystaste läget.
Då och då tänder vi en kvällsbrasa i kaminen förstås.
Med hjälp av ett bra FTX-aggregat sprids värmen runt i hela huset, 108 m2 med tre sovrum.
Huset är byggt år 2010.
Totala elförbrukningen (inklusive allt) varierar mellan 4700 och 5200 kWh/år.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Finare värme med vattenburen värme, fjärrvärmepriset skiljer stort över landet, samt även den fasta avgiften, samt fjärrvärme det bekvämaste man kan ha, slår allt i den kategorin, inget strul eller underhåll, hade valt fjärrvärmen.

Vi stog i valet i vårt gamla hus när vi köpte detta, 1.5plan på 141kvm byggt -71, när vi köpte detta var det nya fönster/dörrar och tak samt extraisolerat i taket, ny VVB, och element bytta( direktverkande el) säljarna lämnade fjärrvärmen vid tomtgränsen, men då skulle hela huset konverteras, samt ganska dyr fast avgift, samt dyr kWh, plus anslutnings avgift, vart en kraftig luftvärmepump istället, med lite kalla golv som följd, men låg förbrukning.

H Husqvarna220Ac skrev:
vart en kraftig luftvärmepump istället, med lite kalla golv som följd, men låg förbrukning.
Tänk att det funkar ända upp i Västerbotten! Kalla golv uthärdar man lätt med ett par tofflor.
Det har ju vi nordbor gjort i årtusenden :)

Har en bekant som planerar att kasta ut fjärrvärmen. Han får betala 80öre/kWh, en vanlig LVVP bär sig rätt snabbt i jämförelse. Särskilt med tanke på att bara de fasta avgifterna till fjärrvärmebolaget betalt för installationen efter åtta år. Har inte sett hans beräkningar dock, men jag tvivlar inte på att de går ihop.

• Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Sant, men skulle nog välja att koka vattnet på annat sätt, finare värme med vattenburet, men alla ggr bästa investeringen är Krallig luftvärmepump, som lev bra med effekt trots några många minusgrader

• Wow
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tänk att det funkar ända upp i Västerbotten!
Det funkar hur fint som helst. Verkningsgraden i Dec-Feb är kanske inte den bästa men resten av året är det inte så stor skillnad mot klimatet i mellansverige som man kan tro :)

pacman42 pacman42 skrev:
Har en bekant som planerar att kasta ut fjärrvärmen. Han får betala 80öre/kWh, en vanlig LVVP bär sig rätt snabbt i jämförelse. Särskilt med tanke på att bara de fasta avgifterna till fjärrvärmebolaget betalt för installationen efter åtta år. Har inte sett hans beräkningar dock, men jag tvivlar inte på att de går ihop.
Sant, helst om man måste konvertera till vattenburet,+installationskostnad, en till dyr fast avgift, samt relativt dyrt kWh pris, MEN, bekvämt och driftsäkert och bra komfort..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.