Byggahus.se

Jämföra elpris

1. H
    Medlem Nivå 5
    Hej,
    Jag tycker det är svårt att jämföra elpriser. Oavsett tjänst så känns det svårt att veta vad som ingår. Min elräkning landar alltid omkring 2 kr/kwh om man räknar på alla kostnader. Tycker det känns dyrt. Kan någon hjälpa mig titta på min elräkning och bedöma om priset är okej eller inte.

Jag har Vattenfall, rörligt pris enligt avtal från 2013, enkeltariff E4.

2. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Behöver du 20A huvudsäkringar?

De enda kostnader du kan påverka är abonnemangskostnaden genom att byta säkringsstorlek och första och fjärde posten under 'Elhandel' genom att byta elleverantör. Årsavgiften brukar man kunna förhandla bort första året om man byter elleverantör och spotprispåslaget går säkert att minska ett par öre med en annan leverantör.
    Övriga kostnader är tyvärr bara att acceptera...

3. H
    Medlem Nivå 5
    Tack för svar. Jag behöver nog inte 20A. Ska kolla det.

Visst är det det som visas som ”El” som jag jämför i Elskling, tex?

4. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Ja, Elskling och liknande jämför elhandelspriset. Det är det du betalar per kWh plus eventuella fasta avgifter.

5. U
    Medlem Nivå 1
    Har samma tankegångar även om jag inte kommer upp i 2 kr/kWh men väl 1,7 kr/kWh. Vattenfall står för nätet (Enkeltariff 4) och Göta energi för elen. Läste här att snittpriset i Sverige för en villa som förbrukar 20 000 kWh/år är 145 öre/kWh.

Visst kan man säkra ner, men huset, 200 kvm och helt och hållet eluppvärmt (2 luft/luft samt elradiatorer) har 25 A-säkring. Hoppar man ner en storlek spar man 1 500:-/år vilket är inte är mycket om årskostnaden är 37 000:-. Och rätt vad det är skaffar man väl elbil och vill kunna dra fram trefas till en snabbladdare.

Redigerat 5 mar 20:36
    • Laddar…