858 läst · 5 svar
858 läst
5 svar
Jämför ackumulatortankar
Hej, svårt att bestämma mig för tank som ska vara till vedpanna. Tips tas gärna emot. Får inte kosta mer än 20.000 kr.
Är det t e x smart att koppla en elpatron eller elkassett till tanken? Idag fungerar min elkassett direkt mot en el-vvb.
Vad är skillnaden i output mellan en tank med förrådsberedare och en med värmeslinga? Vilken typ är bäst? Har inte hittat någon som gjort en jämförelse.
Jämför t e x
https://www.rorprodukter.se/pdf/14_38_22501v-112000_tiv-500l-fr110-14-38-22.pdf
https://www.rorprodukter.se/pdf/08_21_30501v-693000_tiv-500l-2xb12l-08-21-30.pdf
Mvh
Per
Är det t e x smart att koppla en elpatron eller elkassett till tanken? Idag fungerar min elkassett direkt mot en el-vvb.
Vad är skillnaden i output mellan en tank med förrådsberedare och en med värmeslinga? Vilken typ är bäst? Har inte hittat någon som gjort en jämförelse.
Jämför t e x
https://www.rorprodukter.se/pdf/14_38_22501v-112000_tiv-500l-fr110-14-38-22.pdf
https://www.rorprodukter.se/pdf/08_21_30501v-693000_tiv-500l-2xb12l-08-21-30.pdf
Mvh
Per
Du ska elda med ved den tempen ska in i topp för att värma hela tanken, sen tar man ut värmen från ett steg under med en
EL-patron strax över, detta för att kunna få VV med EL då du inte eldar, bara värma toppen. Det med beredare eller slinga, med beredare så har du mindre volym för värme då den tar plats i tanken. Med slinga så så bör tanke vara några grader varmare ener KV kyler omliggande vatten i tanken. det är en smaksak, jag har slinga och det fungerar bra med vedeldning. Slingan ligger i serie med VVB,den matas med hetvatten och blandningsventilen sitter efter VVB, då blir det alltid förvärmt vatten för VV
EL-patron strax över, detta för att kunna få VV med EL då du inte eldar, bara värma toppen. Det med beredare eller slinga, med beredare så har du mindre volym för värme då den tar plats i tanken. Med slinga så så bör tanke vara några grader varmare ener KV kyler omliggande vatten i tanken. det är en smaksak, jag har slinga och det fungerar bra med vedeldning. Slingan ligger i serie med VVB,den matas med hetvatten och blandningsventilen sitter efter VVB, då blir det alltid förvärmt vatten för VV
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Slinga hellre än förrådsberedare. Ännu hellre TVA, tappvarmvattenautomat: en extern plattvärmeväxlare.
Främsta orsaken att förrådsberedare är ett mindre bra val är att skiktningen i tanken blir sämre. Att skiktningen blir bra är viktigt för att värmekällor med ojämn energiladdning, såsom vedeldning eller solvärme, ska funka bra.
Främsta orsaken att förrådsberedare är ett mindre bra val är att skiktningen i tanken blir sämre. Att skiktningen blir bra är viktigt för att värmekällor med ojämn energiladdning, såsom vedeldning eller solvärme, ska funka bra.
Hur fungerar uppvärmningen av tappvatten när du bara kör med el och inte eldar? Blir det några konstiga bieffekter när vattnet även i detta fall först går i slinga genom acktanken?H Hjulbent skrev:Du ska elda med ved den tempen ska in i topp för att värma hela tanken, sen tar man ut värmen från ett steg under med en
Jo det är så jag också tänker. Men nu kommer jag sannolikt ha slinga.Stenolofanders skrev:
Slinga hellre än förrådsberedare. Ännu hellre TVA, tappvarmvattenautomat: en extern plattvärmeväxlare.
Inkommande KV är ca 6-8 C och går i genom slingan och förvärms till en högre temp oavsett vad tanken har för temp.Pianogreen skrev:
Det blir inte så mycket till förvärmning men det höjer lite, sen går det in i VVB där EL-patron knuffar upp tempen ,sen blandas på
utsidan av VVB. Den blandare som ska sitta orginal under VVB flyttas ut så från tank in på kallvatten ( blått) och VV-hög temp ut från rött, VVB är bara en extra vattenkokare. Vid eldning kommer hetvatten till VVB och fungerar som ett magasin med VV .
Jag har även en cirk-pump och laddar upp VVB till 90C ,( lite special för mig ) det blir mycket VV
Klicka här för att svara