Byggahus.se

Jäman av betonggolv?

1. G
    Medlem · 82 inlägg

garagenisse

Medlem
    Hej!

Är på gång att fixa till golvet i ett rum i källaren, det är nu bara ojämnt betonggolv, även nån bit som är flytspacklad misstänker jag.

Kan man blanda till nåt själv med tex cement och fint grus/sand och lägga ut och jämna av eller kommer det spricka eller släppa? Jag tycker mig se att nåra andra golv i källar är fixade på det sättet och det ser bra ut. Tjockleken på det som skall läggas varierar nog från nån cm till kanske max 5.

Hur bör man förbehandla det befintliga golvet isåfall? Inget alls eller nån primer kanske?

Jag vill helst inte hålla på med flytspackel, mest för att det är orimligt dyrt jämfört med egna cementblandningar.

Vad tror ni gurus?

Mvh Andreas

2. P
    Medlem · 115 inlägg

PeterF

Medlem

Re: Jäman av betonggolv?

Du kan använda dej av tex finbetong. Prima först.

Punkta gärna fast lister som du kan dra av mot så du får en hyffsad jämn yta.

Kom ihåg att efterfvattna samt täck gärna över men en plast så inte bruket torkar för snabbt, torkar för snabbt =spricka och släpp.

Bruket torkar cirka 1cm / per vecka

Sen finns det självklart snabbtorkande bruk

Mvh PeterF

3. G
    Medlem · 82 inlägg

garagenisse

Medlem

Re: Jäman av betonggolv?

Hej, och tack för svaret!

Nåra frågor till dock, vad primar man med? Är det samma primer som för tex klinkers?

Är det inte stor risk att betongen spricker om jag är lite osäker på underlaget?

Om jag vill blanda själv, går det med cement och grus? Vilka proportioner isåfall?

Mvh Andreas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.