Byggahus.se

Jägarexamen

1. A
    Medlem · Nivå 14
    Är själv sugen på att skaffa licens för att skjuta vid skjutbana/klubb någon som vet hur lång tid det tar?

• Laddar…
  2. Göran.W
    Verktygstokig Nivå 11
    Ska du ha mål skytte licens så måste du vara aktiv i minst 6 månader och få ett föreningsintyg från föreningen om det gäller gevär.
    Pistol är samma men minst 1 år aktiv och dom är sten tuffa föreningarna när det gäller att skriva ut föreningsintyg.
    Snabb spåret när det gäller gevär är jägarexamen.
    Söker du licens på jakt vapen får du skjuta på skjutbanatyp öva med ditt jakt vapen men du får aldrig jaga med ett målskjutningsvapen.

• Laddar…
  3. P
    Medlem Nivå 3
    Dom är på ansökningar som lämnades in i början av novemeber, men det var ju mycket ledighet emellan, men räkna med 8 veckor och JO-anmäl efter 30 dagar som RPS har sagt att det ska ta.
    Hanteringen är under all kritik, jägare, sportskyttar och vapenhandlare är upproriska i vissa delar av landet.

• Laddar…
  4. Göran.W
    Verktygstokig Nivå 11
    Malmö jobbar än på ansökningarna inlämnade i augusti.
    Det är under all kritik

• Laddar…
  5. D09
    Medlem · Nivå 25
    Vad är det som gör att det tar så lång tid?

Vi är ju registreras paradis.. man slår väl bara mot brottsregistret eller vad finns det mer att ta hänsyn till?

Har svårt att tro att man gör en mer djupgående analys..

6. Göran.W
    Verktygstokig Nivå 11
    Hade det varit så enkelt.
    Det kollas bla i försäkringskassans register med om man varit sjukskriven för tex psyk bryt.
    Dom kollar i fler register än så och även om man redan har licens kollas all register igen.

• Laddar…
  7. D09
    Medlem · Nivå 25
    Ajdå.. Skulle aldrig ha hävdat att jag var Napoleon i mitt föregående liv ;)

8. A
    Medlem · Nivå 14
    Pumphagel och någon form av automatvapen är ju en bra helgsyssla.

9. D09
    Medlem · Nivå 25
    Ja absolut :)

Själv längtar jag till när man har en egen bössa :)

Lite irriterad blir man när man läser att priset på blaser ska upp 10% under jan 2015.. Som den inte redan var dyr..

10. A
    Medlem · Nivå 14
    Colt M16 för privat bruk, det vore nåt.

11. Göran.W
    Verktygstokig Nivå 11
  12. D09
    Medlem · Nivå 25
    Ha ha inga dåliga gevär 😄

Nu känns .308 lite klent..

13. Göran.W
    Verktygstokig Nivå 11
    Den här är trevlig också .50bmg https://www.youtube.com/watch?v=NBntnnCFvOk
    Men seriöst är det ingen lämplig jakt kaliber för sist jag kollade var Turansarus rex utöda.
    Finns få banor att träna på med den kalibern och dom är hejdlöst dyra att skjuta med typ 57 kr smällen hel mantlat vad expanderande kula kostar vågar jag inte ens tänka på.
    Sen är kött förstöringen enorm.
    Finns en filmer på tuben där dom skjuter rådjur med hel mantlat och den såg inte rolig ut sett till kött förstöringen.
    Har den sett ut med expanderande kula vill jag inte ens tänka på.
    Delar inte länken med tanke på innehållet utan ni får söka själv på deer vs .50bmg

.308 räcker och blir över till all form av jakt och man har råd att övning skjuta med den.
    Öva kan man aldrig göra för mycket.

14. D09
    Medlem · Nivå 25
    Ha ha nä, skulle aldrig jaga med en sådan kaliber.

Hade dock varit kul att skjuta på bana om man hade oändligt med pengar alt om Jurasic park återuppstår :wow:

15. Göran.W
    Verktygstokig Nivå 11
    Bara dumt att skjuta söder djuren sen kan rekylen bli ett problem med ute på ett pass med halv taskigt stöd.
    På bana hade det varit kul att prova men jakt nää.

• Laddar…