Hej, Jag ska lägga golv på delar av vinden i mitt hus.
Problemet är att där jag tänkt lägga golvet finns det ett rör i metall ovanpå takstolarna som innehåller elledningar till lampan i rummet under.
Jag ser två lösningar:
1. Jacka ur takstolarna vid dom röda ringarna och sänka ned röret. Det är en 120x45 regel. Detta är ju minst jobb för mig men äventyrar man bärigheten?
2. Byta ut metallröret mot flexslang och dra den på vänstra sidan av dom vertikala reglarna, som den gula linjen. Jag vet att röret borde ligga varmt i isoleringen för att undvika kondens så tänkte i så fall lägga ett lager isolering över slangen.
Elledningarna är bytta i hela huset för 5år sedan.
Vilket är det lämpligaste alternativet?
Bifogar bild för att förtydliga.
Problemet är att där jag tänkt lägga golvet finns det ett rör i metall ovanpå takstolarna som innehåller elledningar till lampan i rummet under.
Jag ser två lösningar:
1. Jacka ur takstolarna vid dom röda ringarna och sänka ned röret. Det är en 120x45 regel. Detta är ju minst jobb för mig men äventyrar man bärigheten?
2. Byta ut metallröret mot flexslang och dra den på vänstra sidan av dom vertikala reglarna, som den gula linjen. Jag vet att röret borde ligga varmt i isoleringen för att undvika kondens så tänkte i så fall lägga ett lager isolering över slangen.
Elledningarna är bytta i hela huset för 5år sedan.
Vilket är det lämpligaste alternativet?
Bifogar bild för att förtydliga.
Borra hål i takstolarna så nära mitten du kan komma.
Ps
Är takisoleringen bara 120 så höj det med minst lika mycket isolering så får du i alla fall lite bättre isolering och då kan rören ligga där dom ligger.
Ps
Är takisoleringen bara 120 så höj det med minst lika mycket isolering så får du i alla fall lite bättre isolering och då kan rören ligga där dom ligger.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Lägg på 45x45 mm reglar på takstolarna, så kan röret ligga kvar,
och ni får liiite bättre isolering också.
Inte jacka ur, det försvagar takstolarna!
och ni får liiite bättre isolering också.
Inte jacka ur, det försvagar takstolarna!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur stöttar jag upp takstolen?
Lösvirke & Timmerhus -
Hur reglar man upp gaveln runt takstolen på 1,5 plans hus bäst?
Lösvirke & Timmerhus -
Hur påverkas bärigheten om man jackar ur bärlinan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Jacka ur limträpelare
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa takås i nockbalk: jacka ur eller lägga en kil?
Byggmaterial & Byggteknik