Byggahus.se

IVT490 kör ej igång kompressor eller eltillskott

1. Mikael_L
    Medlem · 42 159 inlägg
    Vår IVT490 FLVP har krånglat ett tag.
    Den står och kallnar, tempen på tappvarmvatten, värmevatten (GT3:3) osv blir riktigt lågt, långt under alla inställningar (säg typ 25°C) och vare sig kompressor eller elpatron sparkar igång.

Finns det någon här som varit med om det och vet vad som är felet?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har du all dokumentation för den , jag har för 490 men dom är lika

3. C
    Nybyggare · Skåne · 270 inlägg

chrille-gäddan

Nybyggare
    Har du återställt överbelastning/överhettningsskyddet? Sitter under metallboxen som på ovansidan har det svarta vredet som är huvudbrytare

• Laddar…
  4. Mikael_L
    Medlem · 42 159 inlägg
    Just nu har jag fått igång den igen.
    Jag provade återställning av överhettningsskyddet.
    Fick ingen "känsla" att det verkligen gjorde något, inget klick typ.

Jag har dessutom krånglat med detta förut, under förra vintern, och försökte även då återställa med ganska dålig framgång.
    Så jag misstänker att det inte har med det att göra nu heller, utan att pumpen gick igång ändå av annan orsak.
    Men jag ska fortsätta att ha koll på detta nu.

Jag får mest känslan av ev glapp eller likn på kraftkortet, men det är som sagt bara en känsla.
    Med denna tråd hoppades jag mest att någon som kände igen sig i problemen skulle kunna hojta till lite.

En av anledningarna till att jag misstänker kretskortet är att ibland verkar hela displayen/processorn boota om när jag roddar runt bland menyerna.
    Särskilt om jag provar tvångsstarta kompressorn i service-läget.

5. Mikael_L
    Medlem · 42 159 inlägg
    Jag tror jag kan ha hittat felet, jag ska provköra lite till så kommer en liten rapport sen.

Påminn mig ifall jag glömmer ... :)

6. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 479 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Stilla min nyfikenhet!

7. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 479 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Jag har en 490 som skakar till varje gång kompressorn stannar. Jag hade en servicekille här och fick betala 2500 kr för att lära mig hur man luftar den.

Efter det så slutade den låta. Jag tänkte då att det kanske hade varit för lite vatten i den så att den var för lätt (Det var ordentligt med luft). Men nu har den börjat låta igen, trots att det inte är någon luft i den...

Servicekillen så också att man inte ska köra på ekonomiläget för att det sliter extra mycket på kompressorn. (Vilket jag tycker går mot all logik).

8. Mikael_L
    Medlem · 42 159 inlägg
    Nu har det gått perfekt i några dar så jag tror faktiskt att jag hittade felet.

Det började redan förra vintern, lite då och drabbades pumpen utav total passivitet, alla temperaturer sjönk utan att vare sig kompressor eller värmepatron gick in.

Jag började redan då lite misstänka något glapp, då jag märkte att displayen och knapparna lirade, tills jag startade pumpen manuellt, vid vibrationen vid uppstart så slocknade displayen och systemet verkade typ boota om.

Det var inte helt entydigt, men jag gjorde iaf den iakttagelsen och bestämde mig för att undersöka allt noga, bla ta ut kretskorten, under sommaren.
    Sen är ju jag som jag är :whistle:, så det blev naturligtvis inget gjort under sommaren, utan först nu på hösten när värme börjar behövas...

Sen mitt förrförra inlägg provade jag att banka lite på hela värmepumpen när den strejkade och fick ibland igång, ibland dog den, det stärkte mig i glappkontaktteorin.

Sen slog jag av all ström och fingrade och knäppte på allt på kraftkortet för att stressa fram fel, eller rätt, och sen var pumpen helt tvärdöd ... :oops:

Vid nästa omgång så upptäckte jag att kontakten till flatkabeln upp till displayen var inte helt in, jag kunde skjuta in den ca 5mm ... *ooops*

Aha, kunde det vara så enkelt ... :oops: :) :cool:

Och sen dess har den gått prima.
    På bilden har jag ringat in med rött kontakten som strulade.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    blob.jpg

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.