15 480 läst · 107 svar
15k läst
107 svar
IVT490 för klen???
Jag försöker också begripa hur värmekurva, finjustering och rumsgivarens påverkan fungerar ihop, och rent generellt verkar det som att om jag fläskar på med en värmekurva på 3 så får pumpen spader och kör värmepatronen så att elmätaren pinglar på som en glad karusell även om vattnet i tanken redan är varmare än inställt värde. Trots detta ökar bara framledningstemperaturen med några tiondelars grad. Fullständigt obegripligt.robocop skrev:
Om jag däremot fläskar på med fullt spett på rumsgivarpåverkan och håller värmekurvan låg så drar den iofs på elpatronen, men inte lika mycket som om jag rattar upp värmekurvan. Dock så brakar den på med flera grader på framledningstemperaturen så det gör i alla fall NÅN nytta!
Att justera finjusteringen verkar inte göra nån större skillnad för oss, men så heter den ju också finjustering.
Jag börjar få en känsla av att elpatronen reagerar väldigt starkt på just värmekurvan och utomhusgivaren och bryr sig mindre om huruvida vattnet redan är varmt eller ej eller vad rumsgivaren anser om läget. Märkligt tycker jag...
Mao, det verkar som att det mest effektiva jag kan göra för att få den här pumpen att gå vettigt är att överdriva rumsgivarpåverkan kopiöst och hålla värmekurvan överdrivet låg. Då verkar den köra relativt begränsat med el i alla fall...
Undra om det är så att 495:an helt enkelt funkar bättre med golvvärme än med radiatorer...
Kan tyver inte era pumpar så bra, men om ni har en inne givare, så räknar dom oftast bara av vikelserna i hela grader & då gör dom en kraftig kompensering 8hur mycke den ska kompensera går att ställa in)
kar du värmekurva & finjustering stäld så att du ligger på gränsen till att innegivaren kompenserar, så komer du under natten när ingen persom & inga hushålsarticklar tilför huset nån värme att få en lite lägre tamp, deta gör at inne givaren gör en kompensering.
Då era pumpar är väldigt klena så behövs det direkt elpatron för att orka höja tempen.
om ni i stället har högre temp från början så har ju värmepumpen huder lång tid värmt upp huset till denna temp & då när tempen dippar nån tiondels grad på natten så är det fortfarande marginal kvar innan inegivaren kompenserar.
det är i vissa fall dyrt att snåla
-----------------------------------------
Deta var generelt o inte modell spesefikt!
kar du värmekurva & finjustering stäld så att du ligger på gränsen till att innegivaren kompenserar, så komer du under natten när ingen persom & inga hushålsarticklar tilför huset nån värme att få en lite lägre tamp, deta gör at inne givaren gör en kompensering.
Då era pumpar är väldigt klena så behövs det direkt elpatron för att orka höja tempen.
om ni i stället har högre temp från början så har ju värmepumpen huder lång tid värmt upp huset till denna temp & då när tempen dippar nån tiondels grad på natten så är det fortfarande marginal kvar innan inegivaren kompenserar.
det är i vissa fall dyrt att snåla
-----------------------------------------
Deta var generelt o inte modell spesefikt!
CarMan skrev:Kan tyver inte era pumpar så bra, men om ni har en inne givare, så räknar dom oftast bara av vikelserna i hela grader & då gör dom en kraftig kompensering 8hur mycke den ska kompensera går att ställa in)
kar du värmekurva & finjustering stäld så att du ligger på gränsen till att innegivaren kompenserar, så komer du under natten när ingen persom & inga hushålsarticklar tilför huset nån värme att få en lite lägre tamp, deta gör at inne givaren gör en kompensering.
Då era pumpar är väldigt klena så behövs det direkt elpatron för att orka höja tempen.
om ni i stället har högre temp från början så har ju värmepumpen huder lång tid värmt upp huset till denna temp & då när tempen dippar nån tiondels grad på natten så är det fortfarande marginal kvar innan inegivaren kompenserar.
det är i vissa fall dyrt att snåla
-----------------------------------------
Deta var generelt o inte modell spesefikt!
Jag försökte justera värmekurvan så den skulle ligga så fint som möjligt, men då eldade den på med el som en liten tok! Nu när jag ändrat så att inomhusgivaren har full sprätt så verkar den, absurt nog, inte alls lika galen på att slösa med el. Fullständigt upp och ner tycker jag. Dessutom tycker jag också att det _BORDE_ gå att lösa det här även med en 495:a. Faktiskt. Jag tror mjukvaran helt enkelt är kasst skriven.
Och nej, jag snålade inte. Pumpar på runt 4 kW var vad vi fick in flera offerter på, så då var jag helt enkelt dum nog att tro på expertisen. Hade jag vetat hur underdimensionerat det var skulle jag bett samtliga fara och flyga...
Hej
Efter Robban 44´s inlägg om att höja värmekurvan och sänka finjusteringen så
går det tydligt mindre el!!!
Idag -8 grader och eldar med braskamin som ger max 10 kW så går inte patronen alls
om man inte använder varmvatten. Eldade hela dan igår och det var först på morgonen
när jag vaknade, elden slocknade vid två(natt), då patronen låg mellan 7-9 KW från kl 6-9, då jag efter detta ändrade enligt Robban 44´s förslag och den har direkt gått ner på ner i förbrukning. Nu kvarstår att se om det påverkar värmen i huset om ett dygn.
180 kvm frånluftspump 490 nybygge en-plan Vattenfall beräk 20 000 all el.
Eldar om det blir -5 grader och kallare, kurva 2,5 fin 2,0
Robert
Efter Robban 44´s inlägg om att höja värmekurvan och sänka finjusteringen så
går det tydligt mindre el!!!
Idag -8 grader och eldar med braskamin som ger max 10 kW så går inte patronen alls
om man inte använder varmvatten. Eldade hela dan igår och det var först på morgonen
när jag vaknade, elden slocknade vid två(natt), då patronen låg mellan 7-9 KW från kl 6-9, då jag efter detta ändrade enligt Robban 44´s förslag och den har direkt gått ner på ner i förbrukning. Nu kvarstår att se om det påverkar värmen i huset om ett dygn.
180 kvm frånluftspump 490 nybygge en-plan Vattenfall beräk 20 000 all el.
Eldar om det blir -5 grader och kallare, kurva 2,5 fin 2,0
Robert
Det är det som är så knepigt med vår 495:a sen de bytte styrdatorn! Om jag kör med värmekurva 2.3 så bränner den inte så mycket el alls, men oavsett hur mycket eller lite jag drar på rumsgivarens påverkan så hamnar inomhustemperaturen bara på 18.2 grader utan hjälp från vår kamin. Om jag däremot höjer värmekurvan till 2.5 så bränner patronen plötsligt på med nån kW värme i tid och otid, men inomhustemperaturen stannar på 18.2.CarMan skrev:
För att få pumpen att komma i närheten av de 19 grader jag ställt in som önskad temperatur så får jag fläska på med en värmekurva på sisådär 3.5, men då drar pumpen också 3-4 kW värme! Men det riktigt märkliga är att pumpen kan stå helt passiv och bara skyffla ut framledningsvärme på sisådär 25 grader i ett par timmar för att plötsligt få spader och dra på framledningsvärmen till 38 grader och dessutom dra på både kompressor och elpatron samtidigt. Detta trots att varken inomhustemperaturen eller varmvattentemperaturen ändrat sig. Utomhustemperaturen verkar dessutom inte göra så stor skillnad, för den verkar bete sig ungefär likadant varesig det är runt nollan eller, som nu, -8 grader.
Jag blir, kort sagt, inte klok på den. Om jag nöjer mig med 18 grader inomhus så är det inga problem att få pumpen att köra minimalt på elpatronen (oavsett utomhustemperatur), men hur jag än försöker "lura" den till att höja temperaturen till 19 (vare sig jag försöker göra det med värmekurvan, finjusteringen, rumstemperatur eller rumsgivarens inomhusgivare) så sticker elpatronen direkt iväg till 2, 3 eller till och med 4 kW!
Just nu har jag värmekurvan på 2.5, ingen finjustering, önskad inomhustemperatur på 2.5 och maximal rumsgivarpåverkan (10) och då verkar det som att pumpen kan tänka sig att kanske sträcka sig till 18.5 grader inomhus (har inte hunnit testa det ordentligt än), men då stannar å andra sidan inluftsaggregatet så fort vi börjar elda i kaminen eftersom framledningsvärmen då blir så låg som 13 grader och kylvakten i inluftsaggregatet därmed slår ifrån.
Den gamla styrdatorn var inte heller världens bästa (fast det får man väl räkna med om det är en version 1.00...), men att det skulle bli sämre med en senare version hade vi inte väntat oss. Frågan är väl varför den funkar så kasst för just oss. Skulle det kunna ha att göra med att vi har radiatorer i stället för golvvärme, som många här verkar ha? Det känns som att det är dags att ringa nån tekniker på IVT.
Jag börjar tro att jag borde köpt en vedkamin och acktank i stället.
Det går ju inte att få någon vettig statistik ur maskinen (vad jag vet) så det är svårt att säga, men jag tycker att det verkar som att framledningstemperaturen svänger hela tiden. När kompressorn inte jobbar ligger den lågt, när kompressorn jobbar så far framledningstemperaturen upp, vilket också gör det svårt att se någon given trend mellan utomhustemperatur och framledningstemperatur.robocop skrev:
Det finns nån slags serieport på styrkortet och ett menyval för att slå på nåt som kallas "variabeldump". Får väl försöka ringa IVT och fråga om de kan tänka sig att avslöja några hemligheter om maskinen. Bäst vore ju en komplett servicebok, men det vore väl att önska för mycket... ;D
Braskamin kontra 490:an
Har under helgen jagat in ved i braskaminen dygnet runt! Ute blev det som kallast -16 grader natten till idag måndag. Hade koll på vad 490: höll på med speciellt på morgonsidan, efternatten. Ingen elpatron har slagit på!!! termoataten på 20 grader och det är tydligt att om man tillför värme ex braskamin konstant så går 490: an på enbart kompressorn t o m på viloläge. Det tar ca ett dygn att elda för att patronen inte ska slå till.
Elpatronen börjar slå till vid +4 på utegivaren ovh det känns som att det är bra att
starta brasa om kvällen vid minus 4-5 grader för och elda så länge man orkar.
Har under helgen jagat in ved i braskaminen dygnet runt! Ute blev det som kallast -16 grader natten till idag måndag. Hade koll på vad 490: höll på med speciellt på morgonsidan, efternatten. Ingen elpatron har slagit på!!! termoataten på 20 grader och det är tydligt att om man tillför värme ex braskamin konstant så går 490: an på enbart kompressorn t o m på viloläge. Det tar ca ett dygn att elda för att patronen inte ska slå till.
Elpatronen börjar slå till vid +4 på utegivaren ovh det känns som att det är bra att
starta brasa om kvällen vid minus 4-5 grader för och elda så länge man orkar.
Hej,
Jag har börjat fundera på en annan lösning när det gäller IVT490/Autoterm190F och dess dåligt prestation (bara 2KW!). Jag har nästan bestämt mig att montera en Luft-luft värmepump som kompliment till min Autoterm 190F. Det skulle fungera på samma sätt som en kombination av FLVP och braskamin. Jag har en ganska öppen plan lösning på 150 Kvm, byggd 1985, ett och ett halv plan, Blekinge trakten. Elkonsumption före FLVP 22000-23000KWT/år och efter FLVP 15000-16000KWT/år. Luft luft VP har blivit bättre och billigare med åren. Hur mkt kommer jag att spara ytterligare vet jag inte just nu men det blir roligt att se om jag kan få två system att fungera ihop.
Jag har börjat fundera på en annan lösning när det gäller IVT490/Autoterm190F och dess dåligt prestation (bara 2KW!). Jag har nästan bestämt mig att montera en Luft-luft värmepump som kompliment till min Autoterm 190F. Det skulle fungera på samma sätt som en kombination av FLVP och braskamin. Jag har en ganska öppen plan lösning på 150 Kvm, byggd 1985, ett och ett halv plan, Blekinge trakten. Elkonsumption före FLVP 22000-23000KWT/år och efter FLVP 15000-16000KWT/år. Luft luft VP har blivit bättre och billigare med åren. Hur mkt kommer jag att spara ytterligare vet jag inte just nu men det blir roligt att se om jag kan få två system att fungera ihop.
Rums termostater ska alldrig andvändas ihopp men värmepumpar ! Värmapumpen sköter regeringen själv om du valt rätt kurva & finjustering!
inomhus givare funkar vist ihopp men inna givare, men som sagt så är systemet trögt oavsett om du har inne givar eller ej.
Man ska givet vis välja en lämplig plasering för inne givaren & man måste justera in känsligheten på den för den plasering den fått.
inomhus givare funkar vist ihopp men inna givare, men som sagt så är systemet trögt oavsett om du har inne givar eller ej.
Man ska givet vis välja en lämplig plasering för inne givaren & man måste justera in känsligheten på den för den plasering den fått.
Inger.P. skrev:P.S.
Kan tillägga att jag sommartid gör det direkt motsatta... Jag kopplar då in rumstermostaterna. Jag justerar upp sommartemperaturen på värmepumpen så att den INTE stänger av värmen.
Jag ställer sedan rumstermostaterna - i de rum där jag inte ville ha värme - på t.ex. 18 grader. Vilket gör att värmen oftast inte går igång där.
I de slingor där jag vill ha värme - under alla klinkergolv - ställer jag rumstermosten på högsta temperatur. Jag justerar sedan in värmekurvan så att värmen precis räcker till "underhållsvärme".
Jag går alltid barfota och vägrar gå på iskalla golv - därav lyxvärmen sommartid
P.P.S. Imorse hade vi minus 5 grader, värmepumpen stod då i viloläge och sov![]()
Självklart kan man ha termostater i det rum solen ligger på lite hårdare för att kompensera.
i ditt fall så förstår jag att du vill ha värme, men du andvänder ju rumstermostaten som en ren avstängningsventil, så en sån gör ju samma nytta.
får du inte extremt korta gångtider & många starter när du kör systemet på det viset?
jag skulle starkt remomendera en volymförstorare om men tänker att nytja bara nån enstaka värmeslinga på ett gomvvärmesystem.
Eller göra som jag, koppla om så golv värmen går på dubbelmanten på sommaren
Du har ju redan dyra termostater så för din del spelar det ingen roll. Men det jag tänkte på var inte att su skulle ändra instrypningen utan man kan stänga slingan på samma sätt som in termostat gör, fast men en manuell ratt & e sån är bra mycke billigare än termostaterna (värt at tänka på för nån annan)
en volymförstorare är en helt vanlig vad som hels
En tank som kopplas i serie med radiatorsystemet för att öka mängden vatten som ska värmas.
har man små vatten system som när man har golv värme ( & specielt om man bara kör nån enstaka slinga) så värms vattnet mycket fort av värmapumpen & värmepumpen stannat, lika tort kyls vattnet av & värmepumpen startar. Du riskerar att förkorta livslängden drastiskt på din värmepump.
Serie koppla en gammal varmvatten beredare på 200 liter mellan värmepumpen & golvvärmefördelaren.
Dom flästa värmepumpar har en dubbelmantlad varmvatten beredare. Jag har en extärn dubbelmantlad varmvatten beredare. den har 200 liter vatten i ytter manteln. detta vattetn värms av värmepumpen till 55 grader & inermanteln på 300 liter är mitt tappvatten.
Jag har en puscher till mitt golvvärmesystem, då jag har radiatorer i allar rum. Puschern tar ner vatten tempen till den temp jag vill ha i golv värmeslingan.
Vinter tid hämtar Puschern vatten från slingan som radiatorerna siter på. men sommar tid så lipplar jag om så den hämtar vatten från dubbelmanteln istälet.
Jag kör då viserligen mot fast kondensering, men jag får lagom med vatten att värma, för jag har ju igentligen 500 liter energi lagrad, trots att jag bara andvänder 200 liter.
en volymförstorare är en helt vanlig vad som hels
har man små vatten system som när man har golv värme ( & specielt om man bara kör nån enstaka slinga) så värms vattnet mycket fort av värmapumpen & värmepumpen stannat, lika tort kyls vattnet av & värmepumpen startar. Du riskerar att förkorta livslängden drastiskt på din värmepump.
Serie koppla en gammal varmvatten beredare på 200 liter mellan värmepumpen & golvvärmefördelaren.
Dom flästa värmepumpar har en dubbelmantlad varmvatten beredare. Jag har en extärn dubbelmantlad varmvatten beredare. den har 200 liter vatten i ytter manteln. detta vattetn värms av värmepumpen till 55 grader & inermanteln på 300 liter är mitt tappvatten.
Jag har en puscher till mitt golvvärmesystem, då jag har radiatorer i allar rum. Puschern tar ner vatten tempen till den temp jag vill ha i golv värmeslingan.
Vinter tid hämtar Puschern vatten från slingan som radiatorerna siter på. men sommar tid så lipplar jag om så den hämtar vatten från dubbelmanteln istälet.
Jag kör då viserligen mot fast kondensering, men jag får lagom med vatten att värma, för jag har ju igentligen 500 liter energi lagrad, trots att jag bara andvänder 200 liter.
mitt värmesystem är rätt optimerat för just värmepump, så jag har onormalt bra värden.
Jag förbruka drygt 11 000kW under 2005
detta är inklusive hushålls el
jag har 170m2 bostadsyta som värms till 21,5 & 30m2 garage som värms till 15,5
min volymförstorare som jag andvänder sommartid är ju själva varmvatten beredaren. gissar att du har en likadan fast mindre inbyggd i din värmepump.
volymförstorare är viktigare desto kraftigare värmepump man har, din ger ju max 4kW så du får kanske hyfsate gångtider ändå på sommaren, men det beror ju på hur många slingor du har i gång då.
-----------------------------------
sen är det ju aldrig fel med inne givare, den har underdagen gjort sitt jobb o reglerat ner framledningstempen nu när solen varit frammi o värmt huset
Jag förbruka drygt 11 000kW under 2005
detta är inklusive hushålls el
jag har 170m2 bostadsyta som värms till 21,5 & 30m2 garage som värms till 15,5
min volymförstorare som jag andvänder sommartid är ju själva varmvatten beredaren. gissar att du har en likadan fast mindre inbyggd i din värmepump.
volymförstorare är viktigare desto kraftigare värmepump man har, din ger ju max 4kW så du får kanske hyfsate gångtider ändå på sommaren, men det beror ju på hur många slingor du har i gång då.
-----------------------------------
sen är det ju aldrig fel med inne givare, den har underdagen gjort sitt jobb o reglerat ner framledningstempen nu när solen varit frammi o värmt huset
Senaste dygnet gör verkligen vår IVT 490 skäl för namnet förtäckt elpanna med inbyggd varmvattenberedare ;D, -5 på dagen igår och -19 inatt vid Sydkusten har gjort att patronen eldat på ordentligt. Men gårdagsdygnet med -8 på natten och nollgradigt på dagen förbrukade totalt 65 kw, 130 kvm enplan med golvvärme, det är godkänt tycker jag. Alla termostater på max och värmekurva injusterad så vi har 21.5-22 grader i hela huset.