Hej!

Vi har jordvärme med IVT-värmepump Greenline HT Plus C (installerat 2005).

Har bott i huset sedan september och haft bra värme. Ibland har jag haft värmen inställd på 5,0 och ibland 4,5, men värmen har fungerat hela tiden och jag har märkt skillnad i temperatur efter hur jag reglerat värmeinställningarna.

Sedan snart en vecka tillbaka är det kallt i huset, 15,5-17 grader. Någon enstaka gång har jag känt att elementen är riktigt varma, vilket sammanfallit med när värmepumpen gått igång, menen oftast är elementen kalla eller på sin höjd lite ljumna, för värmepumpen går inte så ofta som den borde.

Eftersom vi också har solceller har vi en app där vi kan följa energiförbrukningen. Bifogar två bilder. Den ena är från en vecka tillbaka där vi förbrukade 65 kwh på en dag - pumpen värmer växelvis men den jobbar ofta för att hålla uppe temperaturen. Den andra är från igår, då förbrukade vi 35 kwh, där den värmer mycket mer sällan och inte lika mycket. Jag förstår inte varför. Det har till och med blivit lite varmare utomhus, från 0 till 5 grader (bor i Skåne).

Graf över energiproduktion och förbrukning med ojämna toppar under en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram över energiproduktion och konsumtion med spikar som visar varierad förbrukning över en dag.
Skapa konto

För två dagar sedan provade jag att höja värmeinställningarna på värmepumpen från 5,0 till 5,5. Då fick jag varningsmeddelande om för högt värmebärardelta. Läste då en gammal tråd här som tipsade om att öka hastigheten på värmebärarpumpen (från 2 till 3) för att det skulle cirkulera snabbare och kanske rensa ut lite slagg som kan fastna i slangarna. Det gav effekt, för varningsmeddelandet försvann.

Jag skulle kunna höja värmen ytterligare, från 5,5 till 6,0 och sedan 6,5, men jag tror inte det är lösningen. För en vecka sedan låg vi på 5,0 nämligen och då var det varmare. Problemet verkar ju inte vara värmeinställningen, utan att värmepumpen inte går igång och värmer elementen lika ofta, som den gjorde för en vecka sedan.

Elementen är luftade, så det är inte problemet.

Vi och barnen är trötta på kylan i huset nu och hoppas verkligen att någon kan hjälpa oss med input här... Eftersom vi är nybörjare på hus så utgå inte från några direkta förkunskaper, utan även basic råd tas gärna emot :) Vi tar emot alla tips och tankar som vi kan prova!

Tack på förhand!!

IVT Greenline HT Plus C jordvärmevärmepump installerad i ett pannrum med kopparledningar och röda ventiler.
Skapa konto

Om det har funkat tidigare så är inte lösningen att börja skruva på inställningarna...
Börja med att kolla att alla givare ger riktiga värden.

Jag gick in på meny och val 3 "Här kan du se alla temperaturer".

Just nu är en tvättmaskin igång, om det kan påverka. Till exempel är G8 nu 40 grader och G9 29 grader. När jag kollade tidigare idag var de 56 och 46, och tidigare har de varit 30 och 30, samt 25 och 25.

Är det något som sticker ut bland värdena? Vet inte vilka värde jag ska leta efter, eller vad som är normalt - icke normalt.

Finns det andra värden än val 3 "Här kan du se alla temperaturer" som jag kan kolla?

Digital display visar temperaturavläsning med värdena "Från 28,8° Nu 27,4°" för returledning.
Skapa konto
LCD-display som visar "Temperaturavläsning Ute GT2 17,4°", indikerar utomhustemperatur.
Skapa konto
LCD-display som visar temperaturavläsningar med texten "Varmvatten GT5 Börv 51.9° Nu 52.1°" mot en mörk bakgrund.
Skapa konto
Digital display visar temperaturavläsning för kompressor G6, aktuell temperatur är 85,8 grader Celsius.
Skapa konto
Digital display som visar temperaturavläsning "Värmebärare Ut. GT8 40,1°".
Skapa konto
Display som visar temperaturuppläsning "Värmebärare In GT9 28,7°" med knappar runtom.
Skapa konto
Display visar temperaturavläsning "Köldbärare In GT10 1,3°" på en maskinpanel.
Skapa konto

• LCD-display som visar temperaturavläsning på -2,2 grader för kylbärare Ut GT11.
    Skapa konto
Det står att det är 17,4 grader ute. Då behövs ingen värme.

• Haha
  • Gilla
CHEMAS och 3 till
  • Laddar…
Jag har också reagerat på den siffran, men trott att det är värmen nere i jorden som mätts upp till det.

Det är nämligen 4-5 grader ute.

Då är det temperaturgivaren utomhus som börjar knasa?

• Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Ja, det låter rimligt. Det vanligaste felet är att det blir glappkontakt ute i själva givaren. Öppna locket, lossa skruvarna i kopplingsplinten, rucka lite på grejerna och dra åt igen.

Värmen nere i jorden är den som heter 'Köldbärare in'. Det är temperaturen på vätskan som cirkulerar i marken när den kommer tillbaks till värmepumpen.

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Precis, utegivaren mäter inte korrekt värde, inte ens i Skåne lär det vara så varmt om inte utegivaren sitter i solen .

Edit, tvåa på bollen.

Inte ovanligt att det ärjar i skruvanslutningar, lossa på givaren och rengör kopparn ordentligt.

Kolla så den inte är skarvad mellan givare och värmepump också.

På den husväggen finns bara två saker som är synliga, men tror ingen av dem är en temperaturmätare...

Jag gissar att den silvriga är fiberingången.

Den svarta sladden som går ner i det gula röret vet jag inte. Inne i huset går den in till en dosa där den delas upp i två, varav en sladd går upp till ovanvåningen och en sladd går igenom källaren till gillestugan, där den klippts av. Den går i alla fall inte till värmepumpen.

Svart sladd går från husvägg ner i gult skyddsrör bredvid fönster, eventuell fiberingång syns ovanför.
Skapa konto
Husvägg med fiberingång och svart sladd i gult rör, inga temperaturmätare synliga.
Skapa konto

Ah, hittade den. Såklart på andra husväggen, där det finns skugga.

• IVT-enhet monterad på tegelvägg i skugga.
    Skapa konto
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Tack så jättemycket för er hjälp! Jag öppnar den, meckar och rensar lite, och skruvar på igen, och håller tummarna. Återkommer!

• Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Spännande

Boilerplate4U
P peter.linkan skrev:
Ah, hittade den. Såklart på andra husväggen, där det finns skugga.
Öppna upp lådan och undersök kretskortet så det inte är nedtryckt mot botten enligt bilderna nedan. I så fall finns risk att det samlas upp skräp/jord/dam som vid fuktigt luft påverkar NTC-motståndet (temp-sensorn). Det kan inträffa om man varit oförsiktig vid montering då den delen av kretskortet saknas stöd.

Kretskort med grönt mönsterkort och en kontakt, monterat ovanpå en vit yta med synliga skruvhål och lite smuts.
Skapa konto

Kretskort med synlig NTC-motstånd liggandes mot botten av vit låda, risk för skräpsamling synlig.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Tack! Ska undersöka det!

Det märkliga är ju att den monterats för 15 år sedan och har fungerat sedan dess, så kretskortet bör ha monterats rätt.

Den sitter också högt upp på väggen så den har i alla fall inte fått en smäll av något slag.

Boilerplate4U
P peter.linkan skrev:
Tack! Ska undersöka det!

Det märkliga är ju att den monterats för 15 år sedan och har fungerat sedan dess, så kretskortet bör ha monterats rätt.

Den sitter också högt upp på väggen så den har i alla fall inte fått en smäll av något slag.
Om du har en ohm-mätare dvs vanlig multimeter kan du kontrollera motståndet genom att skruva bort kabeln och mäta på plinten. Jämför värden för respektive temperatur enligt kolumn "IVT Original" i tabellen nedan.

Tabell med jämförelse av motståndsvärden vid olika temperaturer för IVT original-givare.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.