Byggahus.se

IVT rumsgivare - lurendrejeri - 1000kr för 10kr komponent

1. P
    Medlem · 2 inlägg

Ptrk!

Medlem
    • Laddar…
  2. B
    Allvetare · Stockholm · 2 845 inlägg

Byggdjuret

Allvetare
    Okej nu fortsätter lektionen i prissättning.
    Vi säger att det kostar 10000:- och ce märka produkten. Det innebär en kostnad på 1:- om du beställer 10000st. Det gör du garanterat.
    Om vi går in i verkligheten en liten stund.
    Så kan vi konstatera att troligtvis är kostnaden något helt annat. Därför att den ligger med i ce märkningen för hela pumpen.
    Men en viktigare kostnad är utvecklingskostnaden för allting. Den är inte direkt liten. Men det är inte den som gör att den kostar 1000:-. Jag förstår att de tar 1000:- kan man så gör man det inget konstigt alls. Men för den skull innebär det inte att jag tycker det är en rimlig kostnad.
    Jag tycker 500:- är en mer rimlig kostnad.
    Då tjänar de ändå bra.

Som sagt, de får gärna tjäna pengar de har jag ingenting emot. De får ta 10000:- för den om de vill.
    Men jag kommer inte tycka att det rimligt.
    Jag har rätt att tycka att priset inte är rimligt.
    Som kund kan jag välja.

3. GlennB
    Medlem · stockholm · 363 inlägg

GlennB

Medlem
    Om du ska SÄLJA grejerna ja, men nu var det inte det som det handlade om här.

Ingen CE-märkning kommer att hindra dej att modifiera din egen utrustning som du vill.

Men sluta nu, det där har exakt INGENTING att göra med vad en priavatperson gör med sina prylar hemma.

En privatperson har dessutom ett oerhört mycket starkare (konsument)skydd än vad företag har mellan varann. I princip ligger bevisbärdan på återförsäljaren under den treåriga reklamationsrätten. (som inte kan bortförhandlas, eventuell frivillig garanti gäller bara ovanpå denna.)

..och som sagt, det är bara att plocka bort givare vid en eventuell reklamation om man nu är orolig.

Nu är som sagt just PT100 ganska väldefinerade, till skillnad från PTC/NTC.

har DU läst ett datablad till en PT100 ?

MEN, det värsta som kan hända är ju att värdet in blir något annorlunda mot vad styrningehn förväntar sig vid en viss temperatur, nåt som aldrig kommer att vara exakt ändå då det även beror på placeringen av givaren osv hos den aktuella kunden.

Det är alltså något styrningen är skapad för att hantera.

Vaddå bäst ? man väljer ju en som motsvarar det som tillverkaren har valt, det är inte svårare än så.

Det är inte rocket science det här, styrningen läser av ett resistansvärde och agerar efter det.

..Och vad tror du tillverkaren säger då ? Jo "köp våran sensor", för dom vet att deras förtjänstmarginal på sensorerna är flera hundra, kanske tusentals procent..

Brukar du fråga din biltillverkare huruvuda du ska köpa deras spolarvätska md fina loggor på flaskan också ? eller köper du den omärkta som kostar en tiondel och häller i ?

• Laddar…
  4. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem
    Jag vill lägga till två aspekter i denna diskussion:

Samhällsekonomi och miljö/klimat.

Det vore bra med regleringar som kräver att olika former av tillbehör som leder till sparad energi antingen ingår i köpet av huvudprodukten (i de fall tillbehörens kostnad är riktigt låg jämfört med huvudprodukten) eller säljs till mer eller mindre självkostnadspris.

Visst, med all hantering av lagerhållning, order osv med krav att detta inte går med förlust så kanske priset landar på åtminstone ett gäng hundralappar. Men skulle alla dessa givare ingå vid köp av värmepumpen, i samma leverans (de kan säkerligen placeras inne i någon anslutningsbox eller liknande direkt från fabrik så allt blir ett kolli även när förpackningen tagits bort) så skulle det inte kosta många kronor mer för tillverkaren.

Om tillverkaren vill att kunden har reklam för tillverkaren placerad i sin bostad (dvs tillverkarens logga på skalet till sensorn) så bör kostnaden för detta betalas av tillverkarens PR/reklambudget, inte kunden. En värmepumpstillverkare är aldrig i samma liga som t.ex. Gucci eller Porsche och knappast något en kund vill skryta med inför sina polare. När hörde ni senast nån säga "jag har en IVT, mycket lyxigare än din NIBE" (eller tvärt om)? "Jag tar saker som aldrig hänt, 1000kr" typ.

Angående CE-direktiv så måste värmepumpen rimligtvis klara CE-kraven även om kabeln till givaren går av eller kortsluts (typiskt sånt som kan hända av oxidering, gnagarskador, skador vid ombyggnad/renovering osv) och därmed bör värmepumpen även uppfylla CE-märkningen oavsett vilken givare som ansluts.

Att den inte klarar angiven energieffektivet ifall nån installerar en givare som resulterar i att det är +27 inomhus är väl en annan sak - temperaturen inomhus är garanterat sådant som folk kommer upptäcka om den är fel och då åtgärda på något vis.

Så länge vi försvarar företagens rätt att sälja "mervärde" till ockerpris så får vi också situationer där energi slösas i onödan, vilket både kostar pengar för samhället och ökar på klimatförändringarna.

Det behöver dessutom inte vara tillverkningsföretag som är boven. Hyresvärdar kan t.ex. också vara en bov. Jag bodde i flera år i en lägenhet där det inte var termostater utan enbart kranar på elementen, och framledningstemperaturen styrdes uppenbart av utomhusgivare utan vindsensor. De gånger det stormade ute, några gånger om året, så blev det cirka 3-4 grader kallare inomhus än annars. För att undvika att vakna med värsta förkylningen pga kalldrag så hade jag därför konstant cirka 23 grader i lägenheten förutom det halvdussin dagar om året då det stormade. Skitdumt, men då detta begav sig för mycket länge sen så hade jag ingen tanke på att ordna någon slags larm som kunde väcka mig om det höll på att bli för kallt, och skulle jag ordnat något sånt så vore det inte säkert att jag kunde göra särskult mycket åt problemet. Detta svarar väl för övrigt utmärkt på varför man vill ha en inomhusgivare. Jämför testet som jag tror Råd & Rön gjorde av shuntstyrningar för kanske femton år sen, där inomhusgivarbaserade system vann överlägset. Min bestämda åsikt är att system med enbart utegivare fungerar inte, och de som hävdar att de fungerar är helt enkelt såpass okänsliga för rumstemperatur att de inte riktigt märker att temperaturen svänger ett par grader upp/ned.

Bonus-sidospår: Något som kunde få folk att faktiskt betala en del för givare är om de vore kombinerade med närvarodetektorer, så att värmesystemet kan avgöra i vilket rum människor vistas och styra temperaturen så att den blir exakt rätt i det/de rummen på bekostnad av rum ingen är i. På natten vill jag ha sovrummet på rätt temperatur, medan på dagen så kvittar temperaturen i sovrummet.

Ytterligare ett bonus-sidospår: Det vore önskvärt om det förekom luft-luft-värmepumpar med inomhusgivare, gärna en trådlös som kan flyttas runt till det rum man vill ha rätt temperatur i. Jag är helt övertygad om att jag inte är ensam om att alltid behöva justera börvärdet beroende på väder och vind. Speciellt i hus där luftvärmepumpen inte är enda värmekälla under vintern så slutar det med att börvärdet står på +30, trots att en vettig termostatstyrning skulle kört max värmeeffekt även om börvärdet stått på den temperatur man faktiskt vill ha.

Sorry för wall-of-text.

5. B
    Allvetare · Stockholm · 2 845 inlägg

Byggdjuret

Allvetare
    Tja.,.. nu har vi marknadsekonomi.

Trådlös termostat? Tanken med termostaten är att styra värmen i hela huset. Inte ett specifikt rum.

6. Lostål
    Medlem · 6 inlägg

Lostål

Medlem
    Funktionen brukar vara bättre med en givare som känner returvärmen från alla rum istället för att mäta tempen i ett rum.

• Laddar…
  7. E
    Medlem · 15 inlägg

esmeralda22

Medlem
    jag antar att personen menar ett injusterat system? (Att ha givare på respektive retur på elementen visar bara på att systemet inte är injusterat från början.)

kan ha fel då det inte riktigt är mitt område men en givare placerad på eller vid elementet ligger inte inom termisk komfort då man vill uppleva rimlig temperatur i komfortzonen/vistelsezonen..
    se boverkets kapitel 2011:6 avsnitt 6:41 och avsnitt 6:411

Sensorer i komfortzon i kombination med ett injusterat värmesystem ska det vara :cool:

• Laddar…
  8. P
    Medlem · Skåne · 73 inlägg

phosun

Medlem
    Ok, jag förstår, som ett sätt att mäta hur mycket värmeenergi som faktiskt släpptes ut i fastigheten, om man samtidigt känner till flödet. Jag förstod från IVT dokumentationen att rumsmätare kunde behövas när huset är tex vindutsatt eller har kamin och eftersom nuvarande reglering svarar dåligt på detta såg jag rumsgivare som ett alternativ.

9. Lostål
    Medlem · 6 inlägg

Lostål

Medlem
    Om du sätter rumsgivare i det rummet som kaminen är i så stängs värmen av i hela huset när du eldar. Om du har returgivare samt termostat på elementen i det rummet som kaminen är i så har du fortfarande värme i de andra rummen.

Vi har monterat rumsgivare som vi senare behövt koppla bort för det inte blev som det var tänkt.

10. I
    Allvetare · Enköping · 51 inlägg

ibkcad

Allvetare
    Nu var det nog projektet med att bygga den där innegivaren som ”Darling McFluff” syftade på. Men jag hade också byggt en egen om det bara är ett ntc-motstånd som ska upp på väggen. Vinsten för mitt projekt är dock svårberäknad och högst hypotetisk men min empiriska och naturligtvis helt korrekta killgissning är som följer:
    1st Felsökning samt åtgärd - 2495:-
    1st Servicebil - 495:-
    2st Givare - 1700:-
    Och sen hittar inte teknikern att båda givarna är trasiga så då tillkommer ytterligare en felsökning samt en servicebil.
    Ang. värdering av nerlagd tid som så ofta stöts och blöts på det här forumet. Fullkomligt individuellt och helt omätbart. Min tid konteras ovillkorligt mot utbildningskontot som ger synergieffekter på jag-kan-själv-kontot samt ego-boost-kontot som i sin tur harmoniserar med friskvårdskontot. En inre frid infinner sig, jag kommer bli gammal och vis och jag kommer slutligen uppnå nirvana.
    En negativ sida med att kunna allt är risken för att uppfattas som en smula styv i korken.
    Har man filosofin att tycka att all tid snarare ska faktureras blir allt i livet man gör som inte går att fakturera väldigt dyrt. Som att ta hand om familj och vardagsbestyr. För att inte tala om att hänga här på Byggahus, tänk all den tid och kunskap som är nedplöjd här... miljardbelopp! Frun kan säkert någon mer än gärna ta hand om några timmar då och då kostnadsfritt. Men fakturera inte på någon den tiden för guds skull, det är olagligt!

11. J
    Medlem · 295 inlägg

Jensa86

Medlem
    Lite kul men jag sitter precis med nästan exakt samma sak. Dock ingick innemätare till min CTC värmepump men då jag efter många timmar gett upp att lyckas dra sladden två våningar upp så började jag titta på en trådlös variant. Den kostar dock ca 3000kr vilket jag tyckte var lite väl magstarkt. Har nu fått hem några digitala potentiometrar för 5kr styck (https://www.mouser.se/ProductDetail.../MCP4131-103E-P?qs=hH%2BOa0VZEiAx39DWvGy4dg==) som ser ut att fungera bra så kan det bli för under hundralappen när jag gör det själv. Tar väl kanske dock lite mer tid än standardkomponent men då blir det i alla fall rätt gjort (enligt mig själv)!

12. M
    Medlem · 11 inlägg

My Saxin

Medlem
    Hej

Nu är jag lite utanför ditt ämne,men du har inte funderat på att köpa Ngenic? Jag har den nu till en gamal Nibe och i förra huset till en IVT och är skitnöjd. Vet inte hur mycket tid jag och maken la på att få jämn värme i vårt förra hus. Vi lödde ihop en konverterare och drog ut mätvärden till en rasberry och ändrade inställningar så ofta att jag nästan kunde de dolda service-menyerna utantill.

Men Ngenics innegivare så bara fungerade allt. Kopplade in den och på båda pumpar och har sen inte behövt göra ett skit. Den kollar väderprognoser och elpriset och anpassar därefter. Givaren är dessutom trådlös! Så du kan flytta den om du valt fel plats.

Jag tror det är en liten svensk firma i Uppsala som gör dem, men är inte säker.

Långt utlägg, men om du inte är bergsäker på att det bara är en givare du behöver, så kika på Ngenic.

13. n_sandstrom
    Medlem · Stockholms Län · 375 inlägg

n_sandstrom

Medlem
    Jag kan köpa att man pröjsar mycket för originaldelar.

Men. Om jag skulle vilja snåla, säg köper egen givare, gräver fram en överbliven gammal låda som typ passat, är så lat att jag bara monterar ihop allt med en sockerbit osv, då kan jag köpa att det ser ut som den omtalade produkten.

Det ser verkligen ut som något en hemmapulare slängt ihop på en timme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.