Byggahus.se

IVT rumsgivare - lurendrejeri - 1000kr för 10kr komponent

1. Sockerhög
    Medlem · 225 inlägg
    Exempel på s.k. "värdebaserad prissättning" som inte har med inköpspris att skaffa.

Dividera den besparing kunden förväntas göra (med väl fluffiga argument förstås) per år genom med en godtagbar tid då det har betalat tillbaka sig (men lilla vän, hur många saker betalar sig själva inom fem år?) .
    Då hamnar du på 1000 kr.

Men håller absolut med. Det är här alla tusentals timmar av nörderi med hempulande och katalogbitande betalar sig:p

Jag lagade för typ 25 år sedan min brors skitbil (Ford Sierra Laser). Bränsletryckgivaren var trasig. Kindvalls skulle ha 1100 plus moms. Pillade bort Ford-klistermärket och därunder stod det Bosch och ett artikelnummer. Kostade runt 150 på Thermo&Diesel...

2. Huddingebo
    Medlem · 1 432 inlägg
    Ursäkta att jag garvar lite åt det...
    Men jag jobbar som ingenjör inom industrin sedan många år tillbaka.
    Och enligt mig är det närmast en utopi att 3D printa reservdelar.
    Om man nu har några som helst kvalitetskrav.

Kvalitet handla SÅ mycket mer än att en komponent ska vara stark.

3. E
    Medlem · 248 inlägg
    Jag har en gammal rumsgivare från en autotherm. Tror den ser likadan ut. Tyvärr har jag lagt den på något smart ställe, den brukar dyka upp en gång i kvartalet :)

Jag kollar upp den och passar den så får du den om du kan hämta eller pröjsa frakten.
    Faktum är att jag sparade den med tanken att ”den här kommer nån på byggahus.se att behöva!”.

PS. Nån som jag en rumsgivare till en ctc? :)

• Laddar…
  4. C
    Medlem · 8 528 inlägg
    Att "fabrikstillverka" för försäljning är i många fall otänkbart i dagsläget.
    Men t.ex. en (oplanerad, helt klart) sidoeffekt av att McMaster-Carr lade ut 3D-filer på de maskindelar de säljer är att det har blivit väldigt populärt att konsumenter skriver ut delar själva. Då har man förmodligen inte samma krav på finish.

• Laddar…
  5. useless
    Lök. · 18 254 inlägg
    Det syns ju tydligt att det sitter en avancerad 128-bitars signalprocessor där och en mutter i rent guld. 1 000:- är rena kapet.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20210110-171822_copy_859x855.png

Dessutom är kapslingen noggrant utprovad i vindtunnel för att ge exakt rätt respons på temperaturförändringar.

6. P
    Medlem · 73 inlägg
    Jag förstår ditt resonemang och accepterar att det är så, inom rimliga gränser.

Hehe, just den bilden är underbar.

7. mexitegel
    Allvetare · 15 041 inlägg
    Jag har en eller två oanvända nibegivare över och tror dessutom att jag vet var de ligger om det kan vara av intresse?

8. P
    Medlem · 2 568 inlägg
    • Laddar…
  9. E
    Medlem · 13 inlägg
    Första jag tänkte när jag läste detta var "fan vilken idiot" men så kom jag på att jag själv gjort det och skulle göra samma sak i din sits :rofl:

hursomhelst, tänk på att sensorer är nuförtiden en viktig del av maskintekniken och hur de används och hur de kan påverka din anläggning i sin helhet. Iochmed din maskin är mest troligt CE märkt, så ingår även sensorerna märkningen också och för att den inte ska brytas, så ska man följa tillverkarens regler, annars bryts även garantin..

Om du vill veta vilken typ som används så är det lättaste att mäta ut den. Det är inte "bara" att byta ut en pt100 sensor då man inte vet vilka metaller som används i den. Olika pt100 sensorer har olika egenskaper och för oss som jobbar med elektronik vet att man inte kan läsa ut det på exempelvis pt100 komponenten..

Exempel på saker som kan hända:
    vissa har så detaljerad upplösning som kan skapa stora svängningar i regleringen ifall styrsystemet är dumt styrt
    och
    vissa sensorer kan ha en hög tröskel diff för att styrsystemet ska vara någorlunda billigt att producera och ge en rimlig reglering till priset.
    och
    vissa har högre exponentiella egenskaper i högre temperaturer, vilket gör att den reagerar snabbare.
    etc...

vilken sensor som är bäst för dig vet jag inte, ett pris på 1tusen papp tycker jag är rimligt med CE klass, kvalitetskontroll och hållbarheten.

10. Huddingebo
    Medlem · 1 432 inlägg
    Inte heller samma krav på produktens kvalitet och fortsatta livslängd.
    I ett enda fall kan jag tänka mig att det kan fungera och det är om orginaldelen är 3D printad och man tillverkar reservdelen med samma matrialsammansättning och med samma ytfinhet.
    Men det är oerhört ovanligt och nästan inte alls förekommande eftersom det är en extremt dyr tillverkningsmetod.

• Laddar…
  11. Huddingebo
    Medlem · 1 432 inlägg
    Det kan mycket väl vara så att kapslingen är utprovad för att ge en passande och korrekt temperaturtröghet.
    Men det försvarar inte ockerpriset på 1000kr.
    100-200kr kan jag köpa när delarna köps in för 10-20kr

12. F
    Medlem · 54 inlägg

Brukar du köpa en produkt utan att kolla upp och jämföra?

• Laddar…
  13. Darling McFluff
    Medlem · 1 104 inlägg
    Ja det förekommer.

14. B
    Medlem · 2 792 inlägg
    Alls är överens om att det är självklart att företag vill tjäna pengar. Det är en självklarhet. På samma sätt som andra vill spara pengar.

Jag tycker dock en del argument för prissättningen inte hänger med i verkligheten.
    Vi pratar om väldigt enkel teknik som kostar mycket att tillverka varken i delar eller arbetskraft. Ingenting där som tyder på att produkten behöver kosta 1000:- utvecklings kostnad? Det finns det självklart, andra kostnader som ce märkning och annat skoj. Dessa kostnader får man slå ut över samtliga produkter. Om man räknar med att sälja 10000 produkter så blir det inte så mycket per enhet. Sen är frågan om man ce märker en sådan del. Det hänger nog med på pumpen.
    Lager kostnader är absolut en viktig del. Men det är kostnader man försöker undvika. De delar som inte säljer har man inte på lager. Men mätaren lär sälja ganska bra vilket innebär att du inte får några större kostnader.
    Nu har vi samlat ihop kostnaderna. Jag tycker vi tar i. Varje mätare kostar 200:-att tillverkarka. Då kommer resten av kakan. Det som ska täcka allt övrigt. Personal, kontor, chef samt vinst. Det är den kostnaden som avgör priset. De tycker att 1000:- är ett skäligt pris. Det innebär att 800:- är vinst och omkostnader. Är det skäligt? Jag tycker inte det. Kanske 500:- hade varit mer rimligt.
    Det är därför som ", kopior" är så pass billiga. Inga utvecklingskostnader, låga omkostnader, lägre marginaler.

Sen är det roliga när man kan köpa en del till en bil för massa pengar för att det står volvo.
    Eller så köper man direkt från tillverkaren. Mycket billigare. Samma pryl men billiga re.
    Nu kommer 10000:- frågan. Vilken är bäst den hos volvo eller samma hos tillverkaren?
    :) tänk på att volvo köper väldigt många så deras pris borde vara riktigt lågt

15. M
    Medlem · 3 441 inlägg
    Nibe hade samma groteska prissättning när jag installerade min modell 1230.
    I inomhusgivaren sitter ett ntc-motstånd, en potentiometer och ett fast motstånd? om jag inte minns fel. Komponenter som kan skaffas och sättas i en plastlåda för 50:-