IVT PremiumLine X15 - Gränslös värme?

8k läst  29 svar

1. I
    Medlem Nivå 9
    Det påstår i alla fall IVT.

"Någon elpatron för extra värme de kallaste dagarna behövs inte och den alltid rätt anpassade temperaturen till värmesystemet ökar årsverkningsgraden."

Ytterligare en överdrift som ska få oss att köpa den dyraste VP:en eller ett veritabelt genombrott? Har någon möjligtvis hunnit införskaffa denna juvel och kan kommentera IVTs försäkran om gränslös värme?

2. S
    Medlem Nivå 5

Re: IVT PremiumLine X15 - Gränslös värme?

Varvtalsstyrning av kompressorn är knappast något revolutionerande.

Tex flvp Comfortzone har det sen flera år tillbaka. Det är möjligtvis nytt för bergvärmepumpar och höjer verkningsgraden något över registret.

Frågan är var denna pump är uttlagd för belastning, dvs hur ser värmekurvan ut?
    På IVT:s sida kan man läsa att den har ett värmetal på 3,25 vid 11.7 kW uttagen värme. För övrigt visar de ingen info om värmetalen. Men visst, pumpen är säkert rätt så vass.

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Det var på tiden, sannerligen. Det ska bli intressant att se hur Thermia och Nibe replikerar detta och också att se hur effektiv pumpen faktiskt är. Pumpar med reglerbar effekt förändrar ju radikalt sättet att dimensionera VP-anläggningar.

4. J
    Medlem Nivå 8

Nibe har redan en pump med vartalsstyrning, men den levereras först till hösten.

http://www.nibe.se/koncernen/Press/Pr060125.pdf

De visade upp den på Nordbygg, men då var den så ny att inte ens säljarna på mässan visste vad det var.

De hade fått ett fyrkantigt paket innehållande en ny värmepump och några plakat med fakta, och det var det enda de visste.  :-/

/Jonas

5. K
    Medlem Nivå 1

Jag är precis igång och jagar in offerter på denna nya VP, IVT PremiumLine X15. Den verkar ngt dyrare men framförallt måste det borras avsevärt djupare. För min fastighet vill entrepenören borra 299 meter aktivt, i två hål. Med IVT:s C11 skulle jag behöva 210 meter, aktivt. Skillnaden på offerterna blir i pengar runt 50.000;-. Jag är inne på att ta X15, men funderar fortfarande.......... det som talar för den är att den är effektivare. Offerterna (från två olika entrepenörer) visar en driftskalkyl på X15 som ligger på ca: 4000:- / år under den "gamla" C11:an, så jag har igen pengarna på 12 år om priset på el förblir konstant.... vilket är föga troligt :p.

Is i magen och lyhörd, någon som har info om denna..... fyll gärna på tråden. /Kiwan

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Varför måste man borra djupare?

7. F
    Medlem Nivå 4

Kanske för att den ger 17kW som mest, något mer än de flesta bergvärmepumpar man brukar välja.

8. S
    Medlem Nivå 1

För att det inte finns någon elkassett för att skapa tillskottsvärme, vilket då gör att mer värme måste kunna tas från berget=djupare hål.

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

För att det inte finns någon elkassett för att skapa tillskottsvärme, vilket då gör att mer värme måste kunna tas från berget=djupare hål.[/quote]

Nädu den gubben går inte.

Fredriks förklaring köper jag nästan. Men jag fick intrycket att en varvtalsstyrd pump med steglös effekt skulle behöva mer effekt än motsvarande vanlig pump (med samma maximala effektuttag), och DET förstod jag inte.

Man kan ju dock fråga sig vad man ska ha en så stor pump till. 17kW och en värmefaktor på kanske 2 (?) det blir en hiskelig massa effekt. Jag behöver inte ens hälften av det en smällkall januaridag (och då verkar det dumt att dimensionera hålet efter sådana effektuttag också?). ::)

10. B
    Medlem Nivå 9

Matthias är på rätt spår.
    Längden på borrhålet hänger i första hand ihop med hur många kWh man plockar ut varje år. Enligt SVEP så kan man plocka ut 145 kWh per meter utan att kyla ner hålet för mycket.
    100 meter håll ger alltså 14500 kWh ur berget (PLUS den effekt som du matar kompressorn med) alltså ut ca 20 kWh i radiatorerna per år.
    Den som räknar 299 meter har för det första angett en precision som inte hör hemma i sammanhanget och för det andra kan han/hon inte skilja på effekt och energi.
    Jag kör personligen 6 kW på 100 meter hål och värmer ca 250 m2 till 21 grader C i Stockholmstrakten. Det årliga energibehovet ligger på ca 4500 kWh till kompressorn. Det fungerar utan el-patron ner till ca - 15 grader C. Jag har dessutom ventilation enligt byggnorm så det är ingen snålkörning som pågår.

11. S
    Medlem Nivå 7

Nej det är väl inte effekten som styr borrdjupet, utan det årliga effektuttaget från berget.
    Detta ökar väl lite grann iom att all värme kommer från VP och inget från eltillskottet, men ökningen är nog marginell. En on-off-pump som klarar sig utan elpatron behöver samma borrdjup!

Elbesparingen per år jämfört med en vanlig pump är nog rätt liten, undantaget är väl de anläggningarna som är för klent dimensionerade..

Nej de stora fördelarna som jag ser det är

• Jämnare belastning på elnätet - inga elpatroner som dundrar igång när det är som kallast och bidrar till elransonering.
    • Jämnare temp ut till radiatorerna.
    • En pump som i princip kan producera varmvatten i realtid - 17kW effekt!
    • Tillverkningen _kan_ bli billigare, iom att tillverkaren inte behöver ha flera storlekar i modelprogrammet.
    • Enklare dimmensionering.

Och nej, IVT är inte först , Nibe har som sagt redan presenterat en liknande pump!

12. P
    Medlem Nivå 7

Brukar man inte räkna 30 W/m*grad på vilken effekt man kan ta ut ur hålet?

Har man då en pump som kan ta stora effekter ur hålet så vill man väl inte att KB blir för kall.

Sedan är det väl så att de on/off pumpar som klarar hela året redan har ganska så väl tilltagna borror. För även om man bara dim. på "standard" borrdjup, så blir ju hålet längre pga att man valt en större pump.

Hur stort andel av husets effektbehov är "standard" dim. idag skulle ni säga?

13. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Du verkar inte hålla reda på effekt och energi och skillnaderna mellan dessa....!

Om man spetsar till det (utan el!) kan man ju säga att skälet till att det inte räcker med en energibetraktelse på årsbasis är att man, tillspetsat som sagt, skulle kunna få för sig att göra ett extremt stort energiuttag under en begränsad tid. Givet detta förstår man att det kan vara klokt att också titta på vilken effekt man tänker ta ut från hålet.

14. E
    Medlem · Nivå 21

Energiuttaget ur hålet beror naturligtvis på vilken energiförbrukning huset har inte på om man har en on-of pump eller en varvtalsstyrd förutsatt att dom är dimmensionerade för full energitäckning.
    Men om man jämför en för liten 6kw pump som måste gå på eltillskott så fort det blir kallt med en som kanske i snitt ger 10 kw och toppar med 17kw och har ett hål som anpassats för 6kw blir hålet naturligtvis för klent, men då kanske det har blivet lite äpplen och päron.

15. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Men frågan kvarstår: Varför gör man en så stor pump? Jag klarar mig som sagt utan eltillskott på en Nibe 7kW och de flesta småhus har på samma sätt inte behov av 17Kw ens den kallaste dagen på året.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: