641 läst · 15 svar
641 läst
15 svar
IVT e17 ska jag ändra om från acktankar
Sida 1 av 2
Hej! Skulle behöva ett råd. Har bott nu i ett o halvt år i ett hus med bergvärme i mellansverige..Hus från 1908 med isolerad vind o 3 glasfönster men inte överdrivet isolerat i övrigt. Drag från fönsterkarmar samt uppe i tak det är ju gammalt hus. BV är en IVT ha E17 från 2013. Huset är nästan 300kvm o värmer ett garage på ca 170kvm till 6 gr under vintern.I huset hålls ett snitt på 19-21 gr nere och 18 grader på övervåningen.
Förra ägaren har låtit den gå via acktankar tror det är totalt på minst 2,5kubik har för mig dom sa 3 men osäker. BV har också separat varmvattenberedare stor som ett kylskåp. Finns vedpanna också med ventiler styrs elektriskt automatiskt om man eldar vice versa. Skulle jag bara låta BV gå så tar den 5-6 kw med toppar på 7 kw i timmen. Jag har ju läst på att det är osmart att köra stora acktankar på BV.
Så vad jag gör nu är att den bara går nattetid när det är billigt. När det blir minusgrader får jag stödelda helt enkelt .Annars fixar acktankarna resten av dagen när det är varmare. En jag pratade med nyligen som har samma storlek på kåk byggt på 30 talet med 2 glasfönster, har installerat BV i somras. Han sa att han inte eldat under hela hösten. Har också vedpanna kvar men BV går inte via acktankar. I november gjorde han av med 900kw nånting medan jag gjorde av med 1500kw trots att BV bara går nattetid plus eldat i några dagar när det var kallare.Nu tillkommer ju garaget också som ska värmas till 6gr.
Min faktura på elräkningen (Har timpris) var 700kr medan han betalat 1000kr men den fasta avgiften tillkommer ju också nu med effekttariffer hos ellevio. Men han behöver ju bara elda när han vill jag måste ju. Men ha BV på dygnet runt är ruinerande, det blir ju typ 130kw om dagen bara för BV plus resterande 20 -30 kw i övrig el. Skulle ju bli mer än 4000kw i månaden. Så frågan är om jag ska ta hit nån som gör om systemet? Eldningsmöjligheten ska ju givetvis vara kvar, så tacksam för den när BV krånglade i april förra året. Tog en månad innan den var fixad.
Vad skulle en sån panna jag ha dra om den gick utan acktankarna, 4kw i timmen eller skulle den ffa pressa på 5-6kw? Vad är lämpligt i mitt fall?
Förra ägaren har låtit den gå via acktankar tror det är totalt på minst 2,5kubik har för mig dom sa 3 men osäker. BV har också separat varmvattenberedare stor som ett kylskåp. Finns vedpanna också med ventiler styrs elektriskt automatiskt om man eldar vice versa. Skulle jag bara låta BV gå så tar den 5-6 kw med toppar på 7 kw i timmen. Jag har ju läst på att det är osmart att köra stora acktankar på BV.
Så vad jag gör nu är att den bara går nattetid när det är billigt. När det blir minusgrader får jag stödelda helt enkelt .Annars fixar acktankarna resten av dagen när det är varmare. En jag pratade med nyligen som har samma storlek på kåk byggt på 30 talet med 2 glasfönster, har installerat BV i somras. Han sa att han inte eldat under hela hösten. Har också vedpanna kvar men BV går inte via acktankar. I november gjorde han av med 900kw nånting medan jag gjorde av med 1500kw trots att BV bara går nattetid plus eldat i några dagar när det var kallare.Nu tillkommer ju garaget också som ska värmas till 6gr.
Min faktura på elräkningen (Har timpris) var 700kr medan han betalat 1000kr men den fasta avgiften tillkommer ju också nu med effekttariffer hos ellevio. Men han behöver ju bara elda när han vill jag måste ju. Men ha BV på dygnet runt är ruinerande, det blir ju typ 130kw om dagen bara för BV plus resterande 20 -30 kw i övrig el. Skulle ju bli mer än 4000kw i månaden. Så frågan är om jag ska ta hit nån som gör om systemet? Eldningsmöjligheten ska ju givetvis vara kvar, så tacksam för den när BV krånglade i april förra året. Tog en månad innan den var fixad.
Vad skulle en sån panna jag ha dra om den gick utan acktankarna, 4kw i timmen eller skulle den ffa pressa på 5-6kw? Vad är lämpligt i mitt fall?
Då är det lämpligt att sära på dom. Det blir att koppla om så VP går direkt på utgående rör efter shunten på tankar. Lite knepigare att få ihop det med automatik, men går, Du eldar,tanken blir tom, VP startar. Sen manuellt ändra om vid början av att elda. Eller med ett relä som startar VP vid olika tidpunkter. Är onödigt att värma tankarna med VP, den skulle nog inte stoppa på en hel natt, så stor som tanken är.
Är det isolerade tankar, så gör det inte stor skillnad att koppla ur dem. Speciellt inte om de bidrar till uppvärmningen där de står.
Du kan likaså ha dem kvar och köra så som du tänkt med lägre framledningstemperatur och låta vp gå även under dagen. Då har du möjlighet att elda också.
Det som kan bli problem är snabba väderomslag till kallare, men då får du elda.
Och skulle elpriset variera stort över dygnet så har du fortfarande möjlighet att köra som idag.
Jag skulle börjat där eller försöka få fram en kalkyl över hur mycket värme/energi tankarna läcker.
Du kan likaså ha dem kvar och köra så som du tänkt med lägre framledningstemperatur och låta vp gå även under dagen. Då har du möjlighet att elda också.
Det som kan bli problem är snabba väderomslag till kallare, men då får du elda.
Och skulle elpriset variera stort över dygnet så har du fortfarande möjlighet att köra som idag.
Jag skulle börjat där eller försöka få fram en kalkyl över hur mycket värme/energi tankarna läcker.
Tankar läcker alltid mer eller mindre, oavsett om isolering finns eller inte, men den energin går inte förlorad, bara att lokalen en tank står i , så blir det varmt där.S sblixten skrev:Är det isolerade tankar, så gör det inte stor skillnad att koppla ur dem. Speciellt inte om de bidrar till uppvärmningen där de står.
Du kan likaså ha dem kvar och köra så som du tänkt med lägre framledningstemperatur och låta vp gå även under dagen. Då har du möjlighet att elda också.
Det som kan bli problem är snabba väderomslag till kallare, men då får du elda.
Och skulle elpriset variera stort över dygnet så har du fortfarande möjlighet att köra som idag.
Jag skulle börjat där eller försöka få fram en kalkyl över hur mycket värme/energi tankarna läcker.
Tja, källaren blir uppvärmd, men det kan vara rören som värmer alla är ju inte isolerade. Rummets golv ovanför blir också tack vare det varmare. ACkarna är gömda bakom en vägg o antar isolering annrs skulle det nog varit bastu där när jag eldar o det är det ju inte men kanske runt 23-25gr när jag eldar. Annars kanske 20 grader om bara BV kör om det är runt 0 grader ute. BV förbrukar runt 4-5kw i timmen, det blir ju ganska dyrt dygnet runt. Men det kanske är normalt för en sådan panna? Men blir inte vinsten nåt större genom att att vp skippar tankarna och går direkt ut i huset så är det ju lika bra o köra på det jag har. Nu har ellevios effekavgifter börjat också...Men som jag sa när grannen snackade om sin nya BV o bara gjorde av med 900w i nov så tyckte jag min var så törstig i jmf.S sblixten skrev:Är det isolerade tankar, så gör det inte stor skillnad att koppla ur dem. Speciellt inte om de bidrar till uppvärmningen där de står.
Du kan likaså ha dem kvar och köra så som du tänkt med lägre framledningstemperatur och låta vp gå även under dagen. Då har du möjlighet att elda också.
Det som kan bli problem är snabba väderomslag till kallare, men då får du elda.
Och skulle elpriset variera stort över dygnet så har du fortfarande möjlighet att köra som idag.
Jag skulle börjat där eller försöka få fram en kalkyl över hur mycket värme/energi tankarna läcker.
Jomen men som läget är nu såblir det mkt kw/h den gör åt speciellt om det är kallare än 6-7 minusgrader. Kan nog som sagt säker komma upp i 5000kw om jag testade en månad.......Nu snittar jag mellan 60-80kw/h om dagenJ jonaserik skrev:
Använd gärna en korrekt enhet. Du menar kWh, inte kw eller kw/h. Det går att räknar ut efter som det du skriver inte är rimligt.
Tankarna i sig bör inte öka energiåtgången märkbart.
Tankarna i sig bör inte öka energiåtgången märkbart.
Den största anledningen till att du gör av med mer energi/kwh är för att du värmer till en högre temperatur. Då får värmepumpen sämre COP och gör av med mer. Skulle du låta värmepumpen gå dygnet runt och ändra styrning så att den stoppar vid önskad uppnådd temp, så skulle den göra av med mindre kwh. Det är förmodligen så din grannes vp styrs.
Så att han inte kör via stora acktankar har ingen betydele direkt utan mer temperaturen? Vid 0 till minus 5 bör jag nog hålla 40 gr mot elementen för ok temperatur.S sblixten skrev:Den största anledningen till att du gör av med mer energi/kwh är för att du värmer till en högre temperatur. Då får värmepumpen sämre COP och gör av med mer. Skulle du låta värmepumpen gå dygnet runt och ändra styrning så att den stoppar vid önskad uppnådd temp, så skulle den göra av med mindre kwh. Det är förmodligen så din grannes vp styrs.
Precis, att värma till 55 grader gentemot 40 grader gör stor skillnad på COP och därmed strömförbrukning.
Om du drar ner till 40 så kommer din elförbrukning gå ner, men kanske räkningen blir dyrare ändå eftersom du måste värma när strömmen är dyrare.
Om du drar ner till 40 så kommer din elförbrukning gå ner, men kanske räkningen blir dyrare ändå eftersom du måste värma när strömmen är dyrare.
Ok förstår, dvs att behålla nuvarnade system är vettigast bara se till att temperaturkurvan är låg om jag vill den ska gå hela tiden. Kan ju gå lite upp o ner märker jag nu men det beror ju på att den inte går hela tiden. Så gäller det att hitta den lägsta jämna temperaturen på elementen helt enkelt. Alltid fullt öppna element eller spelar det nån roll i o med jag har acktankar?S sblixten skrev:
Redigerat: