Jag har haft problem med värmen i huset. Det började med skållhett varmvatten och 14° inomhus. Efter att ha löst problemet med 0 bar förtryck i expansionskärlet så är det varmt inne, men problemet med skållhett varmvatten kvarstår.

Varmvattnet är 70-80° varmt och när jag tittar på elförbrukningen så ligger den på runt 2 kW för värmepannan när både kompressor och elpatron är av. Är det rimligt?

Diagram som visar elförbrukning i kW över tid, med ett jämnt mönster och plötsliga toppar vid ungefär 3 kW den 20 mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Tidpunkten för vattenspets ska inte infalla förrän om 3 dagar enligt servicemenyn)

Kanske någon gammal kontaktor som är sliten och klibbar fast i draget läge?

Tanken har slagit mig, men det är väl 3-fas 9 kW? Om en fas ligger på konstant så drar den väl 3 kW?

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Enlit EL-schemat,så är det 1 kontaktoroch 3 mindre relän och allt styrs från kraftkortet. Kontaktorn rakt in 3 fas och dom andra i steg. Du får lossa på fronten och försöka se om något ligger till, svårt med dom små.Ett sätt är stänga av elpatron i datan och mäta på anlutningarna på patronen. Det ska vara noll där,om inte, så har ett relä bränt ihop. Inget ovanligt att det upptäcks vår och höst, att det blir för varmt. Bäst att mäta med är en tångamperemätare som sätts över en i taget på tamparna till patron.

@jonaserik låter som en plan! 69:- styck.

Varför tångamperemeter? Räcker det inte att rycka tamparna från kretskortets stift och mäta på stiften?

Nyfniken Nyfniken skrev:
@jonaserik låter som en plan! 69:- styck.

Varför tångamperemeter? Räcker det inte att rycka tamparna från kretskortets stift och mäta på stiften?
Det är lättare att se om någon spiral drar ström. Nollan ligger framkopplad till patronen och omett relä har klistrat så drar det ström på nägon tamp. Det går även att mäta spänning, för att se om det finns fram till patronen. Då först ska man rycka tampar. Nu ligger dom i Y-koppling elementen och då kan det bli spänning på alla 3 av dom, till delpatron ( är säkert 1 st 3 kW ( kontaktor. ) och 1 st 3 X 2 kW med 3 st små reläer. Har ett relä klistart, kan man koppla bort den tampen på patronen. Pass på bara ,det är spänning på delarna där. så inga fingrar på metalldelar.

Jag letade upp kabeln med spänning på och plockade bort den från flatstiften. Det funkade, relä beställt (HF115F 012-1Z3A).
Graf över energiförbrukning på cirka 2 kW med en röd pil som pekar på ett kraftigt fall vid 18:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag letade upp kabeln med spänning på och plockade bort den från flatstiften. Det funkade, relä beställt (HF115F 012-1Z3A).
[bild]
Du ser vad man kan hitta. Ett relä för ca 100 kr direkt i lådan och lite lödpyssel, i stället för ett kraftkort för
ca 4 000 kr, men inte alla som kan och får betala med skjortan.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
  • Älska
Nyfniken
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
När man ändå är och löder på kraftkortet så är det lämpligt att byta en elektrolytkondensator .
Stort tack! 👌

Nyfiken: Vad får man för symptom när den torkat ut?

Edit: Följer man din andra länk så står det ju där. 😉

Tomture61
Nyfniken Nyfniken skrev:
Stort tack! 👌
Den kan starta om sig själv tex .
Men kondensatorn har en viss livslängd beroende på ålder och temperatur den bor i .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.