Hej alla.

Måste erkänna att jag är väldigt dålig på värmepumpar och allt vad det innebär, men jag tänkte ge mig på att försöka förstå lite hur min frånluftsvärmepump fungerar och försöka lösa ett problem jag upplever.

Jag har sedan ett tag upplevt att golvvärmen är väldigt ojämn, så började fundera på om det kunde vara min värmepump som har börjat strula.

När jag kollade alla värden på värmepumpen, så såg det mest okej ut, förutom kompessortempraturen. Det har benämningen GT6 och ligger på 25 grader. Min granne har en likadan värmepump, och hans ligger på 90 grader.

Kollar jag på manometern nere i höger, se bilder här: https://imgur.com/a/IhjWKGS

Så ligger den rätt lågt. Är det dock den svarta eller röda pilen jag ska gå efter? Tror jag läste att trycket skulle vara mellan 0,5 => 2 bar.

I övrigt har jag rengjort luftfiltret, ventilerna m.m. dock har jag inte luftat värmepumpen via den nippeln som (nummer 5 på bilden här: https://imgur.com/a/4Uqm7Ug)

---

Har ni några tips och tricks? Som sagt, väldigt nybörjare på detta.

Men det känns spontant som att kompressortempraturen är något fel med.

Här är även lite mer värden:

Lite mer information:

GT1 Framledn värme = 34,6
GT2 Ute = 3,0
GT3:1 Tappvarmvatten = 48,2
GT3:2 Varmvatten = 47
GT3:3 Värmevatten = 34,3
GT6 Kompressor = 26,3

---

Behöver dock kompressor tempraturen vara något att oroa sig över?

B
Låter som kompressorn är avstängd. Finns andra som kan ivt bättre, men det där skulle jag undersöka mer noggrant.

Kan det helt enkelt vara så att givaren till kompressorn är trasig?

Reflekterade precis att min rumstempgivare i det rummet, står exakt samma som på vad kompressorn står på (tempraturmässigt).

Allt annat fungerar fint med den, och att jag upplever golvvärmen "ojämn" kan säkert bero på ett flertal olika saker :) Det är kanske t.o.m. så det ska vara, för tempraturen i hela huset i övrigt, ligger alltid runt 23-24 gradur, oavsett väderlek ute.

Hej, en liten uppdatering.

Kompressorn start om man kör den manuellt från servicemenyn, så givaren till kompressorn är sannolikt hel.

Några nästa steg för att felsöka eller ska jag tillkalla tekniker?

M Mihdrin skrev:
Hej, en liten uppdatering.

Kompressorn start om man kör den manuellt från servicemenyn, så givaren till kompressorn är sannolikt hel.

Några nästa steg för att felsöka eller ska jag tillkalla tekniker?
Har du provat att köra utan innegivare och alla termostater full öppna?
Definiera ojämn golvvärme? Är det delar av rum eller hela rum som är kallare?

V Vindens skrev:
Har du provat att köra utan innegivare och alla termostater full öppna?
Definiera ojämn golvvärme? Är det delar av rum eller hela rum som är kallare?
Hej. Jag har s.k. Uponor givare i alla rum, som står på max.

Vet inte riktigt hur jag kör utan dessa, som sagt, helt okunnig.

Alla rum är 24 grader, dock upplever jag att det är "ojämt" så att vissa delat på govlet är varmt och vissa är kallt.

M Mihdrin skrev:

Alla rum är 24 grader, dock upplever jag att det är "ojämt" så att vissa delat på govlet är varmt och vissa är kallt.
Och att kompressorn aldrig går i princip, fast det är fortfarande varmt.

M Mihdrin skrev:

Då kanske det är luft i slingorna?
Jag hade börjat med att kolla att temperatur på slingorna visar bra värden.
Om du har en IR-termometer kan du mäta temperatur till respektive slinga och även retur för att utesluta att det är något fel på att ventil, ställdon etc.
Om min ivt 690 visar 33 som framledningstemp brukar jag kunna mäta ungefär lika mkt på fördelaren och nästan lika mycket på fullt öppna slingor. Returen borde vara 4-6 grader diff men kan variera.

Ibland känns delar av golv kallare men en IR termometer ger svart på vitt kostar ej mkt på biltema.
Din framledningstemperatur är förresten relativt hög. 24 grader i alla rum låter inte billigt ;)

V Vindens skrev:
Då kanske det är luft i slingorna?
Jag hade börjat med att kolla att temperatur på slingorna visar bra värden.
Om du har en IR-termometer kan du mäta temperatur till respektive slinga och även retur för att utesluta att det är något fel på att ventil, ställdon etc.
Om min ivt 690 visar 33 som framledningstemp brukar jag kunna mäta ungefär lika mkt på fördelaren och nästan lika mycket på fullt öppna slingor. Returen borde vara 4-6 grader diff men kan variera.

Ibland känns delar av golv kallare men en IR termometer ger svart på vitt kostar ej mkt på biltema.
Din framledningstemperatur är förresten relativt hög. 24 grader i alla rum låter inte billigt ;)
Tack!

Kan luft i slingorna ha en inverkan på varför kompressorn inte går? Återigen, tack :)

M Mihdrin skrev:
Tack!

Kan luft i slingorna ha en inverkan på varför kompressorn inte går? Återigen, tack :)
Kompressorn ska gå så fort det finns värme eller varmvattenbehov. Din kompressor startar inte alls förutom vid manuell körning?
Hur kan du ha 24 grader utan att kompressorn jobbar? Kör pannan elpatron istället?
Kolla så att det av misstag inte är inställt på endast eldrift, har du provat det?

Luft i slinga ska en påverka kompressorn. Den startar när pumpen säger att det behövs varmvatten eller värmevatten.

V Vindens skrev:
Kompressorn ska gå så fort det finns värme eller varmvattenbehov. Din kompressor startar inte alls förutom vid manuell körning?
Hur kan du ha 24 grader utan att kompressorn jobbar? Kör pannan elpatron istället?
Kolla så att det av misstag inte är inställt på endast eldrift, har du provat det?

Luft i slinga ska en påverka kompressorn. Den startar när pumpen säger att det behövs varmvatten eller värmevatten.
Precis, kompressorn startar endast vid manuell körning. Och yes, det elpatron som den kör, jag tyckte min elräkning var "hög", var 650 kr, mot kanske vanligt 500 kr, eftersom jag jobbar borta på veckorna går det åt minimalt med vatten och jag sänker tempraturen i lägenheten.

Hur kollar jag så att de inte är endast inställt på eldrift?

Uppskattar hjälpen.

M Mihdrin skrev:
Precis, kompressorn startar endast vid manuell körning. Och yes, det elpatron som den kör, jag tyckte min elräkning var "hög", var 650 kr, mot kanske vanligt 500 kr, eftersom jag jobbar borta på veckorna går det åt minimalt med vatten och jag sänker tempraturen i lägenheten.

Hur kollar jag så att de inte är endast inställt på eldrift?

Uppskattar hjälpen.
8.15 ska menyn heta.

V Vindens skrev:
8.15 ska menyn heta.
Ska kolla direkt, återkommer :)

M Mihdrin skrev:
Ska kolla direkt, återkommer :)
8.15 står "Enbart tillskot" Ja/Nej, förmodar att jag ska välja "Nej"?

Väldigt svårt att utläsa både vad det gör samt vad värdet är satt på.

Skickar med en bild:

Imgur: The magic of the Internet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.