Byggahus.se

IVt 490 med Fjärrvärme - ökad elförbrukning

3k läst  11 svar

1. GreenTurtle
    Medlem Nivå 7
    Har en IVT490 med Fjärrväremmodulen IVT630. Eplatronen är (skall i alla fall) inte vara inkopplad (tillskottet pannan behöver tar den alltså från fjärrvärmen). Trots detta upplever jag att så fort det nu blivit lite kallare utomhus, så ökar elförbrukningen (och det enda jag kan härleda det till är värmepumpen. I somras när pannan i stort sett var avstängd hade vi en elförbrukning på på runt 15-20 KWh/dag medans det nu är ca. 35-45 KWh/dag.
    Alla mina termostater står uppskruvade till max, värmekurvan är på 2,8 och Fin 1,0. Har en innetemp runt 21-22 grader.
    Hur kan detta komma sig? Drar pannan så mycket mera el bara för att det är kallare ute eller vad?

2. M
    Medlem Nivå 1

Re: IVt 490 med Fjärrvärme - ökad elförbrukning

Hej !

Att elförbrukningen går upp är i sin ordning för kompressorn går nu ca 24 h/dygn istället för endast några timmar under sommaren. Dessutom har du säkert mer lampor tända. Men om det nu blir kallare så skall inte förbrukningen stiga utan då skall fjärrvärmen gå in och stötta.

3. GreenTurtle
    Medlem Nivå 7

Dum fråga, men varför måste kompressorn gå ca. 24h/dygn nu för då? Den skall ju inte behöva värma upp något i pannan då fjärrvärmen skall göra det!

4. M
    Medlem Nivå 1

Värmen som behövs tas i första hand från värmepumpen både till tappvatten och till uppvärmning, när inte det räcker går fjärrvärmen in och spetsar. Så värmepumpen ligger hela tiden i botten och jobbar så därför får du mer drifttid på kompresorn när du har värmebehov än vad du får på sommaren.

5. GreenTurtle
    Medlem Nivå 7

Hur är det nu, skall man fortsätta att köra med termostaterna på max hela tiden och styra via värmekurvan istället. Eller ska jag hitta en behaglig rumstemperatur och sedan skruva ner termostaten så att den slocknar?
    Är inte riktigt 100 på hur jag skall göra där? Om jag har termostaten på max hela tiden BORDE det ju gå åt mer el rimligtvis.
    Någon som har bra erfarenheter från detta?

6. R
    Medlem Nivå 7

Det går åt mindre el när du har det som nu alltså termostaterna på max och styr värmen i huset med värmekurvan. Verkningsgraden blir högre ju lägre framledningstemperatur du kan ha = lägre förbrukning. Med termostatstyrning får du ojämnare värme och pumpen får jobba hårdare för att kompensera när termostaten varit i frånläge = högre förbrukning

7. GreenTurtle
    Medlem Nivå 7

OK, så tipset är att jag skall fortsätta att köra term. på max. Vad har ni för värmekurva då? Nägra andra saker man bör tänka på / ändra på / hålla koll på i sin 490 nu inför kallare tider och dyrare elpriser :-/

8. R
    Medlem Nivå 7

Har också 2.8 men fin 1.8 till vårt 130 kvm enplans, tyckte det blev kyligt vid +5 ungefär så justerade upp fininställningen lite enligt tips härifrån och nu har vi 21,5-22 vilket passar oss. Annars är det väl bara att hålla filtret rent och kolla så trycket är ok och låta pumpen sköta sitt och hoppas på en mild vinter så inte elräkningen skenar ;)

Fram till nu har vi förbrukat 10.300 kw2 inkl.hushållsel i år så jag räknar med att hamna mellan 12.500-13.000 i år om den skånska vintern blir som den brukar bli och det tycker jag är ok då kalkyl låg på 15.000 kw2 på huset.  Och då var inställningarna på pumpen helt fel  i Januari och Feb. som vår "proffsinstallatör" som installerade den ställde den på så vår förbrukning skenade dom månaderna.

9. GreenTurtle
    Medlem Nivå 7

Exakt vad gör Fin inställningen? Har min på 1.0 (om jag minns rätt) och vad skulle det göra för skillnad att ändra till 1.8?
    Men du har dina termostater på max eller?

10. R
    Medlem Nivå 7

Om jag förstått det rätt fininställer man den vanliga vämekurvan uppåt liiiiiiiitegrann med fininställningsratten så det fenomenet försvinner att det känns lite ruggigare inomhus vid någon eller några + grader ute och det fungerade bra hos oss.

Jo jag har termostaterna på max sen Mars månad som var svinkall i Skåne och när jag började med det så sjönk förbrukningen kraftigt trots både Jan och Feb var förhållandevis milda härnere så visst sparar man mycket på att ha det så.

11. GreenTurtle
    Medlem Nivå 7

Några andra inställningar i 490n man bör titta på?

12. C
    Medlem Nivå 14

Klart förbrukningan ökar.
    till viss del har du ju mer elsaker igång. men stora delen står nog värmepumpen för. en 490 har ju ganska låg verkningsgrad!