6 812 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
IVT 490 kör utan kompressor
Jag har en IVT490 från 2004, golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen. 490:n har uppfört sig allmänt illa i många år men nu har jag bestämt att det är dags att ta både mig och den i kragen, så jag har läst på diverse forum och pillat mig fram till läget att det numera bara verkar vara en sak till som inte fungerar:
Pannan drar inte i gång kompressorn på eget bevåg och GT6 visar alltid på ungefär rumstemperatur.
Det går utmärkt att handköra kompressorn från servicemenyn, så jag antar att jag kan utesluta startkondensator och själva kompressorn men jag funderar på om det kan vara tomt på medium för kompressorn att jobba med. Kan jag utan större kunskap och specialverktyg verifiera det själv på något vis?
Jag har fö. fast röd lampa för larm på panelen numera. Det gick att ta bort med högerknappen de första åren, men de senare har den lyst konstant. Går jag in i larmmenyn slocknar displayen helt tills man backar ur med vänsterknappen. Jag nämner detta eftersom den inte heller skriver ut på displayen vad larmet gäller, men innan den slutade kommunicera med mig förekom det "Pressostat låg" då och då.
Saker jag redan har kollat/gjort/lagat:
Pannan är luftad
Expansionskärlet är intakt och fyllt till rätt tryck
Fläkten går (tyst och mjukt) och bladen är rengjorda
Spillslangarna är rena och fina, och det syns inga tecken på tidigare läckage
Cirkulationspumpen är bytt (den gamla såg ut att ha brunnit i skovelhuset...)
Shuntventilen går mjukt och lätt att vrida på (ehm, nåja...)
Shuntventilmotorns ökända motstånd är nylött och den fungerar numera som ny!
Pannan drar inte i gång kompressorn på eget bevåg och GT6 visar alltid på ungefär rumstemperatur.
Det går utmärkt att handköra kompressorn från servicemenyn, så jag antar att jag kan utesluta startkondensator och själva kompressorn men jag funderar på om det kan vara tomt på medium för kompressorn att jobba med. Kan jag utan större kunskap och specialverktyg verifiera det själv på något vis?
Jag har fö. fast röd lampa för larm på panelen numera. Det gick att ta bort med högerknappen de första åren, men de senare har den lyst konstant. Går jag in i larmmenyn slocknar displayen helt tills man backar ur med vänsterknappen. Jag nämner detta eftersom den inte heller skriver ut på displayen vad larmet gäller, men innan den slutade kommunicera med mig förekom det "Pressostat låg" då och då.
Saker jag redan har kollat/gjort/lagat:
Pannan är luftad
Expansionskärlet är intakt och fyllt till rätt tryck
Fläkten går (tyst och mjukt) och bladen är rengjorda
Spillslangarna är rena och fina, och det syns inga tecken på tidigare läckage
Cirkulationspumpen är bytt (den gamla såg ut att ha brunnit i skovelhuset...)
Shuntventilen går mjukt och lätt att vrida på (ehm, nåja...)
Shuntventilmotorns ökända motstånd är nylött och den fungerar numera som ny!
Har du läst detta
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=70553.0
Min egen IVT490 ville ej starta kompressor av sig själv , stängde jag ned FLVP helt så gick den för egen maskin i 1dag till ngn vecka .
Verkar vara denna del som behöver bytas , du måste kolla vad du behöver till din maskin
jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-490-9kw/ombyggnadssats-flaktkort-med-tryckvakt.html
jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-490-9kw/tryckvakt-huba.html
Men vi behöver mer kött på benen ang din felbeskrivning.
Du kan skapa en egen tråd på Värmepumpsforumet också
Pressostat låg utlöst kan t.ex. vara igensatt luftfilter eller trasig ventilationsfläkt
När du handkör kompressorn vad får du för temp på gasen , vi vill se alla GT värden tex.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=70553.0
Min egen IVT490 ville ej starta kompressor av sig själv , stängde jag ned FLVP helt så gick den för egen maskin i 1dag till ngn vecka .
Verkar vara denna del som behöver bytas , du måste kolla vad du behöver till din maskin
jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-490-9kw/ombyggnadssats-flaktkort-med-tryckvakt.html
Men vi behöver mer kött på benen ang din felbeskrivning.
Du kan skapa en egen tråd på Värmepumpsforumet också
Pressostat låg utlöst kan t.ex. vara igensatt luftfilter eller trasig ventilationsfläkt
När du handkör kompressorn vad får du för temp på gasen , vi vill se alla GT värden tex.
Redigerat:
Japp, GT3:1 visar normalt någon grad under 50, GT3:2 ungefär samma eller några 10-delar lägre och GT3:3 ligger oftast strax över 40, men kilar i väg upp mot de andras temperatur lite då och då. Är väl ungefär som det borde.J Josth skrev:
Jag tror jag har det, men det var ett tag sedan så jag kanske letade efter annat den dagen. Jag läser den igen!Tomture61 skrev:
Mmm, jag har i alla fall den gamla sortens tryckvakt vad jag förstår, den lilla svarta som sitter monterad direkt på kretskortet. Det kanske fanns goda skäl att den ändrades med tiden.Tomture61 skrev:
Absolut (x2!)Tomture61 skrev:
Om du med filter ovan menar det svarta rätt glesa skumgummiliknande i kassetten så kan jag antagligen anses ha misskött det i någon mån tidigare år, men just nu är det bara en två-tre veckor gammalt, rent och fint dock ej av originalmärke.
Jag har handkört kompresssorn i 5-10 minuter, och under den tiden ändrades inte temperaturen vid GT6 nämnvärt, om ens alls, utan den ligger stadigt på ca. 22-23 grader. Jag fick plötsligt för mig att det kanske inte var alldeles nyttigt att köra kompressorn om den nu skulle ha brist på köldmedium och avbröt testkörningen.
Men om någon kan verifiera att den inte borde ta skada även om den sas. "tomkörs", så kan jag absolut ge den en längre körning och se vad som händer!
Redigerat:
Om temp inte går upp alls så är det troligen slut på soppa i kompressorn, ska tydligen finnas ett synglas vid kommpressor där man kan se om det är tomt eller ej.
Du kan också ha ett hål på röret (värmeröret från kompressorn) som sitter i vattentanken, misstänker att det är kört då.
Du kan också ha ett hål på röret (värmeröret från kompressorn) som sitter i vattentanken, misstänker att det är kört då.
Tomture61 skrev:
Om det är till någon nytta så har det nu trillat in lite Husdata för min VP! Eftersom det är bara en dag sedan jag kopplade in den fins det naturligtvis inte så mycket historik än, men ändå!Tomture61 skrev:
Klicka här för att svara