3 294 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
IVT 490, inge värme i golven.
Hej, har flyttat in i ett hus för någon månad sen och nu när det börjar bli lite kyligt får ja inge värme i golven. Golvvärme samt frånluft, Har en IVT 490 och termostater i varje rum som nu står på max. Cirkulationspumpen går och just nu är shunten öppen bara en liten bit och GT3 (Värmevatten) sjunker hela tiden, 26,7 grader just nu. Men när ska pannan börja värma? För det känns som den öppnar och släpper ut det som är i, för att sedan stänga shunten och värma igen. Känner man under på beredaren så är den sval när det har börjat cirkulera. Kan de va nån inställning? Tar gärna emot tips.
Dom före hade inte gjort rent på bra länge kan ja säga, men de såg ja tyvärr när jag skulle göra rent filtret..
Inställningar:
Värmekurva 3.
Värme öka/minska område 0-10- inställt värde 3.
Finjustering värde 1,5 (ändrat själv ifrån 0,7 till 1,5)
Dom före hade inte gjort rent på bra länge kan ja säga, men de såg ja tyvärr när jag skulle göra rent filtret..
Inställningar:
Värmekurva 3.
Värme öka/minska område 0-10- inställt värde 3.
Finjustering värde 1,5 (ändrat själv ifrån 0,7 till 1,5)
Vilken GT3 menar du? Det finns tre stycken uppifrån och ner. Vad visar GT1 framledningstemperaturen både faktiskt och beräknat? Tänk på att moderna välisolerade hus har lågtempererade värmesystem och golvvärme gör dessutom att framledningstemperaturen maxar på kanske 40°C kallaste dagen på året. Det betyder att den kan vara 25°C när det är t.ex. 12°C ute.
GT3:3 är givaren jag nämnde. Framledningstempen ligger ca en halv grad under det beräknade, men jag såg igår att den startade om sig så det kan vara något problem med nå kort eller glapp i en kontakt. Har ringt service så dom får kika när dom får tid. Jag har 18 grader inne på morgonen så något är knas
Värmevattnet(GT3:3) du kikar på i en 490 fungerar så att den jobbar upp det till inställda varmvattentemperaturen, sedan stänger den av värmeproduktionen och börjar shunta ut det tills dess att värmevattnet gått ner till börvärdet på framledningen(GT1) +- någon grad, sedan börjar den jobba upp det till inställda varmvattentemperaturen igen. Så beroende på när du kikar på temperaturen kan den ligga på allt mellan framledningstemperatur och ~50 grader.
Här har du länk till mina husdata online-grafer: https://husdata.se/pop_pulse.asp?ID_User=1343&H=&DS=2&View=Pulse (klicka på "Rapport"). Har en 690 men den jobbar på samma sätt som 490. Jag har radiatorer, så har lite högre börvärde än dig.
Om du mäter temperaturen på returvattnet, hur skiljer det sig jämfört med framledningstempen?
Här har du länk till mina husdata online-grafer: https://husdata.se/pop_pulse.asp?ID_User=1343&H=&DS=2&View=Pulse (klicka på "Rapport"). Har en 690 men den jobbar på samma sätt som 490. Jag har radiatorer, så har lite högre börvärde än dig.
Om du mäter temperaturen på returvattnet, hur skiljer det sig jämfört med framledningstempen?
Det var lite som jag förstod att den fungerade, ja jag får kolla returen när jag kommer hem. Har känt på den för någon dag sen och då va det kallt. Golven känns kalla hela tiden tycker jag.
Varmvatten (GT3:3) sjönk väldigt fort, typ 1 grad i minuten igår när jag kollade. Kompresson startavstarta 25 grader ungefär. Framledningstemperaturen låg då högre ca 27 grader. När jag titta till den igen så hade tillskottet hoppat in men då helt plötsligt sa de klick och den starta om allt och så tog det ett tag innan kompressorn hoppa igång igen.
Varmvatten (GT3:3) sjönk väldigt fort, typ 1 grad i minuten igår när jag kollade. Kompresson startavstarta 25 grader ungefär. Framledningstemperaturen låg då högre ca 27 grader. När jag titta till den igen så hade tillskottet hoppat in men då helt plötsligt sa de klick och den starta om allt och så tog det ett tag innan kompressorn hoppa igång igen.
Kan ju vara så enkelt att tidigare ägare gjort galna justeringar via adminvyn, tillskottet ska inte gå in så här års såvida du inte tajmat in legionellakörning, redan har passerat 0:an utomhus eller har alldeles för stort hus för pumpen? Ids du kan du stega igenom administratörsvyn och stämma av inställda värden mot fabriksinställningarna som finns specade i installatörsmanualen: https://www.ivt.se/support/manualer/?query=IVT+490&searchAllDocuments=false.B Busjocke skrev:Det var lite som jag förstod att den fungerade, ja jag får kolla returen när jag kommer hem. Har känt på den för någon dag sen och då va det kallt. Golven känns kalla hela tiden tycker jag.
Annars tycker jag det lät bra att du kontaktat serviceombudet, den verkar inte jobba som den ska.