IVT 490 - Hög ljudnivå ?

7k läst  8 svar

1. F
    Medlem Nivå 2
    Hej,
    Vi har nyligen köpt en IVT 490 efter att vår gamla Elektrostandard 380 har lämnat detta jordeliv.
    Tyvärr så har vi en kompressor som kan alstra ett högt ljud, möjligen ett resonansljud av något slag, då kompressorn kommer upp i temperatur.

Jag undrar ifall någon mer har råkat ut för detta? (IVT har varit här och undersökt pumpen och försöker efter bästa förmåga lösa det. Frågan är bara om det blir tillräckligt bra...)

Vilken är den högsta temperatur som ni har sett efter kompressorn, givarposition GT6?
    (Vi hade innan justeringen 77 grader)

/Farbror Melker

2. J
    Medlem Nivå 5

Re: IVT 490 - Hög ljudnivå ?

Den "gamla" elektrostandarden är/var känd för att gå tyst.

Har du flexibla vent.rör efter VP ?

Står VP fritt från närliggande väggar/rördragning.

Kan ev hjälpa att klistra asfaltmatta/bitumen (biltema) på de tunna ytterplåtarna.

3. F
    Medlem Nivå 2

Jodå, pumpen står fritt från väggar.
    Värmerören är hårdlödda men där ska installatören byta till flexislang snart.
    Flexibla vent rör finns.
    Men, kompressorn låter.
    Nu har dock IVT varit och tittat på pumpen och utfört vissa åtgärder. Resultatet så här långt är försiktigt positivt.

Ljudet kommer från kompressorn och vi funderar på att bygga en ljudisoleringslåda för ovandelen av VP i sommar.

4. GreenTurtle
    Medlem Nivå 7

Upplever exakt precis samma sak! Ett himla liv från kompressorn blir det.
    Vad gjorde IVT på pannan för att sänka ljudnivån? Har ni byggt en ljudisoleringslåda och hur blev det i så fall?

5. R
    Medlem Nivå 1

Jag har en Autoterm 190F (samma som IVT490) och har ingen ljud problem. Jag hade Comfort Zone tidigare och hade stora problem med ljud bl.a. (blev störd flera gånger på natten) men sedan vi bytte till Autoterm 190F har vi haft det lungt. Den står på en "U" format metal ställning/pall, om det dämpar ljud transmission ner mot golvet vet jag inte. Vi har xtra gips skiva på väggen bakom pumpen. Kompressor ljud från pumpen är nästan obefintlig jämfört med Comfort Zone CE 50. Fläktljud är dämpat med ljuddämpare (en av några ljud dämpnings teknik tvingad av Comfort Zones pump som kom till nytta även när vi bytte till Autoterm). Jag kan vara i och jobba i tvätt stugan där pumpen står utan att reagera på ljudet. Jag är mkt ljud känsligt allmänt. Har ni försökt att klistra ljud dämpnings matta på metal panel bakom och på sidan av pumpen. Kanske det hjälper. Gummi fötter under pumpen var förslag från ngn annan på forum men det hjälpte inte med Comfort Zone som jag minns.

6. F
    Medlem Nivå 2

Hej,
    IVT installerade en ljuddämpare i köldmedelkretsen och justerade ner temperaturen från kompressorn till kondensatorn (givare GT6?). Den gav som max 77 grader och ger nu max 68 grader. (Den här tempen flukterar lite beroende på var i cykeln pannan är)
    Temperaturen på frånluften efter pannan har dock inte minskat då flödet av köldmedel istället ökat. DVS högre flöde med lägre temp ger samma energimängd som pannan kan ta ur luften. Frånluften efter pannan har ca 3-5 grader beroende på inkommande luft till pannan. Detta är enligt manualen.
    Detta kan justeras via en ventil. Maila mig så kan jag ta ett foto och visa vilken.

Vårt missljud som var mycket störande när man befann sig i tvättstugan har mer eller mindre försvunnit.
    Kan bara konstatera att IVT verkar ta bekymren med hög ljudnivå på allvar. Lycka till!
    /Farbror Melker

7. D
    Medlem Nivå 2

Hade en IVT tekniker här förra veckan pga oljud. Detta med en liten / marginell förbättring. Det som gjordes var att "öppna upp" systemet... är det någon som har en aaaaaaning om vad detta betyder?

8. F
    Medlem Nivå 2

Öppna upp systemt kan kanske vara vad jag skrev om tidigare, eftersom det innebär att man skruvar på en ventil för att öka flödet.

9. B
    Medlem Nivå 6

Man kan nog konstatera att ljudet är individuellt och beror på många faktorer.

1. Vissa exemplar låter mer än andra. Jag har själv Comfortzone och är inte störd av ljud. Jag hade IVT480 tidigare i mitt förra hus och tycker inte att jag är mer störd av CZ. Den låter heller inte mer, båda ca 50 dBA på 1 m avstånd. Att vissa exemplar låter mer än andra är känt inom produktutveckligen av alla typer av maskiner, t ex bilar och hushållsprodukter. Ljudeffektnivån kan variera så mycket som +/- 3 dB mellan olika exemplar.

2. Hur den står och byggnadskonstruktionen spelar stor roll. Betonggolv ger mindre ljud än träbjälklag. Vibrationsisolering fungerar bättre på betongbjälklag.

3. Inte bara ljudnivån spelar roll, utan även karaktären på ljudet. Toner i ljudet ger mer störningar än bredbandiga ljud. Olika värmepumpar kan ha olika ljudkaraktär även om de har identisk ljudeffektnivå.

4. Människor är olika, vissa ljudkänsliga andra tänker inte på ljudet. Jag jobbar med akustik och är mycket ljudkänslig.

5. Byggnader och konstruktioner är fulla av resonanser. Rumsresonanser, plattresonenser i bjälklag, väggresonanser etc. Har man otur kan värmepumpen excitera en resonans och man får ljudstörningar. Det kan då räcka med att förändra något i konstruktionen, t ex extra gipsskivor i väggen eller flytta värmepumpen en halvmeter, mm.

I de flesta fall går ljudproblem att lösa. Det man bör undvika är att placera värmepumpen vägg i vägg med sovrum.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: