Relativt nyinflyttade i huset, det står en IVT 290AW 9kW ver2 FC (Luft/Vattenpump), med separat expansinoskärl.

Om jag tolkar det rätt går denna endast på utomhustemperatur och en given kurva (skall försöka se över dessa också), men om jag förstått det rätt så kommer denna kunna bli effektivare med inomhusgivare?
Speciellt när vi väl så småningom får till en kamin också.

Är detta något man kan koppla in själv?

/Jocce

Ja, den är enkel att installera själv. Anslut givaren med lämplig signalkabel till Ai4 på IO-kortet i elpannan. Om du vill vara extra snål så köper du ett vanligt NTC-motstånd på 4,7 kohm för någon tia från valfri elektronikbutik istället för att betala en dryg tusenlapp för original plastlåda med motstånd.

Elektrisk kopplingsschema för anslutning av givare till IO-kortet med märkning av Ai4 och GND.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

useless useless skrev:
Ja, den är enkel att installera själv. Anslut givaren med lämplig signalkabel till Ai4 på IO-kortet i elpannan. Om du vill vara extra snål så köper du ett vanligt NTC-motstånd på 4,7 kohm för någon tia från valfri elektronikbutik istället för att betala en dryg tusenlapp för original plastlåda med motstånd.

[bild]

Typ en sådan här?
https://www.elfa.se/sv/termistor-nt...2a2-472j3950/p/30171546?queryFromSuggest=true
Det sitter alltså bara en sådan i originalkittet man köper?

Vad bör man sätta den i för låda och var i huset bör man placera den?
Vad bör man använda för kabel?

Behöver man göra något i själva displayen eller kommer den känna av själv?

/Jocce

Japp, det sitter en liten kopplingsplint också. Men ta den minsta sockerbiten du kan hitta så är det allt. Har du någon gammal rumstermostat liggande så har du en snygg kapsling också.

Jocce81 Jocce81 skrev:
Det sitter alltså bara en sådan i originalkittet man köper?
Japp. För 1200-1500 spänn som originalet kostar får man dessa synnerligen exklusiva mikroelektroniska komponenter tillverkade av äkta unobtainium:

Transparent dosa med en kulodosa och sockerbit inuti för hushållselektronik.
Skapa konto

En kulodosa för 25:- och en sockerbit funkar lika bra. Borra några hål nedtill och upptill i dosan så att luft kan passera.

• Haha
  • Gilla
SueCia och 1 till
  • Laddar…
Det där känns ju som att man enkelt löser :)

Vad för kabel bör man använda?

Kommer man åt att kvitta in den i systemet själv?

/Jocce

Vilken kabel som helst med (minst) två ledare funkar så länge den inte är alltför grov.

Givaren "aktiveras" så här (Halvfritt från minnet, så jag lämnar inga garantier):
- Håll in menyknappen så du kommer till avancerad meny
- Rulla ner till "Accessnivå" och knappa in dagens datum (MMdd)*. "1013" idag t ex. Då ska det stå "Access = Service"
- Välj "Uppstart"
- Rulla ner till "Inkoplade extra givare" och Sätt "T5 kvitterad" till "Ja".
- Gå tillbaks till huvudmenyn och välj "Temperaturer" så ska du se innetemperaturen där.

*) För att accessnivå-koden ska funka måste du knappa in det datum pumpen tycker att det är. Så kolla att datumet är rätt inställt om du inte lyckas 'logga in'.

Redigerat:
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilken kabel som helst med (minst) två ledare funkar så länge den inte är alltför grov.

Givaren "aktiveras" så här (Halvfritt från minnet, så jag lämnar inga garantier):
- Håll in menyknappen så du kommer till avancerad meny
- Rulla ner till "Accessnivå" och knappa in dagens datum (MMdd)*. "1013" idag t ex. Då ska det stå "Access = Service"
- Välj "Uppstart"
- Rulla ner till "Inkoplade extra givare" och Sätt "T5 kvitterad" till "Ja".
- Gå tillbaks till huvudmenyn och välj "Temperaturer" så ska du se innetemperaturen där.

*) För att accessnivå-koden ska funka måste du knappa in det datum pumpen tycker att det är. Så kolla att datumet är rätt inställt om du inte lyckas 'logga in'.

Grymt, får kika på detta. Kabel bör finnas på jobbet att "låna" så det löser sig nog.

Elfa hade grymt hög frakt (+ minimum 10 st), idéer om var man kan köpa där frakt osv inte blir svinigt?

/Jocce

useless useless skrev:
Conrad kanske?
[länk]

Du kan säkert hitta nån fin kopplingsdosa där också så att frakten blir en lite bättre andel av totalen.
Kopplingsdosor har jag dock redan en del så, men ja billigare frakt iallafall..men känns så fånigt att betala 69kr frakt (eller över 100 på elfa) för något som går ner i ett kuvert...men ja kanske beställer ändå...

/Jocce

Kolla med nån lokal värmepumpsinstallatör om dom har nån gammal IVT-värmepump eller elpanna som är skrotad. Det är samma givare överallt, så det spelar ingen roll om man tar en varmvattengivare, framledningsgivare eller hetgasgivare (den senare är specialgjord för att tåla högre temp, men fortfarande ett 4,7 kohm NTC).

Om någon kan utläsa från färgerna att detta är 4,7k så kan jag lägga några i ett kuvert till dig! Men har inte mina glasögon så kan inte se så smått just nu ((( Flerradig förpackning med resistorer och en färgkodstabell för att identifiera motståndsvärden.
Skapa konto

Och det kommer nog fungera väldigt väldigt dåligt då detta ju är en Resistorhärva jag hittat....haha

Redigerat:
I InsidersUnited skrev:
Om någon kan utläsa från färgerna att detta är 4,7k så kan jag lägga några i ett kuvert till dig! Men har inte mina glasögon så kan inte se så smått just nu ((([bild]
Är inte det där en vanlig resistor (vanligt motstånd)?

/Jocce

Jopp kom på det precis, men hade jag haft en Termistor hade jag skickat den ändå :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.