Byggahus.se

Istället för Älvsbyhus?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Vi hade nästan bestämt oss för Älvsbyhus (Höner), men efter Kalla Fakta (22 nov) känns det inte längre aktuellt. Några tips på vilken/vilka hustillverkare man ska titta på istället?

Det som lockade med Älvsbyhus var onekligen det låga priset, men vi betalar ju hellre lite mer för att få ett hus som står emot väder och vind.

Vi vill ha ett trähus, gärna öppen planlösning med möjlighet att inreda övervåningen. Eftersom vi gärna reser vill vi inte lägga alltför mycket pengar på boendet. Vi har tittat lite på Björklidenhus men jag tycker att det är lite synd att självklara saker som gavelfönster på övervåningen, trappa och förstukvist inte ingår som standard.

Några tips från erfarna husköpare? :)

2. C
    Medlem Nivå 1
    Björklidenhus var det jag tänkte föreslå men det hade ni visst redan betat av... Kollat på Smålandsvillan? Jag har inte så bra koll på dem men känns som de ligger ganska lika prismässigt. Visserligen med krypgrund vilket jag inte skulle vilja ha och därför ändå välja Björklidenhus även om det blir lite dyrare med tillval etc...

3. magnuse74
    Medlem Nivå 6
    Smålandsvillan och Björklidenhus kostar väl ungefär lika. Tillval som invändig trapp och gavelfönster tillkommer på båda. Grunden ingår i Björklidenhus men ej i smålandsvillan. Björklidenhus byggs dessutom med platta på mark och med totalentreprenad.

Jag skulle valt Björklidenhus...

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
  5. kungkokos
    Medlem Nivå 8
    Hjältevadshus ligger också ganska nära prismässigt (dyrare än Älvsbyhus och Smålandsvillan men också högre standard enligt mitt tycke) och tillhör också segmentet hus på torpargrund.

6. E
    Medlem Nivå 1

Billiga kalkyler...?

Älvsbyhus må vara billiga och ge "bra" kalkyler", men samtidigt ska man nog i detta skede dra öronen åt sig eftersom en husleverantör som lämnar den billigaste kalkylen förmodlen är den som också hemlighåller och undanhåller en massa kostnader och poster som senare ändå kommer att tillkomma. Att ge bra kalkyler är naturligtvis ett smart sätt att locka till sig kunder och sticka ut i den hårda husmarknaden. Med andra ord: En alltför "bra" kalkyl är också den som döljer mest. Jämför järna med andra leverantörers kanske högre kalkyler men se efter samtidigt vad som ingår och inte. I slutändan, oavsett hur kalylen ser ut, kommer det oundvilkigt att tillkomma extra kostnader, frågan är bara hur mycket. Har ni fått en alltför "bra" kalkyl är risken att det kommer att tillkomma väldigt mycket mer...

7. magnuse74
    Medlem Nivå 6
    Det där är uppenbarligen bara en gissning. Vår kalkyl från Älvsbyhus var t.o.m högre än den den slutliga prislappen. Även om det inte skiljde speciellt mycket.

Vi har bekanta som byggt med en lokal firma där räkningarna aldrig verkar sluta dimpa ner i brevlådan...

Dåliga säljare som inte klarar av att upprätta en relevant kostnadskalkyl finns hos alla tillverkare! (Dessa ska givetvis rensas ut från branschen).

/ Magnus

8. v-g
    Medlem Nivå 13
    Skidstahus brukar jag som vanligt rekommendera.

9. E
    Medlem Nivå 1

Grattis att ni byggde med Älvsbyhus...en husleverantör som verkligen verkar vara måna om sina kunder och ha viljan att bemöta kunden på bästa sättq(;^;)p

10. magnuse74
    Medlem Nivå 6
    Ja vi har goda erfarenheter. Till skillnad från vissa andra som uttalar sig utan att ha några alls! :rolleyes:

/ Magnus

11. Snailman
    Medlem · Nivå 16
  12. F
    Medlem Nivå 1

Hjältevadshus istället för Älvsbyhus

Vi har bara goda erfarenheter av Hjältevadshus. De synpunkter vi har haft har alltid tagits på allvar och åtgärdats.
    Även om Hjältevadshus är ett dyrare husval så blir det nog billigare i längden då man får ett hus som är fritt från byggfusk. Så jag rekommenderar absolut Hjältevadshus. De har nu även billigare alternativ där det är begränsningar av tillval.
    Lycka till d^_^b

13. Springare
    Medlem Nivå 7
    Låt säljaren veta det.

14. patrik659
    Medlem Nivå 5
    Och glöm inte att kolla Mjöbäcksvillan med totalentrepenad som jag tycker är mkt prisvärda.

15. E
    Medlem · Nivå 6
    ..och Vårgårdahus.