Byggahus.se

Isoleringshuvudbry, hjälp!

1. Y
    Renoverare · 12 inlägg

Yoomooo23

Renoverare
    Bumpar min gamla tråd "Fuktnojja" vid isolering.. https://www.byggahus.se/forum/threads/fuktnojja-vid-isolering.302989/
    Nu är exakt allting utvändigt klart in i minsta detalj sen i somras, panelen blev klar förra året och under den har jag vindskyddsfolie.
    Sålde fuktspärren jag köpt få jag insåg att ångbromsen vore ett bättre alternativ, men...
    Jag får huvudbry, vet inte vad jag ska göra. Har börjat fylla väggarna med 95mm glasull lambda 97 för att frigöra plats åt allt i huset men börjat fundera, måste jag ha någon ångbroms heller om jag sätter in en luftvärmepump som går året runt?

Huset är 24kvm, ingen dusch eller annan riktig fuktbov. Finns murad skorsten (och när jag rådfrågade 3 sotare som inspektera sa de att jag bara skulle regla runt skorstenen med 1dm luftspalt runt och sätta skivor, och om man skulle elda under vintern borde väl värmen runt murstocken och kylan vid taket vara värst drabbat av konvektion..?).
    Alla stommar osv är ju 45mm, och därav skulle jag, (på ångbromsen) , behöva regla med 45x45 samt skiva och gips, det krymper snabbt..
    PLUS att det är så extremt jobbigt runt alla bjälkar då det är öppet till nock..
    Skulle jag istället kunna sätta skivor direkt på vägg och takbjälkar sparar jag lite på krympandet. Lite anledningen till att jag funderar är den här killen:

Som uppenbarligen struntat i det, och som inte haft problem på flera år..
    Finns det något annat material som skulle vara bättre där man slipper broms..? (nu har jag ju köpt den förbannade isoleringen men..). Ska jag fylla upp allt och ringa hit någon isolerare för att sätta ångbroms? Ska jag göra som Youtube snubben och hoppas på det bästa? Som sagt, luftvärmepump ska in!
    Det här är verkligen det enda jag är riktigt nojjig över, annars har jag koll på läget, tror jag.. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.