Isolerings djup större än standard - hur bygga upp

450 läst  12 svar

Sida 1 av 1
  1. S
    Medlem Nivå 6
    Sitter i ett litet dilemma, har monterat ny regelvägg innanför befintliga sten väggar
    (blir så att säga ett nytt rum i rummet)
    detta då vi ville ha väggarna raka samt samtidigt kunna ljud/värme isolera väggarna.

Problemet är att då de gamla väggarna som sagt inte var raka på något sätt så har jag nu ett utrymme,
    Där avståndet varierar mellan 48 mm - 75 mm, som skall isoleras med stenull.

För att kunna fylla hela utrymmet funderar jag nu på att använda cellplast (10 el 15 mm) för att bygga upp bakom stenullen.

Är det en tokig ide?

Har vart runt hos bygghandlarna och kollat tillgång på 30 mm stenull,
    vilket ingen hade utan jag har endast 45 och 70 mm isolering att använda mig av.
    Frågade då samtidigt hur mycket som max jag kunde pressa ihop isoleringen (stenull) , utan att förstöra isoleringseffekten, och att plywoodskivorna sedan kan monteras utan problem.
    (vilken ingen av firmorna ville ge ett rakt svar på, mer än att hela utrymmet måste isoleras)
    Någon som har koll på detta, dvs om jag kan räkna med att kunna pressa ihop en
    45 skiva i ett 40mm djup etc...
    eller om jag kan pressa ihop 10mm, så att samma 45 skiva skulle kunna monteras i ett 35mm djup?
    En firma menade att jag skulle gå på gullfiber istället, men det är inget alternativ.

Hur skulle ni lösa en sådan situation

2. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 15
    Jag hade funderat lite på lösull istället.

3. S
    Medlem Nivå 6
    Det lät inte så tokigt , nu är regel stomen av plåt och vad jag har funnit så nitar man fast isoleringsduken.
    men man skulle kunna limma på 10mm lister på plåtreglarna för att lösa det.

4. L
    Medlem · Nivå 8
    Varför sten/glasull? Finns det en befintlig fuktspärr nånstans?
    Om du lägger typ en vindduk ytterst mot rummet och sedan fyll utrymmet med ekoull så får du isolering som inte är hygroskopisk.

5. S
    Medlem Nivå 6
    Googlade runt och läste på lite om ekoull, vad jag inte kunde hitta var om den har ljudisolerade egenskaper.

6. L
    Medlem · Nivå 8
  7. S
    Medlem Nivå 6
    Har fortsatt att läsa på om möjlighet att isolera väggen med lösull,
    och finner det mycket intressant,
    tack för länken "lat" .

Var och hämtade material för annat projekt och passade på och fråga ad de ansåg.
    De tyckte att jag skulle på något sätt skulle montera snören/ribbor på baksidan av stålreglarna, för att inte skivorna skulle ramla bakåt, för att sedan montera isoleringsskivor som är 45 dvs regelns bredd.

Det skulle med andra ord inte isolera hela utrymmet, men skulle det kunna fungera ljuddämpande.

Någon som har en tanke om en sådan lösning?

8. T
    Bannad · Nivå 5
    kommer inte sent men varför inte sprutskumisolera väggarna.
    är otroligt effektivt, snabbt och exakt den tjocklek du vill ha.

dock dyrare men antar att du inte ska ha så mycket

9. S
    Medlem Nivå 6
    Sprutskums isolering, det var något nytt. googlade lite snabbt och vad jag uppfattade så är det bättre isoleringsvärde mot stenull. däremot har jag ännu inte funnit något om hur bra ljudisolerande det är.

Ska forska vidare,....., någon som har en tanke om att montera ex stenullsskivor bara mellan reglarna enligt metoden som jag beskrev ovan

10. M
    Medlem · Nivå 6
    Förlåt men är detta i en källare eller stenvägg i det fria?

Hur ser lagerna ut innifrån och ut eller vise versa?

Anledningen till frågorna är att svaret påverkar val av isolering och konstruktion.

11. S
    Medlem Nivå 6
    Huset är byggt 1950 och har två rader med betongsten samt en "isolering" av något liknande "halmmatta" däremellan.

Väggen som skall isoleras är på andra våningen, ingen mark kontakt.

Fick nu ytterligare ett alternativ, att skapa en "kniv" av en gammal såg eller liknande som räcker mellan reglarna,.
    För att kunna fullisolera med skivor, för att sedan kunna skära dem jämte reglarna, modell detta fast med isolerings skivor.
    Ni kan se varianten 4,30 in i filmen

12. H
    Medlem Nivå 1
    Jag har gjort / gör samma sak som du, stenhus byggt 1952 ungefär, betonghålsten 15cm och ett lager träullsplattor (antagligen samma som du benämner halmmatta) med putsad insida som sen är klädd med tretex.
    Har tagit bort tretexen o skrapat bort allt organiskt på putsen sen reglat 45 med luftspalt för att dra el o räta väggarna.
    Det har blivit mellan 50-80mm isoleringsutrymme som jag sen fyllt med cellulosa lösull alternativt cellulosa skivor.
    Har funkat bra men dammigt med lösullen....

13. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 11
    Vanliga mjuka skivor med glasull eller stenull funkar bra. Kör du med 45mm så kan du lägga lite extra där utrymmet är stort.

Sprayisolering funkar bra också men ljudisolerar inte så bra, om det nu är ett problem i ett stenhus? Det blir en diffusionstät barriär av den isoleringen som kan vara fördel och nackdel beroende på huset i övrigt men funkar oftast utmärkt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: