Har haft sotaren på besök och rådfrågade kring möjligheten att öppna upp gamla murningen för att bättre kunna nyttja värmen som just nu endast strålar rakt ut eller fastnar inne i stengodset. Inga problem sa han, samma med sotaren som kom förra året på brandskyddskontroll.

Efter tidernas kamp mot det eldfasta teglet så har jag äntligen kommit igenom, men upptäckte till mitt förtret att det ligger isolering mellan främre delen och röret, det sitter även isolering ovanför kaminen i framkant mellan rör och murning. Min iver för mig hit innan jag ringt sotaren imorgon, jag ser två funktioner för detta; antingen är det för kallras eller så är det för att undvika överhettning mot stengodset som på sikt då spricker. Eller båda. Någon här som kan slå ner min teori eller bekräfta den?

Själva murstocken upptill är av modernare slag som tidigare ägare gjorde om när de tog bort oljepannan. Dvs någon form av plåtutrymme där röret går igenom som i sin tur är isolerat och brandsäkrat. Om det hjälper till att diagnostisera funktionen av isoleringen kring kaminen.

tack på förhand!

• Vy genom öppnat stengods med synlig isolering i kaminens konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av öppnad murningen med synlig isolering och tegelstruktur, efter renovering.
    Skapa konto
  • Öppen murning ovanför en vedkamin där isolermaterial syns, med verktyg vilt på murstocken.
    Skapa konto
Svar: isoleringen värmeskyddar främst i detta specifika fall så att värmen inte stiger upp och fastnar längre upp i systemet med brandrisk som följd. Med andra ord så gör en ventil att denna värme får en ny passage och värmer inne i huset istället för att den går rakt ut eller någonstans där den inte ska vara. Riskfritt att plocka bort mellan ventilation och kamin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.