1 304 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Isolering under golv vid överhäng
Vi har ett sutteränghus där våning två har ett överhäng på ca en meter över entre- och garagedörr. På vintern blir golvet över överhänget ganska kallt, och när vi nu ska byta golv i det rummet funderar vi på en enkel åtgärd för att göra det lite varmare (alltså inte golvvärme). Vi kommer att byta från laminat till trägolv, vilket väl gör en viss skillnad, men jag funderar också på om man kan isolera lite under. Golvet idag är underifrån: betong, grus, spånskiva, någon sorts golvpapp, laminatgolv. Jag funderar på två alternativ:
1. Finns det någon variant av underlagsfoam med extra isolerande verkan, men som fortfarande bara är några mm tjock?
2. Skulle man kunna byta ut spånskivan mot något mer isolerande material med liknande tjocklek som funkar under golv? I så fall vad?
Hoppas någon har några tips.
1. Finns det någon variant av underlagsfoam med extra isolerande verkan, men som fortfarande bara är några mm tjock?
2. Skulle man kunna byta ut spånskivan mot något mer isolerande material med liknande tjocklek som funkar under golv? I så fall vad?
Hoppas någon har några tips.
Njae. Något som bara är ngn mm tjock och som ger märkbar isolering tror jag inte du hittar.
Hur tjockt lager grus/sand är det på plattan? Där finns kanske lite att hämta? Om du skottar och suger ut gruset och bygger upp på nytt så du får: Betong, isolering, ev avjämning, parkett.
Är överhänget inklätt undertill på något sätt? På utsidan alltså. Det finns kanske får att tilläggsisolera lokalt där undertill?
Hur tjockt lager grus/sand är det på plattan? Där finns kanske lite att hämta? Om du skottar och suger ut gruset och bygger upp på nytt så du får: Betong, isolering, ev avjämning, parkett.
Är överhänget inklätt undertill på något sätt? På utsidan alltså. Det finns kanske får att tilläggsisolera lokalt där undertill?
Jag förstår ju att man inte kan förvänta sig mycket isolering av en så liten tjocklek. Men tänkte att man kunde göra bästa möjliga av situationen. Byter man ut spånskivan mot något får man väl ett par cm i alla fall. Vet inte hur djupt gruset är, men ska kolla. Tack för tipset.S Stuff skrev:Njae. Något som bara är ngn mm tjock och som ger märkbar isolering tror jag inte du hittar.
På utsidan sitter en träpanel undertill. Vet inte om det sitter någon isolering innanför, men tvivlar på det. Det är ju en möjlig förbättring att isolera där, men "gaveln" av betongplattan går ända ut mot väggen och är naken, så jag tänker att det kommer in en hel del kyla där ändå.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nivell/Granab eller XPS-isolering under platta med golvvärme?
Golv -
Skumisolering under trägolv - asbest?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hur gå tillväga med golvisolering/undergolv
Golv -
Golvvärme i källaren - Bör man lägga in platonmatta under isolering?
Värme allmänt -
Hur tjock isolering under elektriskt värmegolv i badrum
Badrum