Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Isolering timmerhus vägg, tak o golv

1. P
    Medlem · f · 7 inlägg

professorn

Medlem
    Jag ska renovera ett gammalt timmerhus.

Har frågor angående isolering. Vad jag har förstått är det bästa att isolera utvändigt för annars finns risk att man får in fukt i timmerstockarna, stämmer det?

Vägg:
    Idag är väggen 13-15cm tjock med en brädfodring på utsidan. Jag tänkte mig riva ner den gamla brädfodringen och sätta en 100mm cellplast på utsidan, för att sedan sätta en ny brädfodring utanpå cellplasten. Fungerar detta bra? ska man ha en vindpapp eller kan man strunta i den?
    På insidan har jag funderat på en lerputs ca 50mm vad tror ni om det?

Tak:
    Det är öppet upp till taknock halva huset och 45graders sned tak, idag ligger en ful svart plåt. Hur fungerar det att riva bort plåten och spika extra reglar typ 45x200mm och sedan isolera med 2lager 100mm cellplast utifrån? är det något bra att använda en speciell duk efter isoleringen och sedan läkta och lägga tegel eller bör man sätta råspont? o papp?
    med nya takreglar tänkte jag också förlänga takutsprånget något så fasaden får mer skydd.

Golv:
    Finns det någon här som har erfarenhet av lergolv? hur ska man isolera utifall man ska lägga lergolv? leran borde vara mycket bättre än betong. den gamla grunden står på granit sten den verkar tät och jag ser ingen ventilation i grunden.

Uppvärmning:
    Eldstad i center av huset med modern eldstad fast murad ny skorsten keramiskt tätad.
    Frånluftvärmepump Nibe för varmvatten o eventuellt golvvärme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.