Byggahus.se

Isolering, struktur och spärr om innerväggen görs tjockare?

  1. T
    Medlem · 28 inlägg
    Hej!
    Som det ser ut idag så är väggen i huset såhär:
    Tegel - 1-rad
    Luftspalt
    Vindpapp
    Isolering - 120 mm, stående reglar
    Ångspärr
    Installationslager - 45 mm, liggande reglar
    Spånskiva
    Gips

    Dörren genom väggen tar i stort sett upp hela djupet, vilket inte är något problem. Men nu har det dykt upp en idé om att ha downlights i dörröppningen, alltså i översidan av dörrkarmen, innanför dörren. För att det ska bli möjligt så måste väggen göras tjockare, nuvarande list är för smal(det pratas om runda downlights, så åtminstone 45 mm till) Det jag undrar över är hur man borde göra med reglar och ångspärren.

    Isolering - 120 mm, stående reglar
    Ångspärr - Kan jag lämna kvar den här?
    45 mm, liggande reglar, eventuellt med isolering tillagd(men då bör väl ångspärren flyttas?)
    45 mm, stående reglar
    Spånskiva
    Gips
    - Kan man göra så? (Är det kanske vanligt till och med..) Inga kortlingar borde väl behövas för stabiliteten då, det skulle väl vara om man inte la till ett extralager utan gjorde installationslagret tjockare, i stil med 90 mm liggande reglar?
    - Vad gäller ångspärren så är det 1/3 av väggtjockleken-tumregeln som jag tänker på, måste den vara mellan 45 mm-lagren för att vara ok? Eller är det en regel som man kan töja på i mälardalen så att ångspärren får vara kvar där den är även i den tjockare väggen?
     
  2. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 346 inlägg

    klaskarlsson

    Medlem
    I de flesta fall lägger man 45mm isolering innanför ångspärren när man bygger hus idag, kondenspunkten förskjuts inte så det blir fel sålänge du har mer isolering utanför.
    Det är också bra för att slippa ta hål i plasten för el osv

    /K
     
  3. T
    Medlem · 28 inlägg
    Jomen precis, ett vanligt installationslager. Jag håller helt med om 45mm innanför gips/träskiva. Men jag kan ta lite mera "historik" i frågan..:

    Innan tilläggsisoleringen påbörjades så såg väggarna ut såhär:
    Tegel
    Luftspalt Dock tveksam, verkade definitivt som att isoleringen haft kontakt med teglet ofta
    Isolering 75mm. Skapligt med musgångar dessutom, hade grävt ut riktiga grottor!
    Gips 9mm
    Det kändes som att isoleringen både var i dåligt skick och tunn(Mälardalen, men ändå)

    Så målet blev:
    Tegel
    Luftspalt 20-25mm
    Vindpapp
    Isolering 120mm
    Ångspärr
    Installationslager 45mm
    Spånskiva el. motsv 13mm
    Gips 13mm

    Men, förstås, så ska det ju inte vara för enkelt. Det kom önskemål om downlights(LED) upptill i dörrkarmen, innanför dörr. Med nya väggen enligt ovan så skulle utrymmet där bli för smalt för vad normala downlights skulle kräva, men om man bygger ut väggen 45mm till så skulle det gå.

    downlights i dörr.jpeg

    Första frågan för mig som är ny blev om 2*45mm eller 95mm vore bäst. Vad gäller isoleringen så är ju flera lager bättre, och installationslagret skulle ju utebli, så 2*45mm.
    Andra frågan blev mellan vilka lager ångspärren borde vara. Den är mestadels inte uppsatt än :p..så det är inte så mycket extrajobb om den skulle behöva flyttas ut ett lager. Men om den inte är intill installationslagret(45mm) utan 2 lager in(90mm) så kommer den väl för långt in enligt 1/3-tumregeln, som jag förstått den?
    Tredje är krångligare. En av ytterväggarna som tilläggsisoleras delas av två rum, med en innervägg mellan dem. Dock så är inte innerväggen slät, enkel och fin utan en radda garderober. Dessutom så har bara det ena rummet en dörr ut, dvs bara det ena rummet "berörs" av det här nya 45mm-lagret. Reflexen blir ju att inte lägga till extralagret i väöggen i det andra rummet då, för att spara golvyta. Men hur gör man då med ångspärren?
    - Ska man ha den längs ytterväggen och så återbyggs innerväggen innanför det? Det blir väl en knepig "övergång" mellan rummen då, em 45mm lodrät "kant" om det ena rummet har det nya 45mm-lagret och inte det andra? Borde jag kanske göra det mindre svårt för mig och isåfall ha det nya lagret i båda rummen, så att väggen blir jämnare?
    - Eller ska man inte ha "delad ångspärr" utan sätta den längs innerväggen, och ha separata "bubblor" per rum? Det känns ju inte nådigt att få ångspärren tät om den ska följa konturerna på en garderobslänga med alla kanter det innebär..

    Så den nya väggen enligt mig:
    Tegel
    Luftspalt 20-25mm
    Vindpapp
    Isolering 120mm, stående reglar
    Isolering 45mm, liggande reglar
    Ångspärr
    Installationslager 45mm
    Spånskiva el. motsv 13mm
    Gips 13mm

    Många ord blev det, men när man försöker förklara så tydligt som möjligt.. Det jag hoppas på är att nån vill svara med sina tankar eller erfarenheter. För jag är som sagt ny på det här.. Stort tack på förhand.
     
  4. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 2 053 inlägg

    Bernieberg

    Renoverare
    Som sagt många tankar och frågor men här är i alla fall två synpunkter:

    -Om du ska ha en ångspärr så ska den sitta så nära varma sidan "som möjligt". Idealet vore att ha den inne i rummet - inte så kul. Okej, bakom skivorna då? Kan gå men det blir jobbigt att få tätt vid alla dosor och andra genomföringar. Svårt att få bra. Lösningen är då ofta att göra ett installationsskikt och sätta spärren utanför detta. Då kan man sätta spärren utan att krocka med något - enkelt att montera och bra resultat. Att sätta den innanför nästa regelskikt som du funderat på tillför inte några fördelar avseende montering/täthet men gör att du kommer längre från varma sidan - ingen vits.

    -När du skriver att du behöver dra in väggen så långt för att få plats med spottar, har du då övervägt modeller som monteras direkt i änden på ett flexrör? Dessa är väldigt kompakta. Exempel (finns förstås en uppsjö av modeller)

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2810.JPG
     
  5. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 932 inlägg

    Johannes Carlsson

    Allvetare
    Eller så kör du med 70 isolering istället för 45+45

    Dvs tegel-luftspalt-120-fuktspärr-70-luftspalt-spån-gips?
     
  6. T
    Medlem · 28 inlägg
    Har nu pratat med en kille i lokala byggaffärn. Han sa - förstås - ungefär samma sak, "Det är ytterväggarna som man vill täta, ingen vits med innerväggarna." Jag är med på det. Och det här med att spärren eventuellt skulle hamna 2 skikt in är alltså inget som jag strävat efter, utan det blev aktuellt att fundera på eftersom jag hade satt upp plast på en vägg innan det här med spottar i dörrkarmen dök upp. Går det utan alltför mycket minus så överväger jag det, annars anpassar jag mig efter verkligheten, tar bort plasten som jag hann sätta upp, sätter dit det nya skiktet och sedan ny plast på rätt ställe. Inte svårare än så :).
    Men sen är det det här med just tilläggs-isolering. (Upprepat: Jag har ingen utbildning inom byggteknik) Jag har alltså existerande innerväggar, vilket sätter käppar i hjulet för det där med plast på ytterväggar+våningstak, dvs "våningsvisa bubblor". Innerväggarna är ju allmänt fulla med vinklar, och går ända upp till taket. Dvs ett rätt stort hinder för att få upp plast tätt i hela taket(?).
    Vi har planer på att göra om en del väggar(jag är medveten om vad bärande väggar är) i samband med tilläggsisoleringen, så det skulle ju teoretiskt kunna öppna för att få till plast ovanför dom innerväggarna. Men det funkar knappast för alla innerväggar som berörs av det här. Så..hur göra där egentligen, för att få det så tätt som möjligt? "Rumsvisa bubblor"? Hur gör man vid nybyggen, bygger man en våning "tom", ytterväggar+tak, på med plast på det och sen innerväggar, golv, etc? En innervägg som är full med garderober känns inte så inbjudande när man ska sätta upp spärr, slätt och tätt..

    Det har jag inte, tack för tipset! Känns som att jag borde leta upp en välsorterad plats där man kan få se så många spottar som möjligt i verkligheten.

    Det är en tanke också, ja. Tack för påpekandet :).
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.