Isolering som möss ej kan ta sig igenom?

2k läst  58 svar

1. Husköpare 8
    Medlem Nivå 7
    Jag är ju en hopplös nybörjare på sådant här,så ha tålamod med mig nu:)
    Så istället för den gula mineralullen så ska jag använda Armaflex istället? Hur ser detta ut och exakt var placerar jag detta? Under rören? På rören? Placerar jag detta precis som mineralullen? På samma plats?

2. P
    Medlem Nivå 4
    TS, jag har lite svårt att se framför mig hur det ser ut hos dig utifrån din beskrivning. Om du tar en bild som visar oss på hur ditt problem ser ut så kommer vi ha ännu bättre möjlighet att hjälpa dig.
    "En bild säger mer än tusen ord!"

3. T
    Medlem Nivå 11
    Aluminiumfolie eller tejp hjälper inte i långa loppet. De kan gå genom och det räcker med ett hål så är loppet kört.
    Använd väldigt finmaskigt metallnät, som redan tipsats om, säljs på rulle. Ta sedan valfri isolering som är lätt att få dit på rören och dra runt metallnätet ovanpå allt.

4. Husköpare 8
    Medlem Nivå 7
    Detta är rören under diskbänken i köket

5. Husköpare 8
    Medlem Nivå 7
    Detta är rören i rummet där toan är.

6. Husköpare 8
    Medlem Nivå 7
    Jag får så olika svar från alla,så jag blir helt snurrig i bollen:DTitta gärna på bilderna jag nu lagt in och se om du tycker likadant efter det.:)Tack.

7. Husköpare 8
    Medlem Nivå 7
    Ingen som har en ide´om vilken typ av isolering jag kan lägga mot grunden istället för mineralullen? Och om jag ska isolera rören med eller låta de vara?

8. D
    Medlem · Nivå 3
    Men det där är ju ett bjälklag i trä. Är det krypgrund som huset står på? Den isolering som ligger i bjälklaget är det inget större fel på. Vart fryser vattnet nånstans?

9. Husköpare 8
    Medlem Nivå 7
    Det är krypgrund,men väldigt svårt att krypa i,då det inte finns plats för att krypa någonstans.
    Vattnet frös tydligen i den del av röret som ligger mot marken/grunden. Där finns ej plats att få under någon isolering.
    Att det är ett bjälklag i trä,är det bra eller dåligt,menar du?

10. major_tom
    Renoverare · Nivå 8
  11. J
    Medlem · Nivå 21
    Det krävs lite precision i beskrivningen. Jag antar att vattnet som frös är ingående kallvatten. Varifrån kommer det och i vilken form av rör, PEM slang eller något annat? Rördiametern har också betydelse. Vatten som kommer i 40 mm PEM slang är inte alls lika känsligt för frost som det som kommer i 16 mm PEM slang. Rör på marken kan isoleras med stenullsskivor så länge de ligger på marken.

Berätta gärna var huset ligger, hur det är byggt och hur gammalt det är.

12. Husköpare 8
    Medlem Nivå 7
  13. Husköpare 8
    Medlem Nivå 7
    Allt vatten frös. Det var enbart kallvattnet i köket som fungerade när jag tog hit rörmokaren. Rören är koppar rör antar jag? Jag har lagt in två bilder,så ni kan se hur det ser ut,i både kök och rummet där toan är.
    Det var ju någon här som sa att när man isolerar mot grunden,bör man ej ha mineralull/stenull?

Det är ett trähus från 30-talet. Norrland.

14. Husköpare 8
    Medlem Nivå 7
    Fortsätt kom med råd och tips tack,tänkte åka in och köpa den nya isoleringen idag,nämligen,det vore guld värt att veta vad jag ska köpa för material:)

Säg till om något ser konstigt ut på bilderna. Jag vill lära mig allt om detta. Det är därför jag skriver här på forumet. Jag vet att det finns kunnigt folk här. Var ej rädda för att säga till om något ser udda ut.
    Så ös på med kommentarer nu:rofl:

15. T
    Medlem Nivå 11
    Du måste förstå en sak och det är att det finns ingen isolering som hjälper om man inte samtidigt tillför värme på något sätt.
    Om dina rör går på sådant sätt att de inte får värme någonstans ifrån, exempelvis läckage av värme från ditt uppvärmda hus, så kommer de så småningom att frysa om vattnet står still ändå även fast de är isolerade.
    Isolering fördröjer kylan, men den skapar inte värme.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: