Byggahus.se

Isolering runt rör

1. S
    Medlem Nivå 9
    Någon som känner igen dessa material som verkar vara lindat runt vattenrör (tror jag det är), ovanför innertak?

Det gula innerst borde väl vara någon form av gullfiber eller liknande, eller?
    Runt det gula är det någon form av tunt beige "papper".
    Ser ut att vara fastvirat med någon form av tråd.

Brukar det vara tunt beige "papper" runt denna gula typ av isolering?
    Någon som känner igen materialen?
    Kanske till och med fabrikat, ifall det var vanligt förr med det gula och beiga ihop?

Och, det vore ju inte jag om jag inte ställer frågan:
    Kan det gula eller beiga materialet innehålla asbest?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Papper, metall och glasfiber. INGEN ASBEST!

3. S
    Medlem Nivå 9
    Tack för svar huggan! :)

Är det verkligen glasfiber? Tycker mer att det ser ut som gullfiber, men jag kan självklart ha fel.
    Trodde glasfiber var mer vitt till färgen, inte gult som denna isolering.

Känner du igen det beiga papperet förresten? Vad är det för papper och varför sitter det här?
    Hör det ihop med det gula eller varför har man annars lindat det runt?

Tack på förhand! :)

4. H
    Medlem · Nivå 19
    Gullfiber är en tillverkare inte namn på ett material. Isolering är av typen mineralull men görs av glasull/glasfiber.

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 9
    Huggan, tack än nån gång för svar. Några följdfrågor/kommentarer:

Aha, då förstår jag! Jag hade för mig att glasull var vitt, typ som "änglahår".
    Men, glasull kan alltså även vara gul!

Tycker du att isoleringen med papperet runt kan sitta som det gör, eller bör glasullen "byggas in" mer.
    Sitter fritt i luften, ovan innertak, men det isolerade röret ligger fritt precis ovanför kyl, skafferi osv.
    Förhoppningsvis dammar det inte så mycket, men vad vet jag.
    Hur hade du gjort?
    Låtit det vara som det är eller sett till att bygga in det mera för att inte få damm från isoleringen?

Känner du till det beiga papperet förresten?
    Är det vanligt med sånt runt glasfiber?
    Eller nåt hemmapul?

6. M
    Medlem Nivå 7
    Jag tycker det kan sitta kvar, det dammar inte om du inte börjar riva av det, och inte ens då.. (har demonterat ca 40m av detta det senaste ½året)
    pappret kommer förmonterat på dessa, inget du skall riva av eller sätter på själv.

men själv undrar jag nyttan då det sitter på ett prisol rör :/...

7. O
    Medlem Nivå 12
    Mer isolering är ju alltid bättre än lite isolering...... ;)
    Det kan ju tex vara ett rör med varmvatten, både för värmesystemet eller för dricksvatten och man kanske ville minska värmeförlusterna och få ut så mycket varmvatten som möjligt på ett annat ställe än just på de ställen man försökt att isolera rören.

8. T
    Medlem · Nivå 16
    Om man är orolig för dammet så kan man ju alltidlinda på vilken tejp som helst över den bit där glasfiber tittar fram. Men då dammar det under själva pålindningen.
    Tycker man att det ska bort så knipsar man av tråden och plockar bort isoleringen och ersätter med rörskal. Då är det snyggare. Men själva bortplockningen dammar så in i helsk.. och så vidare.

9. B
    Medlem Nivå 6
    Papprets funktion är väl vindskydd.

10. S
    Medlem Nivå 9
    Tack alla för input och goda råd!

MagicFingers, menar du alltså att papperet från början suttit runt detta gula isoleringsmaterial?
    Men, tråden då? Den har man alltså pulat dit som en extra fastsättning?
    För att få pappereret

11. S
    Medlem Nivå 9
    För att få papperet att sitta fast... skulle det stå i föregående kommentar. :)

12. S
    Medlem Nivå 9
    MagicFingers, du skrev "papperet kommer förmonterat på dessa".
    Vilka "dessa" syftar du på? Själva rören eller typen av isolering?

13. O
    Medlem Nivå 12
    • Laddar…
  14. M
    Medlem Nivå 7
    typen av isolering, dom jag har demonterat är drygt 1m långa 10cm breda, sedan har man virat ståltråden för att hålla formen runt rören.

• Laddar…
  15. S
    Medlem Nivå 9
    Aha, papper och isolering "hör ihop".
    Hur gammal är konstruktionen tror ni?
    Tänker att man kanske kan ge sig på en gissning, med tanke på hur länge denna isolering med papper runt funnits, eller typen av vattenrör under.

Tack för all hjälp!