Byggahus.se

Isolering på sidovindar och möss

1. Q
    Medlem · 79 inlägg

qnx

Medlem
    Hej!

Har gett mig in på att städa upp och vintersäkra (dvs förhindra att möss kommer in) sidovindarna. Ska byta det finmaskiga nät på ventilöppningar och täppa till lite hål som jag sett att de har gnagt sig igenom. Tänker använda stålull då fogskum känns lätt för dem att ta sig igenom igen, och trä har de bevisligen redan kommit igenom tidigare.

Men till min fråga: tycker ni att jag bör tilläggsisolera sidovindarna i den lilla öppningen som finns längs med takfoten som sticker ut? Så här ser det ut:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2795.JPG

Där, i det mörkaste partiet på bilden tänker jag att isolering kan ligga. Vad tror ni? Tanken är dels att inte släppa in den kalla luft som annars kommer där från den uthängande takfoten och dels täppa till eventuella andra hål som mössen kan ta sig igenom. Glasfiber borde inte vara så trevligt för dem att äta tänker jag.

I övrigt ser det ut som att vinden är isolerad endast mot bostadsdelen, och så ligger det lite gammal vindpapp där som jag satt fast igen där den har börjat släppa:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2794.JPG

En annan fråga: varför har man vindpapp på insidan så? Innerväggen bör inte utsättas för så värst mycket vind?

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 124 inlägg

GoForIt

Medlem
    För att ventilationen av vinden och taket ska fungera så behöver det normalt vara en öppning vid takfoten. Sätt finmaskigt grövre metallnät som skydd.

Och bästa sättet att stoppa de små varelserna är på marken, innan de tar sig in. Se över tillträdesvägarna där och skaffa fällor/betesstationer.

3. Q
    Medlem · 79 inlägg

qnx

Medlem
    Bra tänkt att stoppa musen innan de tagit sig in. Men vi håller gräset kort i trädgården, har inga klätterväxter eller ved uppställda mot fasaden, etc. Vad mer kan man göra när du menar "se över tillträdesvägar"?

4. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 124 inlägg

GoForIt

Medlem
    Tegelfasadens ventilationsspringor (fogbred) hade vi problem med. Saknades/trasigt stålnät.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.