Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Isolering på plank

1. B
    Medlem · 7 inlägg

BKov

Medlem
    Dum följande fråga kanske men när man i sådana här fall ska tilläggsisolera ytterväggen och luftspärren (ångspärr) som jag ska lägga på. Skall denna gå runt hela rummet och tätas eller kan man dra in den en bit i mellanväggarna och taket mot ytterväggen och täta där? Vet inte om du förstår vad jag menar.

2. G
    Medlem · 1 894 inlägg
    Man drar den utanpå isolering och reglar, häftar så lite som behövs för att det skall sitta och tejpar. Sen på med panel/ytskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20180806_211920.jpg

3. B
    Medlem · 7 inlägg

BKov

Medlem
    I min konstruktion blir uppbygganden som du nämnde plankvägg-vindpapp-regel+isolering-luftspärr -ytskikt. Så luftspärren behöver bara gå runt regelns kanter och täta? Taket ovan och mellanväggarna på sidorna behöver inte ha luftspärren?

4. G
    Medlem · 1 894 inlägg
    Jo du vill ju att den varma luften i rummet inte skall gå ut genom väggarna. I bilden ovan hade jag inte gjort taket ännu. Så man isolerar hela rummet (eller som jag ovan taket sist), sen drar du över ångbromsen, tejpar, sen på med inre ytskikt.

5. Stonecastle
    Medlem · 3 inlägg

Stonecastle

Medlem
    Tack så mycket för svaret. Skönt att få lite hjälp på traven. Jag kommer påbörja detta arbete i helgen, spännande!

6. B
    Medlem · 7 inlägg

BKov

Medlem
    Tack för all svar! Jag har funderat lite till, om man istället skulle välja tilläggsisolera utvändigt ska man ändå regla upp en installationsvägg invändigt med ångbroms eller hur funkar det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.