Byggahus.se
Hej
Jag är mitt uppe i en stor renovering av mitt nyköpta hus och skulle behöva ha hjälp med isoleringen på ovanvåningen
Huset är från 80 talet och har ca 70kvm i övervåningen.
Jag vill få bort ljud, alltså jag vill inte höra barnspring/skrik när jag är i nedan våningen
Vad ska jag ha i mellan bjälkarna under golvet osv.
Reglarna är 22cm höga, det är just nu tomt mellan tak och golv
Jag ska även ha vattenburet golvvärme så kommer lägga spårade spånskivor som jag sedan sätter fiskbenskparkett på.

Jag har tänkt göra följande och vill gärna höra om någon har en bättre idé

1. Fylla mellan bjälkarna 145mm stenull skivor från märket rockwool eller paroc
2. Stänga med spårade spånskivor.
3. Lägga någon form av ljudisoleringsmatta/skiva, vet ej vilken.
4. Lägga 8-10mm playwood, mdf, eller annat starkt material, då det står så i anvisningarna för fiskbensparketten.
5. Installera parketten.

Här kommer de produkter jag tänkt använda samt bilder på hur det ser ut idag.
Isoleringen:
https://www.byggmax.se/stenullsskiva-paroc-solid-p16890#884=35958
Golvet:
https://www.bjelin.se/fiskbensparkett-ek-select-mattlack-morkbrun-falun

• Renoveringsprojekt, tomma golvbjälklag med synlig isolering och rörledningar i ett hus från 80-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under ett trägolv med synliga bjälkar, rörisolering och elledningar, redo för isolering.
    Skapa konto
  • Orenoverat golv med exponerade träbjälkar och gammal isolering skräpar ned mellan rören på en övervåning.
    Skapa konto
  • Skärmdump av webbsida med installation instruktioner för Bjelin fiskbensparkett och rekommenderat underlagsmaterial.
    Skapa konto
Ett förslag är att använda cellulosaisolering hellre än mineralull. Det är tyngre och har därmed bättre ljudisolerande förmåga. Du kan med fördel använda lös isolering så blir det riktigt välfyllt och helt fritt från glipor vilket har stor inverkan på ljudisoleringen.

• Gilla
AhmedA och 1 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ett förslag är att använda cellulosaisolering hellre än mineralull. Det är tyngre och har därmed bättre ljudisolerande förmåga. Du kan med fördel använda lös isolering så blir det riktigt välfyllt och helt fritt från glipor vilket har stor inverkan på ljudisoleringen.
Tack för ditt svar.
Jag har kollag på cellulosaisolering (icell) men det är nästan dubbelt så dyrt som stenull. Gör det verkligen så stor skillnad?

AhmedA AhmedA skrev:
Tack för ditt svar.
Jag har kollag på cellulosaisolering (icell) men det är nästan dubbelt så dyrt som stenull. Gör det verkligen så stor skillnad?
Inte nämnvärt och definitivt inte för stegljud. Läs på träguiden om akustik i träbjälklag är ett tips.

• Gilla
AhmedA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.