4 103 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Isolering och golvvärme i torpargrund
Har nyligen köpt ett äldre hus från 1920 med torpargrund. Tidigare ägare har installerat vattenburen golvvärme i hela huset vilket i alla fall i teorin borde vara skönt och leda till att man kan nöja sig med en lägre temperatur. Problemet är att jag inte får upp värmen i huset, vattnet som går ut på golven håller ca 40 grader men golven är i princip is kalla. Endast på några få ställen känner man att det läcker upp en del värme. Det jag tror är problemet är att man har isolerat bort värmen genom att regla upp golvet 5-10cm så man fått ett tomrum mellan slangen och golvet.
Mina frågor är. Hur ska en korrekt installation se ut? Kan jag lägga isolering under slangen föra att fylla ut tomrummet (förutsatt att slangen går att lyfta) och få en effektivare uppvärmning, eller tar jag bort ett nödvändigt värme läckage till grunden då? Vilka material bör jag använda?
Mina frågor är. Hur ska en korrekt installation se ut? Kan jag lägga isolering under slangen föra att fylla ut tomrummet (förutsatt att slangen går att lyfta) och få en effektivare uppvärmning, eller tar jag bort ett nödvändigt värme läckage till grunden då? Vilka material bör jag använda?
40 grader ut... Vad har du för temp på returen då? dvs det som kommer tillbaka till Värmepumpen/pannan.
Kan du ge en mera ingående beskrivning hur den nuvarande golvkonstruktionen ser ut? typ laminatgolv-golvspånskiva-golvvärme osv..
Kan du ge en mera ingående beskrivning hur den nuvarande golvkonstruktionen ser ut? typ laminatgolv-golvspånskiva-golvvärme osv..
Jag har inte bra koll på det här med golvvärme men den här sidan hjälpte mig förstå lite bättre vad det hela handlar om. Har faktiskt hittat ganska mycket matnyttig information på deras sidor. Har dock ingen uppfattning om tillverkar bra grejor. Har dock inte hittat något dårligt om de heller, vilket brukar kunna vara ett bra tecken...
http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=1940
http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=1940
Vad finns det för andra leverantörer av golvvärme som jag borde titta på?