Byggahus.se

Isolering och fuktspärr i källare

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Läser i forumet om många varianter av källare, hittar inte riktigt min variant så jag slänger ut ett par frågor:
    Har en nyss omdränerad källare/soutterrängvåning - Konstruktion inifrån och ut - leca/platon/jackon (isolering upp till marknivå).

I källaren skall vi inreda sovrum, gillestuga och badrum. Sovrum och gillestuga har väggar både över och under mark. Badrum endast under mark. Jag funderar på vilka material som är lämpliga med tanke på fukt och annat.

Sovrum/Gillestuga - Stålregel/Isolering + OSB/Gips. Vill isolera i väggarna som är ovan mark - lecablocken har ju begränsad isolerförmåga.
    * Ok att använda OSB?
    * Hur är det med luftspalt bakom isoleringen?
    * Går det även att köra med träregel?

Badrum - Putsa väggarna sedan kakla.
    * Måste man putsa eller går det att sätta kakel direkt på lecan?
    * Hur är det med tätskikt i källare?
    * Är det puckat att istället regla även här för att kunna dra dolda el och vattenledningar?

Källarväggarna är putsade utvändigt men inte målade än. När det kommer vatten på väggen från tex slagregn och blir det på en gång fuktigt igenom lecaväggarna, är det för att de inte är målade än eller blir det inget bättre med färg?

Hälsningar,
    Mattias

2. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Hej. Det där var mycket om fukt hit o dit...:)
    Nåväl.. Du har ju isloerat grunden utifrån, BRA...
    Inget organiskt på insidan.... Alltså OSB.... 2 saker som du kan göra med bra resultat, antingen mura upp en tunn vägg med leca, och gärna fylla med leca i spalten som du gör bakom....
    Sen putsa fint, med tex, gipsbruk.... Sen kan du göra vad du vill med väggen, måla tapetsera eller vad du vill,,, men inget ORGANISKT....

2. Putsa direkt på innerväggen med gpsbruk.... sen läs ovan....

Badrummet kan du med fördel använda stålreglar sen den nya glasfibergipsen.... (Kommer inte ihåg namnet) Alltså, om du reglar för el, så kortla samtidigt för allt du vill montera på väggen, typ, Tvättställ, skåp, handukstork. mm mm....
    Kortla med stålplåt... finns i en mängd olika dimensioner.... Sen är det bara att använda självborrande skruv dirket i, utan att borra eller plugga.....

Detta var några tips. Finns säkert dom som vill skriva några till...:)